این بیماری باعث خستگی بیش از حد شما می شود

کدخبر: ۲۵۰۴۰۸
اقتصادنیوز: خستگی و بی‌حالی یکی از رایج‌ترین علائم دیابت است که می‌تواند ناشی از قند خون بالا و یا در موارد دیگر ناشی از سایر شرایط باشد. ایجاد تغییر در سبک زندگی می‌تواند در بهبودی این بی‌حالی کارساز باشد. در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز: خستگی و بی‌حالی یکی از رایج‌ترین علائم و نشانه‌های دیابت است که می‌تواند در نتیجه سطح قند خون بالا و سایر علائم و عوارض جانبی ناشی از شرایط باشد. برخی تغییرات در سبک زندگی می‌تواند به مدیریت و بهبود بی‌حالی و خستگی ناشی از دیابت کمک کند.

همانطور که می‌دانید، بی‌حالی متفاوت از خستگی است. وقتی شخصی فقط و فقط خسته است، معمولا بعد از استراحت احساس بهبودی و سرحالی می‌کند. اما وقتی شخصی به‌طور مداوم درگیر بی‌حالی است، استراحت کردن نمی‌تواند احساس خستگی و بی‌حالی او را از بین ببرد.

طبق نظر اتحادیه دیابت امریکا، تحقیقات نشان می‌دهد، که ۶۱ درصد از مردمی که به تازگی متوجه ابتلا به دیابت نوع ۲ شده‌اند، بی‌حالی را به عنوان یکی از علائم خود گزارش کرده‌اند. همچنین نتیجه تحقیق مشابه دیگری حاکی از این است که بی‌حالی دومین نشانه رایج در این گروه افراد است.

در این مطلب، ما نگاهی می‌اندازیم به دلایل بروز بی‌حالی در دیابت و نحوه مدیریت کردن آن. همچنین نگاهی به سایر مواردی که می‌توانند منجر به بی‌حالی شوند و مواقعی که بهتر است به پزشک مراجعه کنید را معرفی می‌کنیم.

چرا دیابت باعث بی‌حالی می‌شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند منجر به بی‌حالی و خستگی در دیابت و یا توسعه و تداوم آن شود که شامل موارد زیر است:

* تغییرات در میزان سطح قند خون

* دیگر علائم دیابت

* عوارض جانبی دیابت

* مشکلات ذهنی و احساسی ناشی از دیابت

* اضافه وزن داشتن

در ادامه هر کدام از این موارد را را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تغییرات در میزان سطح قند خون

دیابت بر راهی که بدن از طریق آن قند خون را تنظیم و از آن استفاده می‌کند، تاثیر می‌گذارد. وقتی شخصی چیزی می‌خورد، بدن، غذا را به قندهای ساده تجزیه می‌کند. در افراد مبتلا به دیابت، این قندها می‌توانند به جای آنکه به سمت سلول‌ها حرکت کنند، در خون انباشته شوند. واضح است که سلول‌ها نیاز به قند دارند تا بتوانند انرژی فراهم کنند.

بنابراین زمانی که قند کافی به سلول‌ها نمی‌رسد، باعث بروز علائمی مثل خستگی، بی‌حالی و ضعف خواهد شد. داروهای دیابت از جمله انسولین یا متفورمین سعی می‌کنند که بیشتر این قندها را به سمت سلول‌ها هدایت و حرکت دهند و از تجمع و انباشته شدن قند در خون جلوگیری می‌کنند.

البته یکی از اثرات بالقوه استفاده از داروهای دیابت، خطر افت قند یا هیپوگلیسمی است. میزان پایین قند خون نیز می‌تواند باعث بروز ضعف و بی‌حالی شدید شود. به‌ویژه در افرادی که حین پایین آمدن سطح قند خون خود، علائم کافی دریافت نمی‌کنند و نمی‌توانند متوجه شوند که قند خون‌شان در حال افت است. البته لازم به ذکر است افراد، بعد از درمان افت قند خون نیز دچار خستگی و بی‌حالی می‌شوند.

دیگر علائم دیابت

دیگر علائم دیابت نیز می‌توانند در ایجاد، تداوم و توسعه بی‌حالی و خستگی تاثیرگذار باشند و مشارکت داشته باشند. این علائم می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

* تکرر ادرار

* تشنگی بیش از اندازه

* گرسنگی مفرط (با وجود غذا خوردن)

* کاهش وزن نامعلوم و بی‌دلیل

* تاری دید

البته تمام این علائم نمی‌توانند در ایجاد خستگی و بی‌حالی دخیل باشند، اما بیشتر آن‌ها در ایجاد حس ناخوش‌احوال بودن مشارکت دارند. این احساس ناخوش‌احوال بودن ممکن است تاثیرات روحی و بدنی در یک فرد بگذارند که منجر به احساس بی‌حالی و خستگی می‌شود.

همچنین، برخی از علائم دیابت ممکن است باعث مختل شدن خواب افراد شوند. برای مثال، افراد مبتلا به دیابت ممکن است بارها در طول خواب به‌منظور استفاده از دستشویی و یا نوشیدن آب از خواب بیدار شوند. همچنین در افراد مبتلا به دیابت ممکن است احساس ناراحتی در اندام‌ها باعث شود که فرد مبتلا، به سختی بتواند به خواب رود و یا اینکه خواب وی ادامه یابد و وقفه‌ای در خواب وی رخ ندهد.

لازم به ذکر است که این اختلالات در خواب نیز می‌توانند منجر به بروز و افزایش احساس بی‌حالی و خستگی در طول روز شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید