احتمال ادامه معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران

کدخبر: ۲۵۴۷۵۲
اقتصادنیوز : یک رسانه آمریکایی به نقل از کارشناسان آشنا به سیاست‌های دولت آمریکا گزارش داده این کشور احتمالاً سیاست معافیت عراق از تحریم‌ها علیه نفت ایران را ادامه خواهد داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب ،ایران تأمین‌کننده تقریباً نیمی از برق عراق است. دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا آبان‌ماه سال جاری، هنگام بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران یک معافیت ۴۵ روزه برای ایران صادر کرد تا این کشور بتواند به خرید انرژی ادامه دهد.

شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» نوشته انتظار می‌رود دولت آمریکا به عراق اجازه دهد به مبادله با ایران ادامه دهد. علی‌رغم این، هنوز شرایط این مبادلات از سوی دولت دونالد ترامپ اعلام نشده است.

«ریچارد نفیو»، کارشناس ارشد مسائل تحریمی در دولت سابق آمریکا گفت: «فکر می‌کنم آمریکا تلاش خواهد کرد راه حلی برای عراق پیدا کند. دولت آمریکا می‌داند عراق کشوری کلیدی در رقابت میان ایالات متحده و ایران است.»

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نامش نشده به «سی‌ان‌بی‌سی» گفت: «دستورالعملی برای تمدید معافیت عراق صادر خواهد شد، اگرچه هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.»

عراق با حدود ۱۲ میلیارد دلار تجارت برون‌مرزی در سال سومین شریک بزرگ تجاری ایران محسوب می‌شود. ایران و عراق زمینه‌های مشترک فرهنگی، مذهبی و جغرافیایی دارند.

عراق با آنکه دومین تولیدکننده نفت اوپک محسوب می‌شود برای تأمین ۴۵ درصد از برق خود به کارخانه‌های گاز طبیعی ایران وابسته است. تحریم‌های آمریکا این نوع مبادلات را در معرض خطر قرار داده است.

تحلیلگران می‌گویند در صورتی که معافیت از تحریم‌ها برای عراق ادامه پیدا نکند، عراق ممکن است یک شبه حدود یک سوم از برقش را از دست بدهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید