چه کنیم مصرف دخانیات کاهش یابد؟

کدخبر: ۲۵۸۸۷۱
اقتصاد نیوز: ‌رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان گفت: منع استفاده از دخانیات در اماکن عمومی، افزایش قیمت و مالیات بر سیگار، ممنوعیت استفاده از مواد دخانی در اماکن عمومی، ممنوعیت تبلیغات در محل‌های عرضه مواد دخانی و سایر اقدامات بازدارنده موجب کاهش مصرف و کنترل دخانیات و در نهایت کاهش بیماری‌ها و مرگ میر در کشور خواهد شد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا،‌ دکتر سید حسین داودی در سومین کنگره ملی دخانیات و سلامت با محوریت پیشگیری و کنترل دخانیات در بندرعباس با اشاره به آمار مرگ‌ومیر ناشی از استعمال دخانیات در دنیا گفت: متأسفانه بیش از 6 میلیون مرگ در دنیا به علت مصرف مواد دخانی به ثبت رسیده است که از این تعداد 600 هزار نفر به دلیل رفتارهای غلط که همان دود تحمیلی ناشی از مصرف دخانیات است از بین می‌روند.

دکتر داودی بیان کرد: اقداماتی در سال 2003 میلادی در جهت کنترل دخانیات توسط مجمع بهداشت جهانی صورت گرفت و بیش از 172 کشور جهان و اتحادیه اروپا از زمان تصویب، این پیمان را امضا کرده‌اند. هدف  کنوانسیون کنترل دخانیات و پروتکل‌های آن حفظ نسل‌های حال و آینده از اثرات زیان‌بار بهداشتی، اجتماعی زیست‌محیطی و اقتصادی استعمال دخانیات و قرار گرفتن افراد در معرض دود حاصل از دخانیات از طریق ایجاد چارچوبی برای اقدامات درزمینه کنترل دخانیات است که قرار است توسط اعضاء در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌منظور کاهش چشمگیر و مداوم رواج استعمال دخانیات و قرار گرفتن افراد در معرض دود دخانیات صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت تبلیغات دخانیات در کشور و عرضه آزاد مواد دخانی که خود به‌نوعی تبلیغ محسوب می‌شود؛ باید با استفاده از ظرفیت‌های مهمی از جمله صداوسیما نشریات و فضای مجازی با ارائه تبلیغات خلاقانه و ایجاد کمپین‌های اطلاع‌رسانی با دخانیات مبارزه کنیم.

دکتر داودی خاطرنشان کرد: منع استفاده از دخانیات در اماکن عمومی، افزایش قیمت و مالیات بر سیگار، ممنوعیت استفاده از مواد دخانی در اماکن عمومی، ممنوعیت تبلیغات در محل‌های عرضه مواد دخانی و سایر اقدامات بازدارنده موجب کاهش مصرف و کنترل دخانیات و در نهایت کاهش بیماری‌ها و مرگ میر در کشور خواهد شد.

مصرف دخانیات، حرام است‌

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان هم در این جلسه گفت: هر عاملی که به بدن انسان ضرر جدی برساند حرام است دخانیات نیز یکی از عوامل ضرر رسان به بدن انسان است.

به گزارش ایسنا، ‌آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی بیان کرد: برای رسیدن به جامعه عاری از دخانیات باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد؛ یکی از این ظرفیت‌ها استفاده از روحانیون و مراجع است‌؛ لذا باید اطلاعات و آٰنچه در ارتباط با پیشگیری و کنترل دخانیات وجود دارد در اختیار مراجع قرار گیرد.

وی افزود: از ظرفیت خوب صداوسیما استفاده کنید؛ روزنامه‌ها و مجلات مایل هستند مطالب شما را نشر دهند.

آیت‌الله نعیم‌آبادی با اشاره به فتواهای اهل سنت گفت: علمای اهل سنت هم در مورداستفاده از دخانیات همانند علمای شیعه هر چیزی که برای صحّت و سلامتی انسان مضر باشد، استعمالش را حرام می‌دانند.

امام‌جمعه بندرعباس تصریح کرد: جامعه ما جامعه خوبی است ولی اطلاعاتش کم است؛ علما و مراجع ما شجاع، متدین، خالص و قوی هستند؛ لذا باید به آن‌ها اطلاعات داد اطلاعات دهید و از آن‌ها نظرخواهی کنید.

آیت‌الله نعیم‌آبادی روستای بلبل آباد بشاگرد در شرق استان و روستای بستوئیه رویدر در غرب استان را دو روستای شاخص و پاک در زمینه مبارزه با دخانیات معرفی کرد که توسط دو روحانی و در مدت‌زمان کوتاهی این تغییر نگرش را در مردم روستا به وجود آوردند و مردم این دو روستا حتی راضی نیستند پسر یا دختر خود را برای ازدواج به کسی اهل روستایی دیگر که دخانیات مصرف می‌کنند بدهند، تکثیر این نمونه روستاها می‌تواند کمک زیادی به‌سلامتی مردم کند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: ‌اگر اراده قوی باشد، هیچ بدنی برای انجام دادن کار، ناتوان نیست. جایی که نیت قوی است جسم کم نمی‌آورد، یعنی درون قوی جسم را هم تعالی می‌بخشد، به‌عبارتی‌ دیگر یکدست شدن ظاهر و باطن موفقیت به همراه می‌آورد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید