معاون وزیر کشور:50 درصد ناوگان اتوبوس شهری کشور فرسوده هستند

کدخبر: ۲۵۴۸۴۶
اقتصادنیوز : معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: هم اکنون بیش از 50 درصد ناوگان اتوبوسرانی شهری کشور و حتی کلانشهرها فرسوده هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مهدی جمالی نژاد عصر پنجشنبه در حاشیه تخصصی شهرداران زنجان و افتتاح سامانه جامع شهری این استان در جمع خبرنگارن افزود: رئیس جمهوری و وزیر کشور به موضوع حمل و نقل عمومی توجه ویژه ای داشته و در این میان سازمان شهرداری ها و دهیاری ها نیز خیز بزرگی برای رفع مشکلات این حوزه در فضای کنونی کشور برداشته اند.

 

وی ادامه داد: هم اکنون قیمت اتوبوس ها به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی افزایش یافته و بر این مبنا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

جمالی نژاد افزود: طی جلسات برگزار شده با سازندگان اتوبوس و دستگاههای متولی تدابیری برای تحویل و نوسازی این وسلیه نقلیه در سطح کشور اندیشیده شده است.

وی اظهار داشت: برای رفع این مهم از محل تبصره 18 پیشنهادهایی به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد و مبالغ در نظر گرفته برای نوسازی و تحویل اتوبوس ها بسیار بالا است که در قالب مساعدت و کمک به شهرداری ها لحاظ نشده اما می توانند از اوراق مشارکت استفاده کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: به عنوان نمونه در یکی از شهرهای کشور برای خرید ناوگان جدید و راه اندازی بی آر تی از اوراق مشارکت استفاده کردند که ترویج چنین اقدامی می تواند نتیجه بهتری را به دنبال داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ناوگان حمل و نقل فرسوده زیادی در کشور وجود دارد و در این میان زمانی اتوبوس که در اختیار شهرداری ها قرار می گرفت، براساس قوانین سنواتی بودجه طی سال های 1385 تا 1390 سهم دولت بابت تامین مالی ناوگان اتوبوس شهری 82.5 درصد بود و الباقی توسط شهرداری ها پرداخت می شد. 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اعلام کرد: هم اکنون بیش از 80 هزار طرح نیمه تمام عمرانی در کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها به اعتبارات زیادی نیاز داریم.

به گفته جمالی نژاد، یکی از دغدغه های راهبردی معاونت عمرانی وزارت کشور واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش های خصوصی و دستگاههای غیر دولتی با هدف تسهیل و تسریع فعالیت ها است.

وی اظهار داشت: موانعی در واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی در کشور وجود دارد که برطرف کردن آنها می تواند به تکمیل منتهی شده و به عبارتی یاری گر دولت باشند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: بر این اساس و طبق آمارهای اعلام شده بیش از یک هزار و 200 طرح نیمه تمام عمرانی در استان زنجان وجود دارد که از این تعداد فقط 63 طرح آماده واگذاری به بخش خصوصی است که حتی این کار نیز انجام نگرفته است.

وی بیان کرد: طرح مشارکت فعالانه بخش خصوصی در تکمیل طرح های نیمه تمام این استان می تواند تحولی ایجاد کند و حتی به الگویی برای واگذاری به این بخش باشد.

جمالی نژاد افزود: بر این اساس واگذاری طرح های نیمه تمام در کشور محدودیتی وجود ندارد، اما موانعی در طی فرآیندهای لازم این کار وجود دارد که انجام این کار را با دشواری مواجه کرده است.

وی یاداور شد: طبق برنامه ریزی انجام گرفته در مرحله اول تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی شهرداری ها در اولویت کاری قرار دارد و پس از تحقق این امر مهم، و در صورت مساعدت و موافقت رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور وضعیت نیروهای شرکت نیز تعیین تکلیف خواهند شد.

 معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین در نشست تخصصی شهرداران و افتتاح سامانه جامع شهری استان زنجان گفت: وجود دیوار بی اعتماد بین مردم و شهرداری ها به بی نتیجه بودن خدمات ارائه شده منجر خواهد شد. 

 

جمالی نژاد افزود: طی 40 سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای زیادی برای برطرف کردن مشکلات در کشور انجام گرفته اما همچنان مشکلاتی از قبیل نبود امنیت شغلی، نیروی انسانی در شهرداری ها بزرگ و متوسط وجود دارد. 

وی ادامه داد: شهرداران برای پیشبرد کارهای خود و مشارکت فعالانه انها در بخش های مختلف باید اعتماد مردمی را جلب کنند، این مقوله مهم نسبت به گذشته کمرنگ تر شده است. 

وی اضافه کرد: چکیده مشکلات شهرداری به اعتماد مردمی باز می گردد، این نهاد غیر دولتی خاکریز اول مطالبات مردمی هستند ، زیرا بیشترین بار مراجعه کنندگان را تشکیل می دهد. 

جمالی نژاد افزود: اعتماد سازی بین شهرداری و مردم به عدم ساخت و سازهای غیر قانونی، نبود کمیسیون ماده 100 ، عدم تلمبار شدن زباله ها، نبود سد معبر منجر شده و حتی به پرداخت به موقع عوارض و نوسازی ها منتهی می شود. 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: متاسفانه وجود اختلافات جزئی بین اعضای شورای شهر، یا شورای شهر با شهردار در برخی شهرها مانع توسعه شهری شده در صورتی که با هم افزایی و همدلی می توان به شتاب بخشی کارها کمک کرد. 

این مسئول ادامه داد: یکی از سیاست های اصلی رئیس جمهوری موضوع بارآفرینی شهری است که خوشبختانه در این بخش منابع خوبی نیز تخصیص خواهد یافت و شهرداران این موضوع را جدی بگیرند. 

جمالی نژاد افزود: طی بازدید انجام گرفته در 2 ماه گذشته از وضعیت پروژه های عمرانی 15 استان کشور مباحثی از قبیل مشکلات اعتباری، نیروی انسانی ، وضعیت حقوق و دستمزد، و تاخیراتی دراین حوزه نمود داشت. 

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه میزان قیر تحویلی به وزارت کشور 13 درصد و این میزان برای وزارت راه و شهر سازی 54 درصد است که با افزایش این میزان در شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت در بودجه سال آینده لحاظ شود. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید