سه علامت اصلی سکته مغزی

کدخبر: ۲۵۹۵۷۸
اقتصادنیوز: دبیر علمی یازدهمین کنگره سکته مغزی با اشاره به ۳ علامت اصلی وقوع سکته مغزی، گفت: زمان طلایی نجات بیمار و درمان موفقیت آمیز تا ۴.۵ ساعت پس از سکته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سلامت نیوز ، سید حسین آقامیری در آستانه برگزاری یازدهمین کنگره سکته مغزی در ارتباط با علائم سکته مغزی گفت:‌انحراف صورت، ضعف دست یا پا و تغییر تکلم به صورت ناگهانی باید جدی گرفته شود چرا که بروز یک دفعه‌ای این علائم نشانه‌های سکته مغزی است و باید در زمان طلایی به بیماری کمک کرد.

وی افزود: خانواده‌ها اگر تصور می‌کنند زمان رسیدن نیروهای اورژانس به طول می‌انجامد باید قبل از تمام شدن زمان طلایی ۴.۵ ساعته بیماری خود را به مرکز درمانی که ترجیحاً مجهز به ارائه خدمات ویژه به بیماران سکته مغزی است برسانند.

وی گفت: خوشبختانه در حال حاضر اورژانس تهران مجهز به آمبولانس‌های ویژه شده که خدمات مناسبی را به بیماران دچار سکته مغزی ارائه داده و هماهنگی‌های لازم را جهت دریافت کمک‌های لازم به بیمار انجام می‌دهند.

این متخصص مغز و اعصاب در ارتباط با تأثیر تحریم‌های دشمنان بر روی درمان و داروهای سکته مغزی گفت:‌درمان این بیماری دو قسمت دارد که قسمت اول در زمان ۴.۵ اول پس از بروز سکته است و به بیمار داروی اکتیلیز ارائه می‌شود و خوشبختانه این دارو به کشور وارد شده و مشکلی در این زمینه نداریم.

آقامیری تصریح کرد:‌البته نمی‌توانیم این دارو را به همه بیماران ارائه دهیم چرا که برخی از این افراد مصرف قرص وارفارین به علت فشارخون دارند و یا ۴ ساعت ونیم طلایی آنها گذشته است بنابر این باید آنها را به بیمارستان‌هایی که مرکز سکته مغزی هستند و دارای آنژیوپلاستی هستند انتقال داد تا بتوان لخته را از مغز خارج کرد.

وی بیان داشت: بیمارستان‌ها نیاز به تجهیزات و وسایل خاص و همچنین نیروی فلوشیپ نورواینترونشن نیاز دارند که تحریم‌ها در زمینه این تجهیزات ما را با مشکل مواجه کرده چرا که قیمت‌ها بالا رفته و بیمارستان‌ها زیاد است و تحریم‌ها و معضلات به این مسئله دامن زده است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: معضل دیگری که اکنون با آن سر و کار داریم این است که بخشی از همکاران ما در بیمارستان‌ها با درمان‌های جدید سکته مغزی آشنا نیستند بنابر این برای انجام اقداماتی همچون ترومبکتومی همکاری لازم را نمی‌کنند.

یازدهمین کنگره سکته مغزی اول تا سوم اسفند ماه سال جاری در سالن همایش‌های کتابخانه ملی در بزرگراه حقانی برگزار می‌شود و اساتید و صاحبنظران برجسته در این کنگره حضور و جدیدترین دستاوردهای در زمینه سکته مغزی مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید