رحیمی: مجلس به نظر خود درباره CFT اصرار دارد

کدخبر: ۲۵۱۲۴۵
اقتصادنیوز: یک عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به بازگشت CFT از شورای نگهبان به مجلس تاکید کرد:‌ ایرادات شکلی را می‌توان برطرف کرد ولی درمورد ایرادات ماهوی به نظر ما شروطی که مجلس تصویب و به خود لایحه دولت ملحق کرد جوابگوی ایرادات و دغدغه‌ها هست. پیشبینی این است که مجلس به نظر خود اصرار کند و در کمیسیون هم همین فضا خواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، علیرضا رحیمی با اشاره به اینکه متاسفانه قطعنامه‌ای علیه ایران در کمیته سوم سازمان ملل صادر شده است، گفت: مواردی که ادعا کرده‌اند و خود قطعنامه، بر اساس یک نگاه بی‌مبنا و کاملا سیاسی تصویب شده است. چنین محکومیت‌هایی به نوعی در غیاب کشوری که موضوع بحث است صادر می‌شود و اساسا هم محکوم و بی‌اعتبار است.

وی با اشاره به وظایف وزارت امور خارجه در بحث صدور این قطعنامه، اظهار کرد: نگاه ما این است که وزارت امور خارجه باید در کمیته‌های فرعی سازمان ملل حضور پررنگ‌تری داشته باشد؛ چراکه اعداد و ارقام و آماری که بیرون آمد،‌ اینگونه بود که ۶۸ رای ممتنع را نشان می‌داد و این نشانگر فضایی است که ما می‌توانستیم روی این ۶۸ رای کار موثرتری داشته باشیم و کار قوی‌تری انجام دهیم.

نماینده مردم تهران عنوان کرد: قطعنامه صادر کردن البته مسبوق به سابقه است و جدید هم نیست و آنجا هم به هرحال لابی صهیونیست‌ها و سعودی‌ها موثر است اما به هرحال جمهوری اسلامی ایران هم باید از موضع دفاعی به موضع اقناعی حرکت کند و در شرایطی که رای‌ها گویا و فضا برای لابی کاملا مهیا است باید بتواند نظرات جمهوری اسلامی را به شایستگی به نمایندگان کشورهای مختلف منتقل کنند که حداقل رای‌های ممتنع را داشته باشیم.

این نماینده اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد:‌ ۶۸ رای ممتنع در مقابل ۳۰ رای مخالف قابل توجه بود و حداقل پنجاه درصد از این آرای ممتنع می‌توانستند با نشست‌های موثر به نفع جمهوری اسلامی ایران نظر داشته باشند و می‌توانستیم این آرا را به نفع خودمان برگردانیم.

رحیمی درباره بررسی CFT در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: طبق برنامه ما در کمیسیون  امنیت ملی رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان وجود دارد. ایرادات شکلی را می‌توان برطرف کرد ولی درمورد ایرادات ماهوی به نظر ما شروطی که مجلس تصویب و به خود لایحه دولت ملحق کرد، جوابگوی ایرادات و دغدغه‌ها است. پیشبینی این است که مجلس به نظر خود اصرار کند و در کمیسیون هم همین فضا خواهد بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ممکن است بتوانیم ایرادات شکلی یا ابهاماتی که مطرح کردند را برطرف کنیم، ولی کلیت لایحه و نظر مجلس چیزی بود که در مجلس تصویب شد. این لایحه دو مسیر دارد؛ اگر مجلس وارد برطرف کردن ایرادات به طور ماهوی شود به شورای نگهبان برمی‌گردد و اگر مجلس به نظر خود اصرار کند، مستقیم به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم با توجه به اینکه ایران دست برتری در سوریه و یمن دارد از آن به عنوان اهرمی برای کسب امتیاز از اروپا استفاده کنیم، گفت: یکی از مواردی که اروپایی‌ها در دیدارهای پارلمانی و در سطح مقامات ارشد و در دیدار با نمایندگان مجلس مطرح کردند، موضوع یمن و سوریه بوده است. نگاه اروپایی‌ها هم به نوعی برون‌رفت از این وضعیت است و به جایگاه و نقش ایران هم کاملا واقف هستند. به‌هرحال ایران در جایگاهی است که حتما می‌تواند در ثبات منطقه نقش‌آفرینی کند و اروپایی‌ها هم این را کاملا درک کرده‌اند.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارنظر برخی که معتقدند «تعطیلی‌های مجلس زیاد است»، عنوان کرد: تعطیلات کل کشور زیاد است و ما تعطیلاتی که در کل تقویم داریم، زیاد است، هرچند که چند طرح هم برای اصلاح تعطیلات کشور طراحی شده که در کمیسیون فرهنگی مطرح است.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس معمولا سه هفته جلسه در صحن علنی دارند و یک هفته هم سرکشی به حوزه انتخابیه را باید انجام دهند. این مسلم است که رسیدگی به مسائل ملی مهم است اما هیات رئیسه اولویت‌بندی‌هایی را مشخص می‌کند و در دستورکار قرار می‌دهد و تا الان اعتراضی هم از سوی نمایندگان نداشتیم و مردم هم نگاهشان این است که نمایندگان یک هفته در ماه تعطیل هستند در صورتی که اسم تعطیلی واژه درستی نیست بلکه عنوانش سرکشی به حوزه‌های انتخابیه است و نمایندگان هم واقعا در آن یک هفته درگیر پروژه‌های حوزه‌های انتخابیه خود هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید