حماس با وساطت مصری‌ها به اسرائیل اعلام آتش‌بس کرد

کدخبر: ۲۵۰۵۰۸
اقتصادنیوز: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به اسرائیل آتش‌بس اعلام کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز، حماس و دیگر گروه‌های مسلح متحد آن در نوار غزه پس از دو شب به شدت ناآرام، می‌گویند با وساطت یک هیات مصری آتش‌بس با اسرائیل را پذیرفته‌اند.

اسرائیل هنوز واکنشی به این اعلام آتش‌بس نشان نداده است.

آخرین دور ناآرامی میان اسرائیل و گروه حماس و متحدانش در نوار غزه شامگاه یکشنبه و در زمانی آغاز شد که یک گروه از کماندوهای تسهال (ارتش رژیم صهیونیستی) با ورود به نوار غزه ۷ نفر از اعضای حماس، از جمله یک فرمانده گردان‌های الاقصی را به قتل رساندند.

در جریان درگیری میان دو طرف، یک سرهنگ ارتش اسرائیل کشته شد. پس از آن، حماس از عصر دوشنبه حملات موشکی بی‌سابقه خود علیه اسرائیل را آغاز کرد. به گفته منابع اسرائیلی، شامگاه دوشنبه بیش از ۴۰۰ موشک، راکت و خمپاره از غزه به سوی جنوب سرزمین‌های اشغالی شلیک شد.

حماس در بیانیه آتش‌بس اعلام کرد: «تا زمانی که دشمن صهیونیست به آتش‌بس پایبند باشد، مقاومت هم به آن متعهد خواهد بود.»

در حالی که سکوت تل‌آویو نسبت به انتشار خبر آتش‌بس ادامه دارد، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، هرگونه ایفای نقش از جانب خود برای پایان دادن به حمله به غزه را رد کرد.

یک منبع دیپلماتیک آگاه -که نخواست نامش فاش شود- به خبرگزاری فرانسه گفت: «اسرائیل و حماس توافق کرده‌اند تا به مواضع تعریف شده خود در توافق آتش‌بس سال ۲۰۱۴ بازگردند.» این مقام البته ابراز نگرانی کرده است که با توجه به شرایط «شکننده» حال حاضر، احتمال درگیر شدن مجدد دو طرف وجود دارد.

جشن در غزه، اعتراض در سدروت

شامگاه سه‌شنبه غزه شبی آرام را پشت سر گذاشت. هزاران تن از مردم این منطقه، پس از اعلام آتش‌بس به خیابان‌ها ریختند و «پیروزی بر اسرائیل» را جشن گرفتند.

تنها چند کیلومتر دورتر، صدها شهروند اسرائیلی با برپایی تجمع، علیه آتش‌بس با حماس، تظاهرات کردند. یکی از معترضان اسرائیلی گفت: «امنیت و رفاهی نداریم. نمی‌دانم چرا در حالی که می‌توانیم یک روزه حماس را نابود کنیم، این کار را انجام نمی‌دهیم.»

بسیاری از مدارس و ادارات جنوب اسرائیل روز سه‌شنبه تعطیل بود و شمار گسترده‌ای از شهروندان روز خود را در پناهگاه‌ها گذراندند.

از زمان به راه افتادن تظاهرات هفتگی موسوم به «راهپیمایی بازگشت» دست‌کم ۲۰۰ شهروند فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید