منابع خبری گزارش دادند؛

آخرین خبرها از سوریه؛ ورود تجهیزات ارتش ترکیه به شمال سوریه/آماده‌باش نیروهای عراقی در مرز/بیانیه هشدار‌آمیز وزارت دفاع ترکیه/بازگشایی سفارت کویت و سفر هیئت امنیتی مصری

کدخبر: ۲۵۹۰۶۷
اقتصادنیوز؛ در حالی‌که هفته گذشته دونالد ترامپ از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خبر داد، پس از آن شاهد تحرکات جدید درباره کشور سوریه هستیم. امروز ارتش عراق و نیروهای الحشد الشعبی برای مقابله با نفوذ عناصر داعش از سمت سوریه در استان الانبار به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
آخرین خبرها از سوریه؛ ورود تجهیزات ارتش ترکیه به شمال سوریه/آماده‌باش نیروهای عراقی در مرز/بیانیه هشدار‌آمیز وزارت دفاع ترکیه/بازگشایی سفارت کویت و سفر هیئت امنیتی مصری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ در ادامه تحولات میدانی سوریه و بعد از ورود ارتش این کشور به شهر منبج، ارتش ترکیه تجهیزات نظامی خود را از طریق حومه شرقی حلب واقع در شمال سوریه وارد خاک این کشور کرد.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد که ارتش ترکیه تجهیزات نظامی خود را از طریق منطقه جرابلس واقع در حومه شرقی حلب در شمال سوریه وارد خاک سوریه کرد.

ارتش سوریه از ساعاتی قبل بنا به درخواست نیروهای کرد دموکراتیک سوریه وارد شهر منبج شد.

این در حالیست که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با خبرنگاران از ورود ارتش سوریه به شهر منبج انتقاد کرده و آن را در چارچوب یک جنگ روانی توصیف کرد.

وزارت دفاع ترکیه نسبت به تحرکات در شمال سوریه هشدار داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه‌ای نسبت به تحرکات در شمال سوریه و بویژه در شهر منبج هشدار داد.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه از همه گروه‌ها در شمال سوریه خواستار شده است تا از هراقدامی که موجب افزایش بی‌ثباتی در این منطقه شود، پرهیز کنند.

در این بیانیه گفته شده است که گروه‌های YPG/PKK حق ندارند که دیگر گروه‌ها و واحدها را به منطقه فرابخوانند و این اقدام آن‌ها غیرقانونی و به منزله تحریک بی‌ثباتی بیشتر در شمال سوریه است.

انتشار بیانیه هشدار آمیز وزارت دفاع ترکیه پس از آن صادر شده که ارتش ترکیه صبح امروز پس از درخواست نیروهای کردی یگان مدافع خلق، کنترل شهر منبج در شمال سوریه را بدست گرفت.

پیش از این دولت ترکیه هشدار داده بود که با هدف مبارزه با گروه‌های کردی یگان‌های مدافع خلق(YPG) که آنکارا آن‌ها را تروریست و شاخه پ.ک.ک می‌داند، به شهر منبج حمله خواهد کرد و در حال حاضر کنترل این شهر توسط ارتش سوریه مسیر دشواری را برای آنکارا جهت رسیدن به اهداف خود ایجاد کرده است.

آماده‌باش نیروهای عراقی در مرز با سوریه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ فرماندار منطقه  مرزی «القائم» در استان الانبار از آماده‌باش نیروهای عراقی در مرز با سوریه خبر داد و گفت که همه تدابیر لازم برای مقابله با عناصر داعش اندیشیده شده است.

او در گفت‌‌و‌گو با شبکه رووداو، گفت که تعداد عناصر داعش در داخل خاک سوریه 400 الی 500 نفر است که افراد محلی و تروریست‌‌های خارجی را در بر می‌گیرد.

«احمد المحلاوی» همچنین افزود: نیروهای مرزبانی، ارتش و الحشد الشعبی در حالت آماده‌باش کامل برای مقابله با هرگونه نفوذ عناصر داعش به داخل خاک عراق هستند.

او در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت که نیروهای عراقی تمامی تدابیر لازم را برای هرگونه نقض خطوط مرزی عراق با سوریه را اندیشیده‌اند و مطمئنا اوضاع امنیتی در منطقه «القائم» و مناطق مرزی با سوریه در ثبات کامل به سر می‌برد.

فرمانداری القائم روز گذشته (پنج‌شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی توانسته‌اند یک کارگاه ساخت موشک وابسته به تروریست‌های داعش را در این منطقه کشف کنند. در این کارگاه 13 موشک، 13 بمب دو بشکه ماده انفجاری C4 کشف شده است.

بازگشایی سفارت کویت در سوریه تا ۲ هفته دیگر

برخی منابع خبری می‌گویند که دولت کویت بعد از بحرین و امارات، سومین کشور عربی منطقه خواهد بود که سفارت خود را در دمشق بازگشایی خواهد کرد.

پایگاه خبری المصدر نیوز مدعی شد که کویت بین ۱۰ تا ۱۴ روز دیگر، پس از هفت سال مجددا سفارت خود را در دمشق راه اندازی خواهد کرد.

امارات متحده عربی نیز روز پنجشنبه (۲۷ دسامبر) سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد.

وزارت خارجه بحرین نیز پنجشنبه‌شب با صدور بیانیه‌ای، ازسرگیری فعالیت‌های سفارتخانه این کشور در سوریه را مورد تایید قرار داد.

برخی از کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین و کویت همزمان با آغاز بحران سوریه سفارتخانه‌های خود در دمشق را بستند و روابط دیپلماتیک خود را با دولت سوریه محدود کردند.

احتمال سفر هیأت امنیتی مصری به سوریه

منابع آگاه اعلام کردند که قاهره به صورت جدی دعوت «علی مملوک» مدیر امنیت ملی سوریه خطاب به «عباس کامل» همتای مصری اش را برای اعزام یک هیأت امنیتی مصری به دمشق بررسی می کند.

این منابع هم چنین تاکید کردند: قاهره از اقدامات اخیر کشورهای عربی در خصوص از سرگیری روابط دیپلماتیک با دمشق استقبال می کند و این اقدامات در چارچوب بازگشت سوریه به اتحادیه عرب صورت می گیرد.

آنها تاکید کردند: قاهره پیش بینی می کند که دیگر کشورهای عربی نیز دراین مسیر گام بردارند و بعید نیست که مصر نیز جزو این کشورها باشد.

اخیرا چند کشور عربی از جمله امارات و بحرین در راستای بازگشایی سفارت خود در دمشق اقداماتی انجام داده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید