عراق: جایگزینی گاز ایران 2 سال زمان می برد

کدخبر: ۲۵۴۸۵۶
اقتصادنیوز : یک مسئول بلندپایه بخش انرژی عراق گفت که کشورش برای توقف واردات گاز از ایران به 2 سال زمان نیاز دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، «حیان عبدالغنی» رئیس شرکت دولتی «گاز جنوب» به خبرنگاران گفت: پیش بینی ما این است که تولید گاز عراق در سال 2020، روزانه به یک میلیارد و سیصد میلیون فوت مکعب برسد.

وی افزود: این میزان، 400 میلیون فوت مکعب نسبت به تولید کنونی بیشتر خواهد بود.

عبدالغنی افزود: تولید کنونی گاز عراق نمی تواند تمامی نیازهای نیروگاه های تولید برق را مرتفع کند، به همین خاطر همچنان ما نیازمند واردات گاز ایران هستیم.

رئیس شرکت گاز جنوب عراق تاکید کرد: برای راه اندازی طرح های جدید گازی و تولید آن نیازمند 24 ماه زمان هستیم.

از سوی دیگر شبکه سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد که ممکن است عراق تصمیم به خروج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت ( اوپک) بگیرد. 

تصمیم برخی کشورهای عضو اوپک برای کاهش تولید نفت باعث نارضایتی دولت بغداد شده است و اگر اعضای کشورهای صادرکننده نفت، برای کاهش تولید به توافق برسند ممکن است عراق گزینه خروج از اوپک را مورد بررسی قرار دهد.

درخصوص معافیت عراق از تحریم های آمریکا، «برایان هوک» رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه این کشور پیشتر مدعی شده بود: واشنگتن، بغداد را از تحریم های تهران معاف کرد تا بتواند هزینه خرید برق وارداتی خود را به ایران بپردازد.

با آغاز تحریم های ضد ایرانی، آمریکا برای ادامه خرید گاز طبیعی و برق از ایران به عراق یک معافیت موقتی به مدت 45 روز داده است. 

معافیت فعلی به شرطی داده شده است که عراق برای واردات از ایران، به دلار آمریکا پول پرداخت نکند.

فشار آمریکا برای وادار کردن عراق به تبعیت از تحریم ها درحالی است که بانک مرکزی این کشور پیشتر اعلام کرده بود اقتصاد بغداد ارتباط نزدیکی با تهران دارد به همین دلیل دولتمردان عراقی از واشنگتن درخواست خواهند کرد از برخی تحریم‌ها معافیت بگیرند.

دولت آمریکا اعلام کرد که چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه برای مدت محدود اجازه دارند که به واردات نفت ایران ادامه دهند.

تحریم های آمریکا علیه ملت ایران در سراسر جهان واکنش منفی در پی داشته است و بسیاری از کشورها نارضایتی خود را به طور علنی مطرح کرده اند.

بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران از جمله در زمینه نفت در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت به تضعیف دلار در سطح بین المللی منجر شده و به شکست و عقب نشینی آمریکا می انجامد، روندی که بخشی از آن در صحبت های برخی مقامات آمریکا دیده می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید