احتمال تقلب در کدام دانشگاه‌ها بیشتر است؟

کدخبر: ۲۵۷۵۲۳
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: در صورتی که تقلب علمی پایان نامه در دانشگاه هایی مثل آزاد و غیر دولتی که پذیرش خارج از استاندارد دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارند، رخ دهد ، استاد قابل توبیخ نیست چرا که دانشجویان به این استاد تحمیل شده اند.

به گزارش اقتصادنیوز، حسین سیمایی صراف روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: در کشور ما موضوعی رخ داده که اجازه نمی دهد استاد در زمینه پایان نامه دانشجویان، کارش را به درستی انجام دهد. 

به گفته او، «دانشجوی تحصیلات تکمیلی بیش از نیاز و ظرفیت به دانشگاه ها تحمیل می شود که این اتفاق هم بیشتر در بخش غیردولتی ها رخ می دهد؛ در حالی که دانشگاه های دولتی استاندارد آموزشی را برای جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی رعایت می کنند. »

وی با بیان اینکه هر استادی برای راهنمایی پایان نامه سقف مشخصی از نظر تعداد دانشجو دارد، گفت: در دانشگاه آزاد و غیردولتی ، دانشجوی تحصیلات تکمیلی در شرایطی جذب می شود که زیرساخت و هیات علمی کافی ندارند. به عنوان مثال، یک واحد دانشگاهی 17 دانشجوی دکتری با یک استاد دانشیار دارد و اگر تقلب شکل بگیرد استاد قابل توبیخ نیست چرا که دانشجویان به این استاد تحمیل شده اند. 

به گفته سیمایی صراف، در بخش پیشگیری از تقلب علمی استاد هم وظایفی دارد اما وقتی می تواند اصالت پایان نامه را تشخیص دهد که شاخص های آموزش عالی در خصوص تعداد پایان نامه رعایت شده باشد. 

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم با اشاره به ابلاغ قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، اظهار کرد: وقتی قانونی توسط رئیس جمهوری ابلاغ می شود بر اساس قانون مدنی کشور در روزنامه رسمی منتشر می شود. 15 روز بعد از انتشار در روزنامه رسمی، فرض قانون گذار مبنی بر مطلع شدن همه از این قانون است. 

وی خاطرنشان کرد: اگر استاد و دانشجو در خصوص قانون یاد شده ادعای بی اطلاعی کنند هیچ مرجع قضایی از آنها این بی اطلاعی را نمی پذیرد. 

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم،افزود: این وزارتخانه به انتشار قانون در روزنامه رسمی بسنده نکرد و بخش هایی از این قانون در قالب سه بخشنامه توسط معاونت های آموزشی، اداری و حقوقی به دانشگاه ها اعلام شد تا در مکان های عمومی دانشگاه ها برای استادان و دانشجویان قابل رویت باشد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید