گفتگوی چاووش‌اوغلو و پمپئو درباره عملیات در شرق فرات

کدخبر: ۲۵۹۵۹۱
اقتصادنیوز: وزرای خارجه ترکیه و آمریکا درباره عملیات نظامی قریب‌الوقوع ترکیه در شمال سوریه و شرق رودخانه فرات تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه بامداد امروز (دوشنبه) با «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود به‌صورت تلفنی درباره عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات رایزنی کرد.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» به نقل از منابع دیپلماتیک، چاووش‌اوغلو و پامپئو درباره عملیات قریب‌الوقوع ترکیه علیه شبه‌نظامیان کُرد در مناطق شرقی رودخانه فرات بعد از خروج نظامیان آمریکایی از سوریه صحبت کردند.

منابع محلی چند روز قبل گزارش داده بودند که هشت هزار نظامی شامل نیروهای ویژه ترکیه به همراه اعضای گروه تروریستی ارتش آزاد در دوازده کیلومتری منبج مستقر شده و هر لحظه امکان آغاز تهاجم به این منطقه می‌رود.

روزنامه «ینی شفق» به نقل از سرکرده‌های یگان‌های ارتش آزاد در نیروهای تحت فرماندهی ترکیه نوشته بود که تمام مقدمات برای اجرای عملیات تکمیل شده و حمله از شمال منبج تا جنوب آن ادامه پیدا می‌کند. (جزئیات بیشتر)

این در حالی است که دولت آمریکا هفته گذشته به صورتی غیرمنتظره اعلام کرد ظرف دو تا سه ماه آینده تمام نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج و حملات هوایی در این کشور را هم پایان می‌دهد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ابتدا گفت دلیل این تصمیم تحقق هدف شکست داعش است، اما پس از آن در توییت تازه‌ای گفت مبارزه با داعش وظیفه آمریکا نیست و این ایران، روسیه و سوریه هستند که به عنوان «دشمنان محلی داعش» باید با این گروه تروریستی مبارزه کنند.

یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه در سال 2016 با حمایت تسلیحاتی و لوجستیکی نظامیان آمریکا توانستند تروریست‌های داعش را در شرق فرات و منبج شکست داده و آن شهر را تحت کنترل خود در بیاورند.

عملیات‌های نظامی متعدد ترکیه در شمال سوریه که به بهانه نابود کردن گروه‌های شبه‌نظامی کُرد از سال 2016 آغاز شد، همگی بدون موافقت و مجوز دولت دمشق انجام گرفته و از نظر قوانین بین‌المللی نیز غیرقانونی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید