تحول مهم در خاورمیانه؛ امیر قطر به عربستان دعوت شد

کدخبر: ۲۵۴۵۷۰
اقتصادنیوز: 18 ماه بعد از محاصره قطر از سوی عربستان ، امارات ، بحرین و مصر ، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به صورت رسمی برای شرکت در سی و نهمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس به عربستان دعوت شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا عبداللطیف الزیانی' دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با سفر به دوحه با 'سلطان بن سعد المریخی' وزیر مشاور در امور خارجی قطر دیدار و دعوتنامه شیخ تمیم را به وی داد.

منابع خبری کویتی روز جمعه گذشته اعلام کردند که شاه سعودی قصد دارد با اعزام الزیانی به دوحه از امیر قطر برای حضور در نشست سران شورا که قرار است در این کشور برگزار شود، دعوت به عمل آورد. 

سی و نهمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در حالی قرار است 9 دسامبر (18 آذر ) در دمام (شرق ) عربستان برگزار شود که نشست قبلی این شورا که آذر ماه سال 96 در کویت برگزار شد از سوی سران عربستان ، امارات و بحرین به دلیل حضور امیر قطر تحریم شد.

کارشناسان می گویند : دعوت رسمی سعودی ها از امیر قطر برای شرکت در نشست دمام به معنای پذیرش شکست سیاست های این کشور و هم پیمانان آن در اعمال تحریم علیه دوحه است .

فعالان فضای مجازی قطر هم با بیان اینکه شورای همکاری خلیج فارس در حل تنش میان اعضا موفق نبوده است ، خواستار تحریم این نشست از سوی امیر قطر شدند.

عربستان ، بحرین ، امارات و مصر از 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی را هم به روی دوحه بستند.

این کشورها برای از سرگیری روابط 13 شرط تعیین کردند اما قطر با بیان اینکه شروط تعیین شده ناقض حق حاکمیت این کشور است تاکنون به آن تن نداده است .

طی این مدت امیر کویت تلاش های وسیعی برای حل این بحران انجام داده است اما این تلاش ها تاکنون موفقیت آمیز نبوده است .

بعد از این اختلاف روابط میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس به شدت متنشج شد واختلافات آنان را بیش از پیش کرد به نحوی که در حال حاضر امارات ، بحرین و عربستان در یک سو و کویت ، قطر و عمان هم در سوی دیگر این میدان ایستاده اند.

برخی گزارش ها حاکیست که 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا قصد دارد از رسوایی ناشی از دخالت سران سعودی در قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار مخالف 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان ، برای وارد آوردن فشار به آنها برای بهبود روابط با قطر استفاده کند.

پنجم آبان ماه جاری و چند روز بعد از آنکه 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی در سخنانی آشتی جویانه از اقتصاد قطر تمجید کرد ، 'خالد العطیه' معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر در سخنانی اعلام کرد عذرخواهی از مردم قطر ، پایان دادن به تحریم و آغاز مذاکرات شروط دوحه برای از سرگیری روابط با کشورهای موسوم به مربع تحریم است .

امیر قطر هم 29 آبان ماه گذشته با غیر قابل توجیه خواندن تحریم های اعمال شده علیه کشورش، اظهار داشت : گفت وگو با کشورهای تحریم کننده می بایست براساس اصول ثابت در روابط بین المللی و در راس آن احترام به حق حاکمیت هر کشور و عدم دخالت در امور داخلی آن باشد و این تنها راه حل برای رفع تنش با تحریم کنندگان قطر است .

تلاش برای برگزاری نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در حالی است که وزیران امور خارجه بحرین و مصر 21 آبان ماه پس از پایان دهمین دور مذاکرات مشترک خود که در منامه برگزار شد، در بیانیه‌ای اعلام کردند: به خواسته‌های چهار کشور تحریم کننده قطر (عربستان، مصر، بحرین و امارات) به عنوان پایه و اساس حل بحران کنونی با دوحه، پایبند هستند.

در این بیانیه با تقدیر از تلاش های صورت گرفته از سوی کویت به عنوان میانجیگیر برای پایان دادن به این بحران ، آمده است: تمامی تلاش‌های قطر برای دور زدن این خواسته‌ها تنها به طولانی شدن زمان بحران منجر می‌شود.

'انور قرقاش' وزیر مشاور در امور خارجی امارات هم طی چند روز گذشته با انتقاد شدید از مواضع شبکه الجزیره قطر در پوشش خبری قتل جمال خاشقچی ، روزنامه نگار مخالف بن سلمان که در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید ، دوحه را متهم به تلاش برای تضعیف سعودی ها در منطقه و جهان کرد.

بسته شدن شبکه الجزیره قطر یکی از 13 شرطی بود که کشورهای تحریم کننده برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کرده بودند.

'محمد بن عبدالرحمن آل ثانی' معاون نخست وزیر و وزیر امورخارجه قطر هم اخیرا در نشست شورای روابط خارجی آمریکا گفت : شورای همکاری نقش و تاثیرگذاری گذشته خود را از دست داده است و نمی توان چشم اندازی برای تغییر و بهبود این شرایط تصور کرد و این ناراحت کننده است . 

وی افزود ؛ آنچه این روزها در شورای همکاری خلیج فارس مِی گذرد بسیار تاسف برانگیز است در حالی که این نهاد در گذشته یکی از پایدارترین سازمان های منطقه محسوب می شد اما اعمال تحریم های ظالمانه علیه قطر نگاه مردم کشور ما و جامعه جهانی را به این شورا تغییر و نشان داد که این نهاد تاثیر و کارایی خود را از دست داده است. 

محمد بن عبدالرحمن گفت که نمی خواهم بدبین باشم اما معتقدم شورای همکاری خلیج فارس امکان باز تولید نقش گذشته خود را نخواهد داشت . از نظر ما باید شورای همکاری ساختاری قوی و نمونه ای موفق از همکاری های در جهان عرب باشد اما بعید است در شرایط فعلی بتوان به این سمت حرکت کنیم.

دعوت از شیخ تمیم برای حضور در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در حالی است که دیروز (دوشنبه ) قطر اعلام کرد که از ابتدای سال جدید میلادی از سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک ) خارج خواهد شد.

ناظرین امور منطقه این تصمیم را در آستانه برگزار سی و نهمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس مهم ارزیابی کردند و این تصمیم را نوعی اعتراض به تصمیمات سعودی ها در این سازمان دانستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید