وال‌استریت ژورنال:

قطعنامه سنا هشداری به دونالد ترامپ است

کدخبر: ۲۵۶۳۰۸
اقتصادنیوز؛ روزنامه محافظه کار وال استریت ژورنال بااشاره به آراء دیشب سنای آمریکا، قطعنامه محکومیت قتل خاشقچی ومسئول دانستن ولیعهد سعودی را مفیدتر از مصوبه لزوم قطع همکاری نظامی ریاض – واشنگتن در جنگ یمن و آن را هشداری به رئیس جمهوری آمریکا دانست.
قطعنامه سنا هشداری به دونالد ترامپ است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ هیأت تحریریه وال استریت ژورنال نوشت: دونالد ترامپ دسته بندی های سیاسی را بر هم می زند و تازه ترین شاهد آن نیز رای پنج شنبه سنا به خاتمه حمایت نظامی آمریکا از جنگ ائتلاف سعودی در یمن است. 

طرحی که برنی سندرز سناتور مستقل ایالت ورمونت و مایک لی سناتور جمهورخواه ایالت یوتا با استناد به قطعنامه اختیارات جنگی مصوب سال 1973ارائه داده بودند با اکثریت 56 به 41 تصویب شد. بر اساس قطعنامه مذکور سربازان آمریکایی باید ظرف 30 روز به کشورشان بازگردند.

 

تحریریه وال استریت ژورنال با اشاره به نظر پنتاگون مبنی بر آنکه نیروهای آمریکایی پشتیبان سعودی ها در معرض خطر نبوده و قطعنامه مذکور در مورد آنها صدق نمی کند،نوشت:ما علاوه بر این اعلام می کنیم که این مصوبه دخالتی غیرقانونی در اختیارات فرماندهی کل قوا ریاست جمهوری است.

 

وال استریت ژورنال با اشاره به آنکه هفت جمهوریخواه نیز این مصوبه را تائید کرده اند نوشت که حامیان طرح می دانستند که این مصوبه در مجلس 2018 راه به جایی نمی برد.اما نشان می دهد که سنا عصبانی است و در مقابل ترامپ قرار گرفته است.

 

به نوشته وال استریت ژورنال، اقدام مفیدتر دیروز، قطعنامه ای بود که باب کورکر سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی تهیه کرده بود که بر اساس آن قتل جمال خاشقچی محکوم شده و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مسئول آن شناخته شده است.

 

وال استریت ژورنال نوشت:این قطعنامه به اتفاق آرا تصویب شد و هرچند که سیاست آمریکا را تغییر نمی دهد ولی هشداری به کاخ سفید و سعودی هاست که آمریکا علاوه بر منافع، از ارزش هایش نیز دفاع می کند. سال آینده که دمکرات ها کنترل مجلس را در دست گیرند، آزادی عمل سیاسی رئیس جمهوری محدود می شود. اگر ترامپ به نحوی انزجار دو حزب جمهوریخواه و دمکرات از قتل خاشقچی را تصدیق نکند، ممکن است کنترل بر سیاست خارجی و اتحاد سعودی - آمریکایی را نیز از دست دهد.

 

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرده است که بن سلمان مسئول مستقیم قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد حکومت سعودی است که دهم مهر در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. با این حال ترامپ نتیجه گیری گزارش سنا را نپذیرفته و از بن سلمان حمایت کرده است. او فواید حاصل از فروش تسلیحات به عربستان را یکی از دلایل حفظ روابط با ریاض عنوان کرده است.

 

سنای آمریکا دیشب با تصویب دو قطعنامه به پایان حمایت نظامی این کشور از جنگ سعودی ها علیه یمن و مسئول شناختن ولیعهد سعودی در قتل یک روزنامه نگار منتقد آل سعود رای داد.

 

یکی از این قطعنامه ها خواستار پایان حمایت نظامی امریکا از جنگ علیه یمن شده بود که این قطعنامه با 56 رای موافق در مقابل 41 رای مخالف به تصویب رسید.

 

قطعنامه دیگر نیز محمدبن سلمان ولیعهد سعودی را مسئول قتل خاشقچی دانسته است. این قطعنامه نیز با اکثریت آرا به تصویب سنا رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید