دورماندن سرمایه‌های بزرگ از بازار بیت کوین

کدخبر: ۲۵۵۴۳۷
​اقتصاد نیوز:تاکنون سرمایه‌های زیادی جذب بازار رمزارزها شده؛ اما هنوز برخی سرمایه‌گذاران بزرگ منتظر فراهم‌شدن زمینه‌های لازم برای ورود به بازار هستند.
دورماندن سرمایه‌های بزرگ از بازار بیت کوین

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از زومیت، امسال، ارزش بیت‌کوین بیش از ۷۵درصد کاهش یافت و دقیقا به همان زمانی بازگشت که هنوز انفجار قیمت رخ نداده بود و به‌اندازه امروز هم شناخته‌شده نبود. باوجوداین، قیمت تنها وجه این رمزارز نیست که تغییر کرده است. سرمایه‌گذاران خُردی که در پی رشد عجیب و خیره‌کننده‌ی آذر سال گذشته وارد بازار شدند، اکنون به‌سرعت در‌حال‌ترک بازار هستند. در سوی مقابل، شرکت‌های فعال در حوزه‌ی رمزارزها که کارشان مبادلات بیت‌کوین بوده و نیز نخستین خریداران این ارز دیجیتال، مشغول خریدوفروش و فعالیت در بازار هستند.

حال در وضعیتی که سرمایه‌گذاران بزرگ از تجار خصوصی گرفته تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سطح فعالیت خود را افزایش می‌دهند، سایر صاحبان سرمایه‌های کلان و بازیگران بزرگ بازارهای مالی همچنان برای ورود به این عرصه اقدامی نکرده‌اند؛ حتی با وجود اینکه زیرساخت‌ها و زمینه‌ی حضورشان فراهم است.

بااطمینان می‌توان گفت بازار رمزارزها، شکل پرنوسان و پرتغییری دارد و این مهم همواره در تحلیل‌ها از وضعیت این صنعت یا در اظهارات فعالان بازار تبیین می‌شود. این امر مؤید آن است که بیت‌کوین می‌تواند انتخاب طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران باشد؛ از اینکه دارایی پرخطری برای سرمایه‌گذاری خُرد باشد تا اینکه برای بخش‌های بزرگ‌تر در قالب سهام یا اوراق قرضه عرضه شود.

آنچه از روز آغازین تاکنون درباره‌ی رمزارزها رخ داده، بی‌شک پیروزی بزرگ و آینده‌ساز و تضمینی است برای آینده این ارزها که روزی کارکرد خود در دنیای واقعی را داشته باشند. این کارکرد همان ایفای نقش به‌عنوان ابزارهای پرداخت و تبادل مالی است.

حجم مبادلات ماهانه رمزارزها در صرافی‌های بزرگ در آبان امسال به ۲۳۵.۸میلیارد دلار رسید. طبق داده‌های منتشرشده از وب‌سایت CryptoCompare، از شهریور سال قبل که آغازگاه رشد پرهیجان بیت‌کوین بود تا آبان‌ امسال، درحقیقت این عدد معادل رشد سه‌برابری است؛ ولی اکنون از آن نقطه‌ی بیشینه، مجددا ۵۰درصد کاهش یافته است.

در همین بازه‌ی زمانی، حجم مبادلات در صرافی‌های آمریکایی Coinbase و Poloniex به‌ترتیب ۲۲ و ۷۴درصد کاهش یافته است. این صرافی‌ها مبادلات خُرد هم انجام می‌دادند و درحقیقت با مؤسسه‌ی گلدمن‌ساکس ذی‌نفع واحد هستند. این میزان برای صرافی ژاپنی BitFlyer هم معادل ۴۷درصد در ماه گذشته بوده است.

طبق گفته‌های برخی فعالان بازار، با از میدان به‌دررفتن سرمایه‌گذاران خُرد و هیجان‌زده‌ عمده تبادلات بازار معطوف به صرافی‌های معتمد سرمایه‌گذاران بزرگ نظیر Bitfinex شده است. هر نوسانی که این روزها دیده می‌شود، تنها به فعالیت استارتاپ‌های زیرپوشش هلدینگ‌های بزرگ، ماینرها، تجار خصوصی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و خانواده‌های متمول و افراد ثروتمند محدود است.

حجم تبادلات Bitfinex در آبان‌ ۳۸درصد افزایش یافته که به اعتقاد خودِ صرافی، ناشی از فعالیت سرمایه‌گذاران بزرگ و خطرپذیر است که از فروردین‌ امسال، کارشان را در این صرافی آغاز کرده‌اند.

Crypto Compare

 

چارلی هایتر (Charlie Hayter)، از مدیران پایگاه CryptoCompare می‌گوید:قدرت‌گرفتن دوباره صرافی‌های بزرگ را شاهد هستید که با عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران خُرد و صرافی‌های کوچک باردیگر درحال‌افزایش سهمشان از بازار هستند.تغییر اصلی اینجاست که اکنون شرکت‌های ماینینگ بیشتر به‌دنبا‌ل ایجاد کاربرد برای رمزارزها هستند. برای نمونه، در این مقطع به‌دنبال پرداخت صورت‌حساب برق مصرفی خود ازطریق صرافی‌هایی هستند که بزرگان بازار با آن‌ها کار می‌کنند. تازه‌واردها هم با نظاره‌کردن و تقلید برخی اقدامات آن‌ها در مقیاس کوچک‌تر، به‌دنبال این هستند که عوایدی داشته باشند.

در پاسخ به نظرخواهی انجام‌شده از این صرافی‌ها درباره‌ی نمودارها و داده‌های آماری تهیه‌شده از دوره‌ی عملکردی آن‌ها، Coinbase معتقد بود روند مبادلات در این صرافی با رشد همراه بوده است. Poloniex نیز انعکاس تغییرات بازار در سطوح گسترده‌تری را خاطرنشان و BitFlyer هم از دادن نظر خودداری کرد.

شایان ذکر است CryptoCompare عملکرد اکثر این صرافی‌های برجسته را مدام رصد می‌کند و گزارش‌های کاملی از آن‌ها ارائه می‌دهد. همچنین، به‌محض اینکه صرافی جدیدی به‌ عملکردی درخورتوجه برسد، آن را نیز به‌زمره‌ی واحدهای زیرنظرش می‌افزاید.

Crypto Compare

شخصیت‌های حقوقی

در بازار رمزارزها، ارزیابی و سنجش دقیق به دو دلیل کار بسیار دشواری است: ۱. داده‌ها ساختار متمرکزی ندارند؛ ۲. ساختار فنی بازار به‌گونه‌ای است که برخی فعالیت‌ها در بازار، بدون درز هیچ اطلاعاتی انجام می‌شود؛ مثل بازار فرابورس. می‌توان گفت ۵۰درصد بازار چنین وضعیتی دارد. به‌همین‌ترتیب، احراز هویت سرمایه‌گذاران هم با مشکلاتی روبه‌رو است.

بنابراین، شخصیت‌های حقوقی و سازمان‌‎هایی نظیر شرکت‌های مدیریت سبد دارایی و صندوق‌های بازنشستگی و بانک‌های سرمایه‌گذاری که بالقوه‌ی ورود و سرمایه‌گذاری در بازار هستند، تا زمانی وارد آن نخواهند شد که چنین ملاحظاتی تعیین تکلیف نشود و بازار ساختار مناسب به‌زعم خودشان را نداشته باشد.

اغلب به همان میزان که دغدغه‌‌ی مشکلات امنیتی در صرافی‌ها وجود دارد یا اینکه نارضایتی از فقدان ارزش اسمی برای این دارایی‌ها احساس می‌شود، به همان میزان نگرانی درباره‌ی نبود شفافیت در فرایند قانون‌گذاری برای رمزارزها وجود دارد.

علی‌رغم اینکه برای خریدوفروش و نگه‌داری ارزهای دیجیتال در بستر امن و مطمئن تلاش‌های فراوانی شده، این دغدغه‌ها همچنان برای مؤسسات سرمایه‌گذاری نظیر Fidelity و برخی از حکومت‌های کوچک نظیر جبل‌الطارق و مالت وجود دارد. حتی به‌دنبال سازوکاری هستند که در آن شرکت‌های حوزه‌ی رمزارز ممیزی شوند و پروانه‌ی فعالیت بگیرند.

هرچه قوانینی که برای رمزارزها وضع می‌شود بیشتر به شفافیت منجر شود، بدیهی است مشروعیت کسب‌وکارهای این حوزه بیشتر و متعاقبا واسطه‌های نامعتبر حذف می‌شود و نگرانی سرمایه‌گذاران حقوقی هم کاهش می‌یابد.

اریک ویلخنوف پلانته (Eric Wilgenhof Plante)، مدیر تطبیق در صرافی BeQuant که بالغ بر ششصد مشتری حقوقی دارد، درباره‌ی این مسئله چنین می‌گوید:برخی از مدیران بانک‌ها و مؤسسات مالی‌اعتباری خواهان ورود مجموعه‌شان به این بازار هستند؛ اما نمی‌دانند چگونه این موضوع را برای مدیران ارشد طرح کنند و تأیید آنان را بگیرند.

یکی از موانع مهم موجود در این زمینه، نبودن مصداق عینی و جامع از بلاک‌چین است که همه‌ی فرایندهای پرداختی در آن، حتی صورت‌حساب‌ها، با رمزارزی مثل بیت‌کوین پرداخت می‌شود. یقینا فناوری رمزارزها همه‌ی بخش‌ها از مالی و حسابداری گرفته تا املاک را متحول خواهد کرد.

ماریکه فلامنت (Marieke Flament)، مدیربازاریابی شرکت Circle، در جایی گفته است:تمرکز روی بیت‌کوین باعث می‌شود پیشرفت سایر رسته‌های رمزارز مغفول بماند. آن‌قدر توجه همگان به بیت‌کوین معطوف شده که سایر توسعه‌ها به‌کلی نادیده گرفته شده است.

فلامنت همچنین به ارز دیجیتال تولیدشده‌ی استارتاپ خودشان اشاره کرده و ضمن اعلام اینکه ارزش آن در هر مقطع برابر یک دلار است، آن را راهکار خوبی برای رفع نیازهای شخصیت‌های حقوقی فعال در حوزه‌ی رمزارز می‌داند.

بااین‌حال با وجود این همه کار و تلاش استارتاپ‌ها، شرکت‌ها، توسعه‌دهندگان و صرافی‌ها، سرمایه‌گذاران اصلی و بزرگ بازارهای مالی دنیا هنوز کنار ایستاده‌اند و وارد این بازار نمی‌شوند.

دنی مسترز، رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت مدیریت دارایی‌های دیجیتال CoinShares می‌گوید:Fidelity برای پیوستن به بازار رمزارزها تصمیم‌های جدی دارد؛ اما عملا هیچ فعالیتی انجام نشده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید