نامه وزیر کشور سرنوشت حکم شهردار پایتخت را مبهم‌تر کرد؛ نه تایید نه رد!

کدخبر: ۲۵۳۰۳۱
اقتصادنیوز: پس از گمانه زنی‌های فراوان در مورد تأیید یا عدم تأیید حکم پیروز حناچی به‌عنوان شهرداری تهران، سرانجام نامه وزارت کشور به شورای شهر ابلاغ شد، اما برخلاف انتظار‌ها به جای آنکه این نامه وضعیت شهردار پایتخت را روشن کند، ابهام را در مورد سرنوشت شهردار تهران بیشتر کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا براساس آنچه علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران مطرح کرده است؛ دیروز (دوشنبه) که آخرین روز از ده روز کاری پس از معرفی شهردار منتخب شورا به وزارت کشور بود، وزیر کشور نامه‌ای به شورا ارسال کرده است. این نامه محرمانه است اما اجمالاً می‌توان گفت نه ابلاغ حکم شهردار است و نه ابلاغ اینکه ایشان واجد شرایط تعیین شده نیست.

در تبصره 3 بند یک ماده 80 قانون شوراها، در بدو امر انتخاب شهردار و پس از معرفی شورا، دو حالت پیش‌بینی‌ شده است. یا وزیر کشور حکم را ظرف مدت 10 روز صادر می‌کند و یا اگر شهردار معرفی شده را واجد شرایط تعیین شده نداند، مراتب را با ذکر دلیل و مستندات به شورای شهر منعکس می‌کند.

*نامه وزارت کشور، وضعیت را برای ما روشن نکرده است

به گفته اعطا آنچه در نامه وزیر کشور خطاب به ریاست شورا آمده است، نشان‌دهنده آن است که وزارت کشور نیاز به پاسخ صریح رد یا تأیید از وزارت اطلاعات دارد تا بتواند بر مبنای موازین قانونی عمل کند. نامه وزارت کشور، وضعیت را روشن نکرده است و وضعیت برای شورا وضعیت روشنی نیست.

*دلیلی برای عدم شفافیت در وضعیت شهردار تهران نیست

اما داریوش قنبری، معاون پارلمانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایرناپلاس، دلیلی برای عدم شفافیت در وضعیت شهردار تهران و پاسخگوی وزارت کشور نمی‌داند، زیرا جواب یا آری است یا خیر.

وی می‌گوید: مراجع قانونی باید در مورد وضعیت شهردار تهران، نظر خود را صراحتا اعلام کنند، واقعیت امر مشخص نیست مشکل کار کجاست؟ یک بار می‌گویند نامه استعلام از وزارت اطلاعات نیامده و یک بار بحث دو پهلو بودن پاسخ استعلام مطرح می‌شود.

به گفته وی آقای حناچی جزو مدیران شناسنامه‌دار نظام است و به لحاظ، سوابق انقلابی، کاری و علمی کارنامه درخشانی دارد و اساسا این یک فرصت استثنایی است که فردی با تخصص مدیریت شهری برای شهرداری تهران انتخاب شده است.

*ابهام در مورد وضعیت حناچی، وضعیت تهران را بغرنج تر می‌کند

قنبری با بیان اینکه ابهام در مورد وضعیت آقای حناچی از سوی مراجع ذی صلاح، خود جای سوال دارد و مشخص نیست این ابهام با توجه به چه موضوعی مطرح شده است، می‌گوید: به نظر من کسی که در پست معاونت وزارت راه و شهرسازی خدمت کرده و معاون شهرداری تهران بوده است، جایی برای ابهام در مورد صلاحیتش باقی نمی‌ماند.

وی متذکر می‌شود: این بلاتکلیفی در وضعیت شهرداری تهران، قطعا به نفع شهر و شهروندان نیست. ما با مشکلات زیادی در تهران مواجهیم. جدا از 56 هزار میلیارد تومان بدهی، به خاطر مسائل و مشکلات اقتصادی کنونی، درآمدهای شهرداری به شدت کاهش یافته است و با همین شرایط یک کسری بودجه بین 4 تا 5 هزار میلیارد تومانی در مورد تحقق درآمدهای شهرداری پیش‌بینی می‌شود. در کل در چنین شرایطی نامشخص بودن وضعیت شهردار و تاخیر در برنامه‌ریزی در مدیریت شهر تهران به مصلحت شهر نیست.

معاون پارلمانی شهرداری تهران ابراز امیدواری کرد مراجع تصمیم‌گیر، وضعیت مدیریت شهر تهران را مشخص کرده و به انتخاب شورای شهر احترام بگذارند زیرا قطعا شورای شهر تهران در انتخاب آقای حناچی سوابق انقلابی و جهادی وی را لحاظ کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید