مطهری: اگر بخشی از حکومت به دنبال زمین زدن برجام نبود، ترامپ نمی‌توانست از برجام خارج شود

کدخبر: ۲۵۴۵۰۵
اقتصادنیوز؛ علی مطهری نایب‌رئیس مجلس با اشاره به مساله برجام گفت: اگر کشور در اجرای برجام متعهد بود و بخشی از حکومت به دنبال بر زمین زدن آن نبود، اگر درست عمل کرده بودیم و از همین مواردی که در برجام وجود داشت، استفاده می کردیم ترامپ نمی توانست از آن خارج شود، اما جنگ قدرت باعث شد با مشکلات بیشتری مواجه شویم.
مطهری: اگر بخشی از حکومت به دنبال زمین زدن برجام نبود، ترامپ نمی‌توانست از برجام خارج شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ علی مطهری عصر سه شنبه در بخش پایانی اجلاس مدیران و روسای مراکز و دفاتر استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی، افزود: سایت ها باید زیر نظر هیات نظارت بر مطبوعات باشند و در قانون جدید رسانه ها باید به این موضوع رسیدگی شود.

مطهری با بیان این که خبرگزاری ها، خبرنگاران و فعالان رسانه، نقش اساسی در ساختن افکار عمومی جامعه دارند، مطبوعات را رکن چهارم دمکراسی و هر نظام حکومتی عنوان کرد.

وی رسانه ها را در میانه مردم و حکومت و واسطه ای بین این دو دانست و گفت: رسانه ها نیازهای مردم را به گوش حکومت رسانده و از حقوق مردم دفاع می کنند؛ رسانه ها، همچنین آسیب های حکومت را به گوش مردم می رسانند که اگر این فعل و انفعالات درست انجام شود به نفع جامعه است.

مطهری دفاع از حقوق شهروندان را از وظایف مهم رسانه ها خواند و افزود: در نظام های آزاد سیاسی، خبرنگاران قدرتمند و منشا تحولات هستند.

وی تصریح کرد: افشای قتل های زنجیره ای، مساله کهریزک، قتل ستار بهشتی و اختلاس های رخ داده در سایه آزادی مطبوعات بوده است که اینها آشکارا و جلوی بسیاری از نقض حقوق شهروندان گرفته شده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه برای نخستین بار در ایران مشروطه خواهان به نقش رسانه پی بردند و رسانه ها در آن دوران نقش اساسی داشتند، افزود: شعرا و نویسندگان بزرگی که از طریق مطبوعات، افکار و عقاید خود را به مردم منتقل کردند، تاثیر بسزایی در انقلاب مشروطه داشتند.

وی گفت: آزادی رسانه یکی از عوامل پیشرفت جامعه است؛ چرا که شرایط عدم تبعیض را ایجاد، رانت خواری ها را برملا و شرایط رانت خواری را خیلی سخت می کند. اگر رسانه های آزاد وجود داشته باشند، افراد همیشه نگران هستند که اگر تخلفی مرتکب شوند، ممکن است رسانه ها آن را اعلام کنند.

به گفته وی، رسانه های آزاد، شرایط مساوی و شرایط عدم تبعیض به عنوان شرط عدالت ایجاد می کنند؛ از نظر اسلام جامعه برخوردار از عدالت جامعه بدون تبعیض است نه بدون تفاوت.

این نماینده مجلس همچنین با تاکید بر این که قانون مطبوعات باید اجرا شود، افزود: حاکمیت دو گانه در خصوص مطبوعات باید برطرف و تکلیف آن مشخص شود. 

مطهری گفت: سایت ها باید زیر نظر هیات نظارت بر مطبوعات باشند و در قانون جدید رسانه ها باید به این موضوع رسیدگی شود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت برگزاری دوره های آموزشی برای خبرنگاران گفت: گاهی خبرنگار مطلبی را درست متوجه نشده و از قول ما چیزی منتشر می شود که هیچ انطباقی با واقعیت مطلب نداشته و حتی ضد آن است. خبرنگاری اگر مطلبی را متوجه نشد نباید آن را منتشر کند و ضرورتی برای انتشار آن وجود ندارد.

وی همچنین درباره رعایت امانت در خبر اظهار داشت: خبرنگار باید عینا' نظر طرف را منتشر و دقت کند و حق تغییر مطالب را ندارد.

مطهری درباره نوع برخورد با خبرنگاران گفت: گاهی خبرنگاران را متهم به جرم های امنیتی می کنند در حالی که حداکثر جرم آنها سیاسی است.

وی با تاکید بر ضرورت مساله مطالبه گری رسانه ها، گفت: یک رسانه باید مطالبه گر باشد و حقوق مردم را از دولت و حکومت بخواهد. رسانه نباید صرفا به نقاط قوت بپردازند.

مطهری با بیان این که یک خبرگزاری خوب به نقاط ضعف مردم هم باید بپردازد، خاطرنشان کرد: رسانه ها نباید صرفا ثناگوی نظام و حکومت باشند، بلکه باید به انحراف ها هم توجه کنند.

وی در عین حال بر ضرورت رصد اجرای قانون اساسی توسط رسانه ها تاکید کرد و گفت: رسانه ها از یک سو و مجلس از سوی دیگر باید در این زمینه ورود کنند.

نایب رییس مجلس همچنین با اشاره به نقش رسانه ها در شرایط تحریم، اظهار داشت: باید به مردم امید واقعی و نه واهی داد و ضرورت مقاومت در شرایط فعلی برای مردم باید تبیین و توضیح داده شود.

وی با بیان اینکه آرزوی دشمن ایجاد آشوب در کشور است، افزود: مقاومت و ایستادگی طرح ترامپ را بر هم می ریزد و در نهایت کوتاه می آید، همانگونه که در اتفاقات دی ماه سال گذشته که البته ریشه آن در داخل بود، طرح آنها به هم ریخت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ضرورت تبیین مبانی اسلامی سیاست خارجی توسط رسانه ها، افزود: از نظر اسلام، وظیفه داریم به کشورهای اسلامی کمک، از آنها دفاع و با اشغال مبارزه کنیم و اینها را نباید توسعه طلبی تلقی کرد.

مطهری با اشاره به مساله برجام گفت: اگر کشور در اجرای برجام متعهد بود و بخشی از حکومت به دنبال بر زمین زدن آن نبود، اگر درست عمل کرده بودیم و از همین مواردی که در برجام وجود داشت، استفاده می کردیم ترامپ نمی توانست از آن خارج شود، اما جنگ قدرت باعث شد با مشکلات بیشتری مواجه شویم.

وی اظهار داشت: ایرادی ندارد که تعدادی از سنی ها را در منصب وزیر داشته باشیم. ما دم از وحدت اسلامی می زنیم و باید مطابق آن عمل کنیم. 

مطهری با اشاره به مساله اقوام هم گفت: در قرآن چهار چیز به عنوان عوامل انقراض امت ها و اجتماعات ذکر شده که یکی از آنها ظلم است که اگر بر عدالت غلبه کند این جامعه منقرض می شود.

وی تصریح کرد: چوبی که امروز به خاطر مساله اسرائیل می خوریم به دلیل تفرقه و اختلافی است که 100 سال پیش در جامعه اسلامی پیدا شد. اگر این تشتت نبود 70 سال درگیر مساله اسرائیل و فلسطین نبودیم و کشورهای اسلامی نسبت به اروپا و آمریکا عقب نمی افتادند.

وی همچنین با اشاره به مساله عضو زرتشتی شورای شهر یزد، افزود: با فشار رسانه ها کوتاه آمدند و در اینجا نقش افکار عمومی را خیلی باید منظور کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید