برای دستیابی به صلح یمن باید عربستان را پای میز مذاکره آورد

کدخبر: ۲۵۵۲۰۲
اقتصادنیوز : یکی از اعضای هیات صنعا (جنبش انصارالله) شرکت کننده در مذاکرات صلح سوئد با بیان اینکه هیات ریاض (دولت مستعفی یمن) توان تصمیم گیری را ندارد، تاکید کرد که برای دستیابی به توافق باید عربستان و امارات را بر سر میز مذاکره کشاند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در حالی که دو روز از آغاز مذاکرات صلح یمن در سوئد می گذرد، هنوز توافق ملموسی میان دو طرف برای دستیابی به صلح حاصل نشده است.

شبکه خبری المسیره یمن گزارش داد، سلیم المغلس عضو هیات صنعا در مذاکرات صلح سوئد روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: هیات ریاض توانایی تصمیم گیری ندارد و نمی توان به این هیات برای انتقال نتایج این نشست ها اطمینان کرد. این موضوع مانعی بر سر راه پیشرفت در مذاکرات است.

وی افزود: هیات صنعاء پیشنهاد توقف درگیری ‌ها در همه جبهه ها در استان تعز را مطرح کرد اما هیا‌ت ریاض این ابتکار عمل را رد کرد.

المغلس تصریح کرد: توقف درگیری ‌ها یا برقراری آتش ‌بس در استان های تعز یا الحدیده یا هر مکان دیگری نیازمند حضور نماینده ای از عربستان و امارات بر سر میز مذاکرات است. ما نیز با نهادهای بین‌ المللی برای تحت فشار قرار دادن عربستان و امارات به منظور حضور در میز مذاکره، رایزنی و گفت و گو خواهیم کرد.

پیشتر نیز 'ژیل گوتییه' سفیر سابق فرانسه هیات ریاض را نقابی برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات عربستان توصیف کرد و گفته بود که هیات عازم از ریاض توانایی تصمیم ‌گیری درخصوص ادامه جنگ یا برقراری صلح را ندارد.

سخن سفیر سابق فرانسه تاییدی بر اظهارات عضو هیات صنعا در مذاکرات صلح سوئد است.

محمد عبد السلام مذاکره کننده ارشد هیات صنعا در مذاکرات صلح سوئد نیز پیشتر تاکید کرد که بندر 'الحدیده' در غرب این کشور باید منطقه بی طرف اعلام شود.

جدیدترین دور مذاکرات صلح یمن روز پنجشنبه پس از عزیمت هیات مذاکره کننده جنبش انصار الله و دولت مستعفی یمن به سوئد با میانجیگری 'مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در سوئد آغاز شد.

توقف حملات و درگیری های دو جانبه، اداره بندر الحدیده، بازگشایی فرودگاه صنعاء و تبادل اسرا از جمله موضوعات مورد مذاکره میان طرف های یمنی در سوئد است.

تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته است اما هر بار با کارشکنی عربستان به بن بست رسیده است. نخستین نشست صلح در دی سال 1394 در ژنو بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.

دومین دور مذاکرات صلح نیز پس از چندین ماه وقفه، در اردیبهشت سال 1395 در کویت به جریان افتاد که با کارشکنی ائتلاف سعودی به بن بست رسید. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید