ادلبی ها در انتظار آزادی

کدخبر: ۲۵۲۴۲۲
اقتصادنیوز: با توجه به کوتاهی روسیه و ترکیه برای اجرایی نشدن توافق سوچی، دمشق اعلام کرده که عملیات آزادسازی این استان به عنوان آخرین پایگاه تروریست های تکفیری را آغاز می کند.

به گزارش اقتصادنیوز؛ 'حسین راغب' نائب رئیس کمیته مصالحه در پارلمان سوریه با اشاره به لزوم اجرای هر چه سریع تر توافق ادلب، تأکید کرد که ساکنان این استان با ارتش سوریه روزانه تماس می‌گیرند و منتظر آغاز عملیات آزادسازی این استان هستند.

این مقام سوری تاکید کرد که دمشق منتظر اجرای 'توافق ترکیه و روسیه' (سوچی) است و اگر این توافقنامه در مدت زمان کوتاهی اجرایی نشود، عملیات نظامی جایگزین خواهد شد.

راغب سی ام آبان ماه در گفت وگو با روزنامه 'الوطن' سوریه گفت که 'مردم این کشور منتظر عملیات نظامی علیه تروریست ها در استان ادلب هستند، زیرا شهروندان این استان بی‌صبرانه منتظر ورود ارتش سوریه می باشند تا در بیرون راندن تروریست ها از استان خود در کنار نیروهای سوری حضور داشته باشند.

براساس توافق سوچی قرار بود ترکیه و روسیه به عنوان یکی از طرف های ضامن به تعهدات خود در خصوص بیرون راندن گروه های تروریستی از منطقه عاری از سلاح در استان ادلب عمل کنند که تا این لحظه این چنین نشده است.

طبق توافق سوچی میان ترکیه و روسیه، قرار بود در تاریخ 23 مهر ماه گذشته گروه های تروریستی از بخش های توافق شده در استان ادلب خارج شوند؛ هیات تحریر الشام (النصره سابق) بالاخره این موضوع را پذیرفت، اما چند گروه وابسته به آن این مساله را نپذیرفتند.

توافق سوچی میان ترکیه و روسیه جهت ایجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب به وسعت 15 تا 20 کیلومتر مربع قرار بود تا اواخر مهر ماه گذشته کاملا اجرایی شود، اما عدم همراهی برخی گروهک ‌های تروریستی حاضر در این استان موجب تعویق آن شد؛ مسئله‌ای که نقض توافق ادلب است.

'ولادیمیر پوتین' رئیس‌ جمهور روسیه در 17 سپتامبر (25 شهریورماه) در کنفرانس خبری مشترک با 'رجب طیب اردوغان' رئیس ‌جمهور ترکیه در شهر بندری سوچی از توافق مسکو - آنکارا برای ایجاد منطقه غیرنظامی در استان ادلب میان نیروهای ارتش سوریه و تروریست ها خبر داد.

پس از توافق سوچی بسیاری از گروهک‌ های تروریستی حاضر در استان ادلب موافقت خود را در همراهی با این توافق اعلام کردند، اما چند گروهک تاکید کردند که موافق آن نیستند و منطقه را ترک نخواهند کرد.

بر اساس توافقنامه سوچی قرار بود، در مرحله نخست سلاح سنگین تروریست‌ها از منطقه 'عاری از سلاح' خارج و در مرحله بعدی تروریست‌ها از این منطقه بیرون رانده شوند و در مرحله سوم نیز نهادهای دولتی سوریه فعالیت خود را در آن مناطق از سر بگیرند.

روزنامه 'الوطن' چندی پیش طی مطلب دیگری اعلام کرده بود که طبق توافق سوچی نه تنها تروریست ها تجهیزات سنگین خود را از مناطق مورد نظر در استان ادلب خارج نکرده اند، بلکه شواهدی از قصد تروریست‌ها برای خروج از این منطقه نیز مشاهده نمی‌شود.

نائب رئیس کمیته مصالحه در پارلمان سوریه درباره احتمال درگیری ارتش سوریه با نظامیان ترکیه که به طور غیرقانونی در استان ادلب (خاک سوریه) حضور دارند نیز گفت: 'طرف ترکیه‌ای جرات نخواهد کرد که مستقیما با سوریه درگیر شود، زیرا رهبری سوریه و اراده مردمی در برابر تجاوز ترکیه سکوت نخواهد کرد و در صورت هر گونه تجاوزی، پاسخ محکمی به متجاوزان خواهد داد'.

استان ادلب از ابتدای بحران سوریه تا اواسط آن (بحران سوریه 24 اسفند ماه سال 1389 / 2011) آغاز شد، استانی امن به شمار می آمد؛ در تاریخ هشتم فروردین 1394 گروه تروریستی تحریر الشام (جبهه النصره) به همراه گروه تروریستی جیش الفتح با حمایت ترکیه، عربستان و قطر در یورشی سریع این استان (در شمال غرب سوریه هم مرز با ترکیه) را به اشغال خود درآوردند.

14 هزار عنصر تروریستی از سراسر جهان که در ترکیه تجمع کرده، تجهیز و سازماندهی شده بودند، در هشتم فروردین ماه 1394 به استان ادلب حمله کردند و به سرعت تمام خاک این استان را به غیر از دو شهرک شیعه نشین فوعه و کفریا در 10 کیلومتری شمال شهر ادلب را اشغال کردند.

شواهد نشان می دهد که مقامات دمشق عزم خود را برای آزادسازی این استان جزم کرده اند تا با آزادسازی ادلب و غرب استان حلب، شر تروریسم مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی را از سر مردم سوریه کم کنند و صلح و آرامش را به این استان و دیگر نقاط این کشور بازگردانند، اما تعلل روس ها در این زمینه اجرای عملیات آزادسازی ادلب را به تاخیر انداخته است.

با گذشت 40 روز از زمان اجرای توافق سوچی و دست دست کردن آنکارا و مسکو در اجرای آن، به نظر می رسد مقامات این دو کشور تلاشی برای اجرای آن نمی کنند و سعی دارند با کش دادن موضوع، شرایط به همین منوال سپری شود، اما مقامات دمشق که عملیات ادلب را پایانی بر تروریسم و هجوم نزدیک به هشت ساله تکفیری ها در سوریه می دانند، اصرار دارند که این عملیات هر چه زودتر انجام شود.

سردار سرتیپ 'ابوالقاسم علی نژاد' وابسته نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سوریه با اشاره به عدم اجرای توافق سوچی معتقد است: بنا بر اعلام مقام های عالی رتبه سوری تاکنون هیچ پیشرفتی در خصوص توافق سوچی به دست نیامده است.

وی با بیان این که وزیر آشتی ملی سوریه چند روز قبل اعلام کرده بود که در حال حاضر روند سیاسی در خصوص استان ادلب متوقف شده، افزود: در عین حال مسکو خواهان بازگشت کنترل این استان به دولت سوریه است و بر این امر اصرار دارد، اما بنابر دلایلی تاکنون نتوانسته ترک ها را در این زمینه قانع کند.

علی نژاد تاکید کرد: نظام سوریه خواهان یکپارچگی تمام این کشور می باشد و می خواهد همه جغرافیای سوریه را از لوث وجود تروریسم پاک کند.

وابسته نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در دمشق همچنین با اشاره به تحرکات و اقدامات گروه های تروریستی در استان ادلب علیه ارتش سوریه، گفت: حملات اخیر تروریست ها علیه ارتش سوریه در استان ادلب و اطراف آن نشان می دهد که تروریست ها و سرکرده های آنها به هیچ وجه به توافق سوچی پایبند نیستند.

استان ادلب اهمیت ویژه ای برای هر دو جبهه تکفیری غربی - عربی از یک سو با جبهه مقاومت اسلامی و سوریه دارد، چرا که این استان آخرین پایگاه گروه های تروریستی - تکفیری در سوریه به شمار می رود و با آزادسازی آن، تمام خاک سوریه پس از نزدیک به هشت سال اشغال از دست تروریست ها خارج خواهد شد.

هم اکنون مقامات نظامی و سیاسی سوریه بر آزادسازی استان ادلب از دست تروریست ها تاکید دارند، چرا که می دانند، حضور تروریست های مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی در این استان تمام زحمات چند ساله جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم را به هدر خواهد داد، اما در این بین مقامات ترکیه و روسیه که براساس توافق سوچی تعهداتی را اعلام کرده اند در روزها و ماه اخیر تلاش ثمر بخشی برای خروج تروریست ها از استان ادلب نمی کنند و این امر گویای جایگاه ترکیه در بین آنهاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید