توافق لندن و مسکو در مورد دیپلمات‌های اخراجی

کدخبر: ۲۵۹۱۱۱
سفیر روسیه در انگلیس اعلام کرد که مسکو و لندن به توافقی برای بازگرداندن تدریجی دیپلمات‌های اخراج‌‌شده از دو کشور در پی حادثه «سالزبری» دست یافته‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، «الکساندر یاکونکو» سفیر روسیه در انگلیس روز جمعه (28 دسامبر) گفت که مسکو و لندن توافق کردند که به تدریج ده‌ها دیپلماتی را که دو کشور در پی حادثه «سالزبری» اخراج کردند بازگردانند.

وی که با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ صحبت می‌کرد گفت که دیپلمات‌ها از ابتدای ژانویه به سفارت‌های لندن و مسکو باز خواهند گشت.

یاکونکو گفت که مطمئن نیست این موضوع تمام دیپلمات‌هایی اخراج شده را شامل شود اما دست کم نیمی از کارمندان سفارت را باز خواهد گرداند.

روابط دیپلماتیک میان روسیه و انگلیس پس از آن رو به وخامت گذاشت که در ماه مارس گذشته «سرگی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس‌تبار و یولیا دخترش توسط یک عامل اعصاب در انگلیس مسموم شدند.

پس از آن، انگلیس اقدام به اخراج ۲۳ دیپلمات روسی از لندن کرد و روسیه نیز در اقدامی متقابل همین تعداد دیپلمات انگلیسی را از روسیه اخراج کرده و دستور تعطیلی کنسولگری انگلیس در سن‌‌پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه و دیگر دفاتر کنسولگری در این کشور را صادر کرد.

لندن مسکو را مقصر مسموم کردن اسکریپال می‌دانست این در حالی است که روسیه بارها این ادعا را که عوامل این کشور پشت حادثه مسمویت بوده را رد و اعلام کرد که سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس این حادثه را بوجود آورده‌اند تا روسیه هراسی را ترویج کنند.

اسکریپال از مسمویت این عامل اعصاب ساخت شوری سابق  که در آن دوران با نام نویچوک شناخته می‌شد جان سالم به در برد.

پس از آن دو شهروند انگلیسی نیز با همین عامل اعصاب مسموم شدند که یکی از آنها درگذشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید