راهکار متوقف کردن سرفه

کدخبر: ۲۵۳۷۵۶
اقتصادنیوز: درمان کردن سرفه به روش های مختلف صورت می گیرد و در صورت ادامه آن و عدم درمان باعث سردرد و تهوع شده و بیماری عود می کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نیک صالحی؛ سرفه یک نوع واکنش دفاعی بدن می باشد که به مواد تحریک کننده سیستم تنفسی یا آلودگی هوا یا برای دفع ترشحات در هنگام بیماری رخ می دهد. سرفه کردن باعث خروج سریع هوای بازدم در اثر منقبض شدن عضلات تنفسی می شود. سرفه، می تواند علت های متفاوتی داشته باشد مانند: عفونت، ریفلاکس معده‌، آلودگی هوا، سینوزیت، حساسیت و یا حتی علل روانی. سرفۀ مداوم می تواند بسیار آزار دهنده باشد. برای آگاهی از روش های متوقف کردن سرفه با نیک صالحی همراه باشید.

روش های متوقف کردن سرفه

سرفۀ پشت سرهم و آزاردهنده می تواند شخص را ناراحت و دست پاچه کند. داروهای ضدسرفه هم فقط به طور موقتی علائم آن را کاهش می دهند و خیلی کم روی عفونت، سوزش و تولید خلط در مجاری تنفسی که باعث ایجاد سرفه می شوند، تاثیر می گذارند. برای این که بتوانید به طور موثری سرفه خود را متوقف کنید و علائم آن را بهبود دهید، به توصیه های زیر عمل کنید:

۱-برای متوقف کردن سرفه آب و مایعات فراوانی بنوشید.

این کار باعث نرم شدن خلط در قفسه سینه شما می شود. اگر سرفۀ شما در اثر ابتلای به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، به وجود آمده باشد، مصرف زیاد آب و مایعات بهترین راه برای کاهش طول مدت آن است. حداقل روزانه ۸ لیوان آب بنوشید. می توانید کمی آب لیمو ترش نیز به آن اضافه کنید.

۲- برای بهبود سرفه هوای محیط زندگی خود را مرطوب نگه دارید.

هوای خشک باعث خارش گلو و ایجاد سرفه خشک می شود، لذا بوسیله یک دستگاه بخور هوای خانه را مرطوب نگه دارید. هوای گرم و مرطوب، خلط را نرم کرده و راه های تنفسی را باز می کند. اگر کمی هم قطره اکالیپتوس به آب دستگاه اضافه کنید، خلط ها را سریع تر از بین می برد، زیرا ریه ها را تحریک کرده و راه های بینی را پاک می کند.

درمان سرفه

اگر دستگاه بخور ندارید، روی سرتان یک حوله بیندازید و صورت خود را بر روی یک بخارهای یک ظرف آب جوش بگیرید. چند دقیقه به آرامی زیر حوله نفس بکشید (در اصطلاح بخور دهید) . چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

۳-برای متوقف کردن سرفه عسل بخورید.

در یک بررسی روی کودکان ۲ سال به بالا که مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بودند، محققان قبل از خواب شبانه ۲ قاشق مرباخوری عسل به کودکان دادند. سپس دریافتند که عسل به اندازه داروهای ضدسرفه در کاهش سرفه‌های شبانه (در خواب) و بهبود کیفیت خواب کودکان موثر بوده است. بهترین راه برای بهبود گلودرد و سرفه‌های آزاردهنده این است که عسل را در چای کمرنگ یا آب گرم حل کنید و بنوشید. اما به یاد داشته باشید که هرگز به کودکان زیر یک سال ، عسل ندهید، زیرا باعث بروز مسمومیت بوتولیسم خطرناک در آنها می شود.

۴- برای درمان سرفه از مواد محرک موجود در هوا دوری کنید.

مواد شیمیایی موجود در تمیز کننده ها و ضد عفونی کننده های خانگی و نیز در خوشبو کننده های هوا می توانند مخاط گلو را اذیت کنند،سرفه را بدتر کنند و باعث سوزش چشم ها، گلو و دهان شوند. اگر می خواهید سرفه‌هایتان بهبود یابد، نباید از مواد شیمیایی پاک کننده با بوی تند و زننده استفاده کنید. همچنین سیگار نکشید و در جاهایی هم که دود سیگار وجود دارد، توقف نکنید (یعنی حتی در معرض دود سیگار افراد دیگر هم قرار نگیرید).

سرفه

اغلب خانواده های ایرانی با روش های سنتی نسبت به درمان بیماری خود اقدام می کنند؛ طب گیاهی یکی از بهترین روش های درمان سرفه است. بر طبق آمارهای گرفته شده روش های زیر بیشترین تاثیر را در بهبود روند سرفه در بیمار داشته اند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

همچنین بخوانید :  سرفه، سگ نگهبان ریه است

عسل

یکی از موثرترین مواد غذایی در درمان سرفه عسل طبیعی است؛ عسل با تسکین دادن گلوی تحریک شده و صاف کردن غشای مخاطی سرفه را کاهش می دهد. عسل را می توان با موادی مانند فلفل، لیمو، شیر و دارچین ترکیب نموده و میل کنید.

پروبیوتیک ها

غذاها و نوشیدنی های حاوی پروبیوتیک ها با دارا بودن میکروارگانیسم های خاصی در سلامتی و افزایش ایمنی و کاهش سرماخوردگی و سرفه ناشی از آن نقش مهمی دارند.

بخور آب گرم

استفاده از بخور آب فایده های زیادی دارد و با رفع گرفتگی بینی، مرطوب شده مجراهای تنفسی منجر به درمان سرفه می شود.

دم نوش های طبیعی

زنجبیل، پیازچه و عسل را به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید و چندین بار در طول روز از آن میل کنید. این ترکیب در کاهش سرفه شدید موثر است.

دم نوش عناب و زنجبیل، جوشاندن چوب دارچین نیز بسیار مفید است.

ترکیب نعنا و ثعلب نیز می تواند برای درمان سرفه مفید واقع شود. برگ های نعنا با مرطوب کردن گلو و شکستن موکوس خاصیت شفابخشی دارد. هم چنین شما می توانید نعنا را به صورت چای و یا بخور استفاده نمایید و از اثرات مفید آن بهره مند شوید.

برگ آووکادو

این گیاه برای درمان بیماری دستگاه تنفسی مفید است. مطالعات نشان می دهد برگ های آن منجر به کاهش سرفه و عفونت های سینوزیتی می شود. این گیاه حاوی ماده فلاونوئید است که با مرطوب نگه داشتن گلو سرفه، را کاهش می دهد و از التهاب گلو می کاهد.

گل ختمی

این گیاه با خاصیت ضد التهابی و ضدسرفه نوشیدنی مفیدی برای درمان و بهبود بیماری است. گل ختمی را می توان جوشانیده و به صورت چای مصرف نمود. ترکیب موسیلاژی و نرم کننده این گیاه در بهبود سرفۀ خشک موثر است.

آویشن

یکی دیگر از روش های درمان سرفۀ خشک و شدید دم کردن آویشن و نوشیدن دم نوش آن است.

آناناس

یافته های علم پزشکی حاکی از آن است که آنزیم بروملین موجود در ریشه و میوه آناناس در درمان موثر است. اغلب این میوه های موثر در درمان، با کاهش مخاط گلو و روان شدن آن به بهبود کمک می کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید