واکنش ایران به اعزام ناوشکن آمریکایی به خلیج فارس!

کدخبر: ۲۵۵۴۰۳
اقتصادنیوز: «نیروی دریایی قصد دارد با ناوشکن سهند کل اقیانوس‌ها را بپیماید. یعنی از سمت سریلانکا و تنگه مالاکا به سمت ونزوئلا و آمریکای جنوبی برویم و بعد از آن عرض اقیانوس اطلس را طی و با عبور از کانال سوئد و اقیانوس هند به خلیج فارس برگردیم.» جملات تورج حسنی مقدم جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش چندان به مذاق تحلیلگران غربی خوش نیامده است. احتمالا خبر بدتر برای آنها این است که ناوشکن سهند رونمایی شد و در روزهای آینده ماموریت خود را آغاز می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز روزنامه آمریکایی میامی هرالد از عملی شدن تصمیم ایران مبنی بر اعزام کشتی‌های جنگی نسل جدید به ونزوئلا به‌عنوان «مادر تمام اقدامات تحریک‌آمیز» یاد کرده آن را باعث بر هم خوردن تعادل منطقه خوانده است.

اعلام استقرار ناو‌های نسل جدید ایران در آب‌های ونزوئلا از نظر تحلیلگران آمریکایی به‌عنوان «مادر اظهارات تحریک‌آمیز» قلمداد شده، چرا که این حرکت باعث بر هم خوردن تعادل ژئوپولیتیک منطقه شده و قطعاً به دولت آمریکا صدمه خواهد زد.

روسیو سان میگوئل مدیر یک سازمان غیردولتی که تحولات نظامی ونزوئلا را رصد می‌کند گفته: ورود کشتی‌های ایرانی نظم منطقه را بر هم خواهد زد. این اقدام باعث آشفتگی تمام ۱۴ کشوری خواهد شد که با ونزوئلا مرز مشترک دارند و اوضاع نامساعدی را رقم خواهد زد.

در خلال افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، دولت ایران هفته گذشته از ساخت یک ناوشکن جدید خبر داد.

این رسانه آمریکایی با اشاره به رونمایی ایران از ناوشکن سهند که قابلیت رادارگریزی و حمل بالگرد دارد و ایران گفته ممکن است دو یا سه فروند از این ناوشکن‌ها در ونزوئلا مستقر شود.

تورج حسنی مقدم جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفته برنامه ایران در آینده نزدیک این است که دو تا سه فروند از این ناوشکن‌ها را با هلیکوپتر‌های ویژه به ونزوئلا برای یک مامورت در آمریکای جنوبی بفرستد که احتمالا تا ۵ ماه دیگر این برنامه عملیاتی خواهد شد.

ونزوئلا یکی از متحدان استراتژیک ایران در ۲۰ سال گذشته بوده است. دو کشور توافق‌های نظامی و اقتصادی متحددی با هم امضا کردند که ارزشی بالغ بر چندین میلیارد دلار دارد.

سن میگوئل گفته با وجود این توافق‌ها، هیچ پروژه مشترکی بین دو کشور با موفقیت به انجام نرسیده است. مارتین رودیل کارشناس روابط ایران و ونزوئلا گفته اگر اعلامیه تهران درست باشد، برای هر دو کشور بسیار بد خواهد بود. این بسیار خطرناک است. ارسال ناو به حیاط خلوت آمریکا تحریک‌آمیز خواهد بود. اگر این اتفاق رخ دهد تنها واکنشی که در پی خواهد داشت این است که واشنگتن نیز یک ناو هواپیمابر به سواحل ونزوئلا اعزام خواهد کرد.

رودیل از ایران به‌عنوان بحرانی‌ترین موضوع در سیاست خارجی آمریکا نام برده و پیش‌بینی کرد که اعزام ناوشکن‌های ایرانی به ونزوئلا اقدامی خواهد بود که دولت ترامپ آن را بر نخواهد تافت.

ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و تحریم‌های اقتصادی سنگینی علیه این کشور اعمال کرده است. او مدعی بود که توافق هسته‌ای مانع از برنامه‌های موشکی ایران نشده است.

نیکولاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا با وجود هشدار‌های مداوم واشنگتن، روابط خوبی با تهران دارد. این در حالی است که تقابل ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد. روابط تهران با ونزوئلا بیش از روابط این کشور با کوبا، روسیه و ترکیه برای آمریکا ترس ایجاد کرده است چرا که تنش‌های ونزوئلا و آمریکا روز به روز بالاتر می‌رود.

ائتلاف اپوزیسیون دولت مادورو در ونزوئلا مدعی است که تمایل مادورو به ایجاد بحران‌های بین المللی با تقویت روابط با کشور‌هایی که باقی جامعه جهانی ان‌ها را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند، سطحی از مشکلات را در ونزوئلا به ارمغان آورده است.

این تحلیل‌ها در حالی مطرح شده که ناوگروه دریایی آمریکا به رهبری ناو هواپیمابر هسته‌ای «یو اس اس جان سی استنیس» روز گذشته وارد آب‌های خلیج فارس شده و پیش‌بینی می‌شود که این ناوگان در دریای عرب و خلیج فارس مستقر شود.

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که این ناو هواپیمابر در منطقه عملیات ناوگان پنجم دریایی آمریکا که به طور خاص شامل دریای عرب و خلیج فارس می‌شود، حضور خواهد یافت.

روزنامه وال استریت ژورنال پس از رونمایی ایران از ناوشکن سهند به نقل از منابع آگاه مدعی شد این یگان دریایی با هدف «قدرت‌نمایی در برابر ایران» تا روز یکشنبه به آبهای خلیج فارس خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود دست کم دو ماه در منطقه حضور داشته باشد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید