احتمال آغاز جنگ تجـاری جدید بین آمـریکا و چـین

کدخبر: ۲۵۴۸۷۳
اقتصادنیوز : وزیـر دادگستـری کـانـادا اعلام کرد مدیر مالی گـروه هـوآوی چین، در روز اول دسامبـر در شهر ونکـوور بازداشت شده است و خطـر استـرداد وی به آمریکا وجود دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزای صدا و سیما، دستگیری مدیـر مـالی هـوآوی، آغاز جنگ تجاری جدید بین آمریـکا و چیـن را به دنبال خواهد داشت.

روز چهارشنبه وزیـر دادگستـری کـانـادا اعلام کرد منگ وان‌جو، مدیر مالی گـروه هـوآوی چین، در روز اول دسامبـر در شهر ونکـوور این کشور دستگیر شده است و خطـر استـرداد وی به آمریکا وجود دارد. هنـوز دلایل این تصمیم اعلام نشده است ولی این دستگـیری، آتش بس تجـاری که اخیرا بین پکـن و واشنگتـن حاصل شده را با مخاطـره مواجه کرده است. انتشار خـبر مذکور، این گمانه زنی را تقویت می نماید که رقـابت بین آمریـکا و چیـن فراتر از حقوق گمـرکی است و در زمینه حکمـفرمایی در زمینه فناوری نیز است؛ چرا که به شدت بر بازارهای مـالی جهـانی سنگینی می کند. حدود ساعت پانـزده به وقت گرینویچ، شـاخص های اصلی بازار بورس اروپا، دو و نیم تا سه درصـد از ارزش خود را از دست دادند و شاخـص «پـان اورپـئن استوکس600» به پایین ترین سطـح خود در دو سال گذشته رسید.

در همین زمان در وال استـریت، «دائوجـونز» نزدیک به دو درصـد از ارزش خود را از دست داد که به دلیل ارزش های تکـنولوژیکی و صنعـتی، بیشتر در معرض تنـش های تجاری قرار داشته است. این دستگیـری در روزی رخ داد که دونـالد تـرامپ رئیـس جمهـور آمریکا و «شی جینپینگ» رئیس جمـهور چین در حاشیه نشست «گروه بیست» در بوئنوس آیرس در مـراسم شام متعهد شدند تعـرفه های گمـرکی جدیدی بر محصـولات وارداتی از دو کشـور وضع نکنند و ظـرف نود روز آینـده در خصوص تجـارت به توافق دست یابند.

بنابر اعلام یک منـبع مطلع، دستگیـری خانم منگ چـهل و شش ساله، با نقـض تحـریم هایی که آمریـکا بر ضد ایـران اعمال کرده، ارتباط دارد. خبـرگزاری رویتـرز هنوز موفق نشده است به طور دقیق ماهـیت اتهـاماتی که بر ضد دخـتر «رن زنگفی» موسس «هـوآوی تکنولوژی» وارد شده است، را بررسی نماید. شرکت هوآوی خبر دستگـیری این مدیـر را تایید و اعلام کرده است که اطلاعـات بسیار کمی از اتهامـاتی که به وی وارد شده است، در اختـیار دارد.

در بیانـیه ای که شرکت چینی هـوآوی منتشر کرده، آمده است: « این شرکت در جریـان اشتباهی که از سوی منگ صورت گرفته، قرار ندارد.» مقامـات کانـادایی اعلام کرده اند که «منـگ وان جو»، بنا به درخواست آمریـکا و در حین جابجایی بین دو پـرواز در کانادا دستگیر شده و در بازداشت به سر می برد. قرار است وی روز جمعه در برابـر دادگاه حاضر شود. سفـارت چیـن در کانـادا، در واکنش به این دستگیری، ضمن مخالفـت با این تصمیم، خواستـار آزادی فـوری «منگ» شده که از خدمات کنـسولی چیـن در ونـکوور بهره مند می شـود.

«جنـگ شوآنگ» سخنگـوی وزارت امور خارجـه چـین نیز توضیحات کانـادا و آمـریکا را خواستـار شده است که تاکنون هیچ شفافیتی در خصوص این دستگیـری از خود نشان نداده اند. وزارت دادگستـری آمریـکا هنوز هیچ توضیحی درباره دستگیری «منگ» نداده است. در ماه آوریـل منابع مطلع به خبرگـزاری رویتـرز اعلام کردند که دفتر دادستان بـروکلین در نیـویورک دست کم از سال دو هزار و شانـزده میلادی تاکنون درباره این شرکت چینـی به دلیل تحویل محصـولات آمریـکایی به ایـران و تـوزیع آنها در برخی دیگر کشورها، مقررات مربوط به مجـازات های اعمال شده از سوی واشنگـتن را نقض کرده است.

«لوشیـانگ» کارشناس روابـط چین-آمریکا در آکـادمی علـوم اجتماعی چین می گوید:« دستگیری منگ «بی نهـایت شوک آور» بود.» وی تصریح کرد:« اگر فردی در آمریـکا قصد داشته باشد با توسل شدن به تهـدید امنیت شخصی افراد، در مذاکـرات تجاری با چیـن امتیاز بیشتری کسب کند، مطمئنا در محاسبـاتش دچار اشتباه شده است.» «لوشیـانگ» ادامه داد:« من فکر می کنم که دولت چـین، قدرت حداکـثری را برای آزادی منگ وان جو به کار خواهد بست.» 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید