آیا راه رفتن به عقب باعث افزایش حافظه می شود؟

کدخبر: ۲۵۱۸۳۱
اقتصادنیوز : آیا راه رفتن به عقب باعث افزایش حافظه می شود؟ جواب این سوال را با مطالعه این مقاله بیابید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از الو دکتر؛ افزایش حافظه و تقویت آن توسط دسته ای از فعالیت ها امکان پذیر است کافی خود را در گیر آن ها کنیم. در این مقاله به تقویت حافظه با راه رفتن به عقب و تاثیر تکرار کارهای جدید در تقویت حافظه پرداخته ایم.

تقویت حافظه کوتاه مدت با راه رفتن به عقب

 مطالعه محققان دانشگاه "روهمپتون"(Roehampton) در لندن نشان داده است افرادی که به سمت عقب حرکت می‌کنند در آزمایش حافظه، بهتر از افرادی که در حال ایستاده بودند یا به سمت جلو حرکت می‌کردند، عمل کردند. محققان از 114 تن از داوطلبان خواستند به تماشای ویدیویی بنشینند که در آن کیف یک خانم دزدیده می‌شد و سپس به پرسشنامه‌ای درباره آنچه که می‌توانند از این ویدیو به خاطر بیاورند، پاسخ دهند.

داوطلبان پس از تماشای ویدیو، به سه گروه تقسیم شدند. به یک گروه گفته شد که 10 متر به سمت جلو راه بروند. از گروه دیگر خواسته شد 10 متر به عقب حرکت کنند و به گروه سوم نیز گفته شد تا ثابت در جای خود بایستند.

سپس از آنها 20 سوال درباره اتفاقات ویدیو پرسیده شد و مشخص شد که گروهی که به عقب راه رفته بودند، به طور متوسط پاسخ‌های صحیح‌تری را نسبت به دو گروه دیگر داده بودند. متخصصان دانشگاه "روهمپتون" این اثر را در پنج آزمایش مختلف، مشاهده کردند. یکی از این آزمایشات، با همین روش انجام شد، با این تفاوت که از داوطلبان خواسته شد تا کلماتی که قبل از راه رفتن در یک فهرست مشاهده کرده بودند را به یاد بیاورند. در آزمایشی دیگر، از داوطلبان خواسته شد حرکت رو به جلو و عقب را تصور کنند و در یک آزمایش دیگر، شرکت کنندگان فیلم را در یک قطار مشاهده کردند تا محققان تاثیر حرکت رو به جلو یا عقب را بررسی کنند.

در همه آزمایش‌ها، گروهی که رو به عقب حرکت کردند یا حتی آن را تصور کردند، بیشترین پاسخ صحیح را دادند و عملکرد بهتری نسبت به گروه‌های دیگر داشتند. محققان این را به عنوان یک تجربه آماری قابل توجه و ارتباط بین مفاهیم "زمان" و "فضا" که در تشکیل خاطرات در ذهن ما ضروری هستند، در نظر گرفتند. دکتر "آکسنتیجویچ"(Aksentijevic) که سرپرست این مطالعه بود، گفت: این موضوع، استدلال جزئی این ایده است که زمان واقعا توسط فضا بیان و تعریف می‌شود.

هنوز مشخص نیست که چرا حرکت به صورت واقعی یا حتی تصور، باید دسترسی ما به خاطرات را بهبود بخشد. اما دکتر آکسنتیجویچ امیدوار است تحقیقات آتی آن را روشن سازد و همچنین نحوه استفاده از آن را دریابیم. وی گفت: من مطمئن هستم که این کار می‌تواند برای کمک به مردم در به خاطر آوردن مسائل مختلف، مفید باشد. اما چگونگی آن، سوالی است که با تحقیقات بیشتر پاسخ داده خواهد شد. ریچارد آلن" از دانشگاه لیدز انگلستان می‌گوید نتایج این مطالعه بسیار جالب است و ممکن است راه‌هایی برای بهبود عملکرد حافظه ارائه دهد.

تکرار مداوم یک کار جدید به تقویت مغز کمک می کند

وقتی خودتان را به انجام مداوم یک کار جدید عادت می‌دهید، مسیرهای عصبی جدیدی در مغز شکل می‌گیرند که موجب می‌شوند در انجام کارهای جدید، کارآمدتر و پرسرعت‌تر ظاهر شوید.

یک کودک سه ساله به طور حتم آنقدر بزرگ شده که بتواند قاشق و چنگال دست بگیرد. اما فقط کافی است کودک دلبندتان را موقع غذا خوردن به حال خودش رها کنید تا ببینید چه افتضاحی به بار می‌آورد. کودکان در این سن اگرچه می‌توانند قاشق و چنگال دست بگیرند، هنوز قادر نیستند با قاشق و چنگال، شبیه بزرگ‌ترها غذا بخورند، اما سعی می‌کنند با تکرار مداوم این رفتار که البته در تمرین‌های اولیه چیزی جز کثیف‌کاری نیست، روش صحیح غذا خوردن با قاشق و چنگال را یاد بگیرند. با تکرار مداوم این رفتار، مسیرهای عصبی جدیدی در مغز کودک شکل می‌گیرند و موجب می‌شوند کودک در نهایت یاد بگیرد شبیه بزرگ‌ترها غذا بخورد.

حتما دل‌تان می‌خواهد بدانید بزرگسالان چطور می‌توانند مغزشان را به تشکیل مسیرهای عصبی جدید وادار کنند؟ قدم اول این است که انجام هیچ کاری را به تعویق نیندازید. شاید بگویید عادت به تعویق انداختن امور چنان در رفتارتان ریشه کرده که نمی‌توانید ترکش کنید. اما برای اینکه موتورتان راه بیفتد، پیشنهاد می‌کنیم کاری را انتخاب کنید که معمولا طرفش نمی‌روید. سپس به انجام قسمت کوچکی از این کار مشغول شوید. از آنجایی که این کار کوچک در راستای تکمیل همان کار بزرگ‌تری است که معمولا طرفش نمی‌رفتید، تشکیل مسیرهای عصبی جدید در مغز به تدریج آغاز می‌شود

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید