روسیه درخواست لغو تحریم تهران در ازای خروج ایران از سوریه را تکذیب کرد

کدخبر: ۲۵۱۹۷۷
اقصادنیوز: وزارت خارجه روسیه گزارش‌های منتشر شده مبنی بر درخواست برای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه تهران در ازای خروج ایران از سوریه را تکذیب کرد.
روسیه درخواست لغو تحریم تهران در ازای خروج ایران از سوریه را تکذیب کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) گزارش‌های اخیر مبنی بر درخواست لغو تحریم های ایران در ازای خروج این کشور از سوریه را تکذیب کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، ریابکوف در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد، روسیه هیچ پیشنهادی به رژیم صهیونیستی و آمریکا مبنی بر لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ایران در ازای خروج این کشور از سوریه نداده است.

بر اساس این گزارش، روز گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد که مدعی بود «روسیه ظاهرا از اسرائیل و آمریکا درخواست کرده تحریم‌های یکجانبه را لغو کنند تا نیروهای ایران از سوریه خارج شوند».

معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «در خصوص این جنبه خاص لغو تحریم‌ها در ازای اقدام خاصی، من نمی‌توانم این موضوع را تأیید کنم... شاید طرح‌های نزدیکی مد نظر بوده باشد اما چنین طرحی اصلا مطرح نشده است. و حتی آن طرح‌ها نیز اصلا ارائه نشده است».

ریابکوف علاوه بر این تأکید کرد که روسیه در حال مشورت با اتحادیه اروپا در خصوص ایجاد سازوکاری برای حفاظت از شرکت‌هایی است که تعاملات تجاری با ایران دارند.

طبق اعلام معاون وزیر خارجه روسیه، شرکای اروپایی هنوز موفق نشده‌اند، «به طرح بهینه برای سازماندهی این ساز و کار و ثبت قانونی آن برسند به همین دلیل این سازوکار به موازات بازگشت مجدد تحریم‌های ضدایرانی آمریکا در تاریخ 5 نوامبر اجرایی نشده است».

این دیپلمات ارشد روسیه در ادامه گفت: «اما مسئله مهم این است که اروپایی‌ها این ایده را رد نکرده‌اند و ما به مشورت‌ها با آنها و با دوستان ایرانی‌مان در خصوص این مسئله ادامه می‌دهیم».

ریابکوف ادامه داد: «این یکی از بخش‌های اصلی رویکرد ما برای حفظ توافق هسته‌ای ایران (برجام) از نابودی است. ما به این سند پایبندیم و معتقدیم که به طور مؤثر نقشش را ایفا خواهد کرد و لازم به تأکید است که این سند سطح بالایی از شفافیت را در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تضمین می‌کند».

با این وجود معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که بندهای این سند به ویژه در رابطه با فواید اقتصادی برای ایران مشکلات بزرگی دارد.

ریابکوف با اشاره به این ضعف گفت: «ما باید تلاش خود را برای رفع این مشکلات دو چندان کنیم. این همان کاری است که ما حالا با شرکای اروپایی و ایرانی خود در حال انجام آن هستیم».

درهمین رابطه:

پیشنهاد پوتین به ترامپ و نتانیاهو؛ لغو برخی تحریم‌های ایران در قبال خروج آنها از سوریه

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید