رای الیوم:

نتانیاهو از ترس حزب الله دست به دامن پمپئو شد

کدخبر: ۲۵۴۴۳۴
اقتصادنیوز: روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» نوشت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که تحت فشار اتهام فساد مالی و شکست در برابر حزب الله قرار دارد برای انجام حملات در سوریه و لبنان و کسب حمایت آمریکا به بروکسل و دیدار با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا شتافته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسایل منطقه و سردبیر روزنامه رأی الیوم امروز سه شنبه نوشت: دیدار ناگهانی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه آمریکا در حالی که وی در نشست ناتو در بروکسل حضور دارد، به دیدار سلف او «ایهود اولمرت» با مسئولان آمریکایی پیش از حمله سال 2007 به سوریه (آنچه راکتورهای هسته ای سوریه در نزدیکی دیرالزور می دانست)، شبیه است و نتانیاهو مانند اولمرت به دلیل شکست نظامی اتهام فساد مالی در هراس به سر می برد.

وی افزود که نتانیاهو تاکید کرد که با پمپئو درباره حضور ایران در سوریه و تحولات منطقه ای و اقداماتی که با یکدیگر اتخاذ خواهیم کرد تا از نفوذ ایران و گروههای وابسته به آن در جبهه شمالی سرزمین های اشغالی جلوگیری شود، گفت و گو می کنیم.

این تحلیلگر ادامه داد که دیدار نتانیاهو از بروکسل در راس هیاتی از موساد و مشاور امنیت داخلی این رژیم با هدف اعلام طرح اسرائیل برای حمله گسترده به سوریه و هماهنگی با واشنگتن بوده و در این راستا حمایت سیاسی و دیپلماتیک آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد و چه بسا حمایت نظامی آن را می خواهد.

وی افزود که نتانیاهو که پلیس اسرائیل پس از بررسی های چند ماهه علیه او اعلام جرم کرده و اسناد موثقی درباره فساد مالی وی و همسرش بدست آورده سعی دارد معادلات را برهم زده و قبل از اینکه دادستانی وی را احضار کند و مانند اولمرت محکوم شود و هفت سال یا بیشتر را پشت میله های زندان بگذراند، دست به اقدامی بزند.

عطوان یاد آور شد که ارتش اسرائیل شب پنجشنبه حمله گسترده ای به سوریه انجام داد و اعلام کرد در این حملات مواضع وابسته به ایران و حزب الله در جنوب سوریه حمله قرار گرفت اما این حمله اهدافش را محقق نکرد و سامانه پدافند هوایی سوریه اجازه نداد تا موشک های اسرائیلی به هدف اصابت کنند و منابعی از حزب الله اعلام کردند که مواضع حزب الله در سوریه خسارتی ندید.

فرماندهی حزب الله نگرانی و وحشت اسرائیلی ها را دنبال می کند تا برای هرگونه حملات اسرائیل به لبنان و سوریه آماده باشد. هفته گذشته حزب الله ویدیوئی را به زبان عربی و عبری منتشر کردند و در آن اسرائیل را تهدید کردند که اگر گستاخی کنید، پشیمان خواهید شد.

عطوان نوشت که پیش بینی حمله جدید اسرائیل به سوریه و لبنان به پایگاه های حزب الله و ارتش سوریه دشوار است و در حمله روز پنجشنبه نیز اسرائیل از جنگنده های خود استفاده نکرد و تنها به حمله موشکی بسنده کرد چرا که بیم داشت این جنگنده ها بوسیله سامانه اس -300 روسی منهدم شوند و به همین دلیل نیز بعید نیست که نتانیاهو در بروکسل از پمپئو اجازه استفاده از اف- 35 پیشرفته که قادر به عبور از سامانه مذکور است را برای حملات جدید خود کسب کند.

بکارگیری این جنگنده ها منوط به موافقت آمریکا است اما اینکه این جنگنده چقدر قادر به فرار از سامانه پدافندی ضد موشکی روسی هستند معلوم نیست اما اسرائیلی ها آنچه برآورد نمی کنند این است که پاسخ حزب الله به حملات اسرائیل بسیار دردناک خواهد بود.

عطوان اضافه کرد که سید حسن نصرالله که 80 درصد اسرائیلی ها سخنان وی را بیش از اظهارات مقامات اسرائیلی تایید می کنند توصیه ای کاملا درست و دقیق به اسرائیلی ها داشت که اگر گستاخی کنید پشیمان خواهید شد. شکست بزرگ نتانیاهو اگر حماقت اولمرت را تکرار کند بسیار نزدیک است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید