هشدارهای تند رئیس دستگاه اطلاعاتی انگلیس به روسیه

کدخبر: ۲۵۴۳۰۰
اقتصادنیوز؛ در حالی‌که اختلافات لندن و مسکو بر مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس پیشین روسیه در انگلیس و اتهام افکنی لندن علیه مسکو و تشدید سوءظن میان طرفین بالاگرفته است، رئیس سرویس اطلاعاتی انگلیس در سخنانی تند به روسیه هشدار داد که پاسخ لندن را دست‌کم نگیرد.
هشدارهای تند رئیس دستگاه اطلاعاتی انگلیس به روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ الکس یانگر، رئیس MI6 که روز دوشنبه برای دومین بار در چهار سال گذشته در محفل عمومی سخنرانی می‌کرد، در دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند گفت: دولت روسیه از سلاح شیمیایی در خاک انگلیس استفاده کرده است. ما قصد داریم روسیه به این نتیجه برسد که به دنبال هر نفعی از انجام این اقدامات است، ارزش آن را ندارد.

وی افزود: به روسیه و هر دولت دیگری که قصد تغییر رویه زندگی ما را دارند هشدار می‌دهم که اراده و ظرفیت ما را دست‌کم نگیرند. 

یانگر تصریح کرد که انگلیس در این مقطع قصد ندارد تا روسیه را بی‌ثبات کند. 

انگلیس، مسکو را به مسمومیت سرگئی اسکریپال با ماده 'نوویچوک' ساخت روسیه، متهم و به‌موجب آن 23 نفر از دیپلمات‌های این کشور را اخراج کرد. روسیه نیز که هرگونه دخالت در این حادثه را رد و 23 نفر از دیپلمات‌های انگلیسی را از خاک خود اخراج کرده است.

اسکریپال سال 2010 هنگام تبادل جاسوسان میان واشنگتن و مسکو به انگلیس پناهنده شد که در آن، روسیه چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد. وی پیشتر مأمور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 ( 1385) به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد. 

او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی‌ ام.آی.6 گزارش داده است.

ژنرال «مارک کارلتون اسمیت» رئیس جدید ارتش انگلیس ماه گذشته هشدار داد که روسیه تهدید بزرگ‌تر ازگروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش به شمار می‌رود. 

«جرمی فلمینگ» رئیس ستاد ارتباطات دولت انگلیس (یکی از سه ارگان جاسوسی انگلیس) نیز اوایل سال جاری گفته بود که مسکو تهدید جدی و فعال برای جامعه بین‌الملل به شمار می‌رود.

پس‌ از آنکه مشخص شد 2 مامور سازمان اطلاعات ارتش روسیه در ماجرای مسمومیت اسکریپال نقش داشتند، «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس گفت: اگر کرملین به اقدام‌های خود ادامه دهد، تاوان سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

گزارش دیروز (یکشنبه) نشریه ساندی میل درباره حضور یک خبرنگار روس در نزدیکی پایگاه نظامی انگلیس در جنوب شرق این کشور با واکنش وزیر دفاع دولت می روبه‌رو شد.

این نشریه گزارش داد، دوربین‌های مداربسته تصویر فردی به نام 'تیمور سیرازوف' را شکار کرده‌اند که در نزدیکی تیپ 77 ارتش انگلیس در منطقه برکشایر پرسه زده و از پشت فنس ها فیلم‌برداری کرده است.

تیپ 77 ارتش انگلیس که در سال 2015 تأسیس شد مسئولیت مبارزه با اخبار جعلی در فضای مجازی را بر عهده دارد.

«سیرازوف» امروز (دوشنبه) به خبرگزاری ریانووستی گفت که قصد ورود به داخل پایگاه را نداشته و افزود: 'من به نقطه بازرسی رسیدم، خودم را معرفی کرده و گفتم می‌خواهم اینجا تصویربرداری کنیم.'

با این ‌حال گاوین ویلیامسون وزیر دفاع انگلیس هشدار داد: ما امنیت پایگاه‌ها و نیروهای خود را جدی تلقی می‌کنیم. اگر مردم، فردی را دیدند که در نزدیکی پایگاه‌های نظامی رفتار مشکوکی از خود نشان می‌دهد باید این مساله را به پلیس گزارش کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید