حمله تند ترامپ به ماکرون با انتشار یک رشته توئیت

کدخبر: ۲۵۰۵۱۲
اقتصادنیوز: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با انتشار یک رشته توییت به همتای فرانسوی خود و همچنین کشور فرانسه حمله کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز، دونالد ترامپ، تنها چند ساعت پس از خروج از فرانسه، با انتقاد مجدد از طرح رئیس‌جمهوری این کشور برای تشکیل نیروی دفاعی واحد اروپا، نوشت: «امانوئل ماکرون پیشنهاد می‌کند برای دفاع از اروپا در برابر ایالات متحده، روسیه و چین، ارتش خودش را بسازد. ولی آلمان در جنگ جهانی اول و دوم بود. چه اتفاقی برای فرانسه افتاد؟ قبل از این‌که آمریکایی‌ها برسند، آن‌ها در پاریس شروع به یاد گرفتن زبان آلمانی کرده بودند. برای ناتو پول بدهید یا نه!»

اشغال فرانسه در جریان جنگ جهانی دوم و همکاری جمهوری ویشی با آلمان نازی در سرکوب مخالفان، یکی از فصل‌های به شدت تاریک تاریخ این کشور را تشکیل می‌دهد. شکست در آن جنگ و کنار آمدن با اشغالگران نازی کماکان در فرانسه یک موضوع جنجالی به شمار می‌رود. هفته گذشته و در جریان مراسم بزرگداشت صدمین سالگرد پایان جنگ اول، ماکرون از مارشال پتن، رئیس جمهوری فرانسه اشغالی به‌عنوان یک سرباز بزرگ جنگ جهانی اول یاد کرد و این مساله به یک جنجال گسترده در فضای سیاسی و رسانه‌ای این کشور تبدیل شد.

«فرانسه شراب عالی تولید می‌کند، آمریکا هم همینطور»

در یک پیام توییتری دیگر آقای ترامپ، مساله تجارت شراب میان دو کشور را هدف قرار دارد. وی نوشت: «فرانسه شراب‌های عالی تولید می‌کند، آمریکا هم همینطور. مشکل اینجاست که فرانسه با وضع تعرفه‌های سنگین ورود شراب آمریکایی به کشورشان را سخت کرده‌اند. در حالی که در آمریکا با تعرفه‌های به شدت ناچیز، شراب فرانسه به راحتی وارد می‌شود. این عادلانه نیست و باید عوض شود.»

«مشکل ماکرون این است که فقط ۲۶ درصد محبوبیت دارد»

در توییت دیگر، دونالد ترامپ به سراغ ناکامی‌های امانوئل ماکرون رفت: «مشکل اینجا است که امانوئل از میزان پایین محبوبیت ۲۶ درصدی و بیکاری حداقل ۱۰ درصدی در فرانسه رنج می‌برد. فقط می‌خواسته موضوع را عوض کند. ولی به هر حال کشوری ناسیونالیست‌تر از فرانسه وجود ندارد، مردمانی به معنای واقعی کلمه مغرور [هستند]....» ترامپ در توییت بعدی جای فرانسه و آمریکا در شعار انتخاباتی خود را عوض کرد و نوشت: «عظمت را دوباره به فرانسه بازگردانید.»

دونالد ترامپ هفته گذشته و پیش از سفر به پاریس برای شرکت در مراسم گرامیداشت پایان جنگ جهانی اول، طرح امانوئل ماکرون برای تشکیل ارتش واحد اروپایی را «توهین‌آمیز» خوانده بود. با این حال رئیس جمهوری فرانسه پس از دیدار با ترامپ گفت دو کشور اشتراکاتی زیادی برای ایجاد ثبات در خاورمیانه دارند.

رئیس جمهوری آمریکا، پیش‌تر امانوئل ماکرون را «دوست خوب» خود توصیف کرده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید