ستاره‌های احتمالی جام ملت های آسیا با حضور یک ایرانی

کدخبر: ۲۵۹۶۹۷
اقتصاد نیوز:هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ از پانزده دی (۵ژانویه) در امارات آغاز خواهد شد.برخی از رسانه ها ستاره های احتمالی این مسابقات را پیش بینی کرده اند.
ستاره‌های احتمالی جام ملت های آسیا با حضور یک ایرانی

به گزارش اقتصاد نیوز، برای نخستین بار این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شود و پس از ۲۷ روز قهرمان در ورزشگاه زاید ابوظبی جام را بالای سر می‌برد. هر تورنمنت فوتبالی در دنیا گذشته از تمام باخت‌ها و بردها با ستاره‌هایی که در آن درخشیدند به یاد آورده می‌شود و جام ملت‌های آسیا هم از این قاعده مستثنی نیست. این مطلب نگاهی دارد به به ستاره‌های احتمالی این رقابت‌ها؛ چه داخل زمین و چه روی نیمکت.

سالم الدوسری (عربستان)

پدرش معلمی بود که در ۳۵۰ کیلومتری جنوب ریاض تدریس می‌کرد اما در هشت سالگی سالم به ریاض مامور شد. سالم الدوسری در نوجوانی در مدرسه فوتبال بارسلونا شهر ریاض تست داد و برعکس امتحانات دبیرستانش، بالاترین نمره را گرفت. تحصیل را خیلی زود رها کرد و سراغ فوتبال رفت. حالا هافبک نفوذی عربستانی، یکی از نمادهای وفاداری تیم الهلال هم هست. او از سال ۲۰۰۹ که به جوانان الهلال پیوست، پیراهن باشگاه دیگری را نپوشیده است.

الدوسری یکی از ۹ ستاره‌‌ای بود که در طرح حضور ملی‌پوش‌های عربستان قبل از آغاز جام جهانی روسیه، با رایزنی فدراسیون فوتبال این کشور به لیگ فوتبال اسپانیا رفت. اما طی شش ماه فقط سی دقیقه فرصت بازی به او رسید. اولین بار رسانه‌های برزیلی به او لقب "نیمار خلیج فارس" داد و سایت گل او را "مروارید عرب" نامید.

مصطفی امینی (استرالیا)

مصدومیت دانیل ارزانی بدترین خبر ممکن برای فوتبال ملی استرالیا پیش از آغاز جام ملت‌‌های آسیا بود. ستاره ۱۹ ساله ایرانی‌الاصلی که از منچسترسیتی به صورت قرضی به سلتیک گلاسکو اسکاتلند پیوست و رباط صلیبی‌اش پاره شد. اما در فهرست جدیدی که گراهام آرنولد، سرمربی تیم ملی استرالیا اعلام کرده، نام بازیکن ۲۴ ساله‌ای از باشگاه آرهوس دانمارک به چشم می‌خورد؛ مصطفی امینی.

امینی، هافبکی است تکنیکی با سرعت بالا و قدرت حمل توپ چشم‌نواز. پدرش زاده افغانستان است و مادرش از نیکاراگوئه به استرالیا مهاجرت کرد. امینی در تمامی تیم‌های رده پایه استرالیا حضور داشته و سابقه بازی در بورسیا دورتموند آلمان را هم دارد. عملکرد این بازیکن در لیگ دانمارک درخشان است و طی دو سال بیش از ۹۰ بار در لیگ و جام حذفی بازی کرده است.

هاجیمه موریاسو (ژاپن)

سیزده تغییر، در یک فهرست ۲۳ نفره از جام جهانی روسیه تا جام ملت‌های آسیا. ژاپنی‌ها با این نفرات تازه وارد که طعم حضور در روسیه را نچشیده بودند و بعضی تا امروز هرگز به تیم ملی کشورشان دعوت نشده‌اند به امارات می‌آیند: شوئیچی گوندا، دنیل اشمیت، شو ساساکی، مورویا سی، گنتا میورا، تاکهیرو تومیاسو، اویاما توشیهیرو، شویا ناکاجیما، تاکومی مینامینو، هیدساما موریتا، ریتسو دوان، تاکوما آسانو و کویا کیتاگاوا

شاید بتوان هاجیمه موریاسو، سرمربی تازه وارد ژاپن را مهمترین ستاره تیم ملی این کشور در امارات دانست. نامش برای اهالی فوتبال ایران که سال‌های میانی دهه ۹۰ فوتبال آسیا را دنبال می‌کردند آشنا است. هافبکی قلدر با وظایف بیشتر دفاعی که دو بار مقابل تیم ملی ایران قرار گرفت. در جام جهانی روسیه، به عنوان دستیار روی نیمکت نشست و بعد از جام جهانی جای آکیرا نیشینو را گرفت.

موریاسو که هم زمان سرمربی تیم فوتبال المپیک ژاپن هم هست گفته می‌خواهد از جام ملت‌های آسیا برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برنامه‌ریزی کند.

پائولو بنتو (کره جنوبی)

کره جنوبی هم مانند ژاپن پس از جام جهانی تغییرات زیادی داشته است. پائولو بنتو، تیمش را با ۹ تغییر نسبت به جام جهانی به امارات خواهد برد. کیم مین جائه، کووان کیونگ وون، کیم مون هوان، کیم جین سو، هوانگ این بئوم، نا سانگ هو، لی چونگ یونگ، هوانگ اوی جو و جی دونگ وون از تازه‌ واردهای فهرست این سرمربی پرتغالی هستند.

نام پائولو بنتو برای فوتبال اروپا آشناست. ستاره خط دفاعی بنفیکا و اسپورتینگ پرتغال که ۸ سال پس از اعلام بازنشستگی، سرمربی تیم ملی کشورش شد و سال ۲۰۱۰ جای کارلوس کی‌روش را گرفت. فدراسیون فوتبال پرتغال، پائولو بنتو را پس از نتایج ضعیف در مرحله مقدماتی یورو ۲۰۱۶ اخراج کرد. او همچنین سابقه کار و البته اخراج از تیم‌های کروزیرو برزیل، المپیاکوس یونان و چونگ‌کینگ کره جنوبی را دارد.

مهمترین هدف بنتو، تغییر نسل در فوتبال کره جنوبی است. او مدتی قبل گفت: "در شش بازی اخیر نمایش خوبی داشته‌ایم و درک می‌کنم که انتظارات از تیم برای جام ملت‌های آسیا بالا باشد. اما هدف ما در این جام جوان‌گرایی و افزایش اعتماد به نفس است، نه قهرمانی."

پائولو بنتو با سابقه‌ای نه چندان جذاب، تا اینجا ستاره تیم ملی کره جنوبی بوده و فدراسیون فوتبال کره را برای تمدید قراردادش متقاعد کرده است.

علیرضا بیرانوند (ایران)

بیرانوند

روز ۲۷ آبان‌ماه، حساب توییتر سایت گل و شبکه بین اسپورت، نام "علیرضا بیرانوند" را به عنوان یکی از سه گزینه کسب عنوان "مرد سال فوتبال آسیا" اعلام کردند. عملکرد درخشان بیرانوند در جام جهانی روسیه، مهار ضربه پنالتی کریستیانو رونالدو در بازی ایران مقابل پرتغال و ثبت بیشترین "کلین شیت" (بسته نگه داشتن دروازه) در رقابت‌های لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا، دلایل کافی برای قرار گرفتن نام شماره یک فوتبال ایران در این فهرست بود.

علیرضا بیرانوند دروازه‌بان ۲۶ ساله فوتبال ایران این شانس را دارد که با درخشش در نخستین تجربه‌اش در جام ملت‌های آسیا، برای عنوان بهترین بازیکن سال آسیا خیز بردارد. بجز توانایی فنی بیرانوند، او البته خوش اقبال است که در تیم کارلوس کی‌روش برای این عنوان می‌جنگد.

تیم ایران زیر نظر کی‌روش با کمترین گل خورده، رکورد شکست ناپذیری مقابل تیم‌های آسیایی را هم ثبت کرده است. آخرین بار که تیم ملی ایران مقابل یک حریف آسیایی در دقایق قانونی یک بازی رسمی شکست خورد، بازی برگشت با ازبکستان در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود.

مارچلو لیپی (چین)

از نسل طلایی اواخر دهه ۹۰ میلادی چین، فقط یک خاطره مانده است، ستاره‌هایی که می‌توانستند تن هر حریفی را در آسیا بلرزانند. هائو هایدونگ، فان زهی، ژئو فنگ، ما مینگیو، ژانگ انهوا و حتی لی مینگ، هنوز برای خاطره بازی فوتبال آسیا، ستاره هستند. بازیکنان بزرگی که سخت بتوان نمونه مشابه آن‌ها در تیم کنونی چین پیدا کرد.

مارچلو لیپی، سرمربی تیم ملی چین در جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات خواهد بود. مردی که "باید" توقعاتی، احتمالا بیش از توانایی فوتبال چین را برآورده کند. لیپی در فوتبال ایتالیا به هر افتخاری رسیده است: قهرمانی سری‌آ، جام حذفی ایتالیا، سوپرکاپ اروپا، سوپر کاپ ایتالیا و لیگ قهرمانان اروپا. او به عنوان سرمربی تیم ملی هم با ایتالیا قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان شد و بلافاصله اعلام بازنشستگی کرد. اما دو سال بعد باز هم به تیم ملی ایتالیا برگشت و ناکام شد. قهرمانی بعدی او سال ۲۰۱۳ با باشگاه گوانگ‌ژو در لیگ قهرمانان آسیا بود.

قرعه چین ساده است. با کره جنوبی، فیلیپین و قرقیزستان هم‌گروه است و احتمالا به عنوان تیم دوم صعود خواهد کرد. اگر موفق شود تیمش را بالاتر از کره جنوبی به مرحله یک‌هشتم نهایی برساند، مسیری به مراتب هموارتر پیش روی خواهد داشت. تیم ملی چین یکی از معدود مدعیان حاضر در جام ملت‌های امارات است که بازیکنی خارج از لیگ خودش ندارد.

مهند علی (عراق)

یازده بازی ملی و هشت گل زده. این آماری است از بازیکن ۱۸ ساله عراقی که می‌گویند به زودی نه فقط ستاره فوتبال آسیا که احتمالا یکی از پدیده‌های فوتبال جهان خواهد شد. مهند علی توانایی بازی با هر دو پا را دارد و همین طور سرعت، تکنیک و قدرت سرزنی.

وقتی فقط ۱۵ سال سن داشت به باشگاه الشرطه (پلیس) بغداد پیوست و بعد به صورت قرضی دو سال برای باشگاه کهربا بازی کرد. هت‌تریک (سه گل در یک بازی) تماشایی مهند مقابل تیم ملی عربستان یا گلزنی‌اش مقابل چین نشان داد که قرار است در امارات یک پدیده واقعی را در ترکیب تیم ملی عراق ببینیم.

مهاجمی که از کناره‌ها توپ را حمل می‌کند و به راحتی وارد محوطه جریمه می‌شود. مهند سابقه بازی در رده‌های نوجوانان و جوانان عراق را هم دارد. او در ۴ بازی برای تیم ملی جوانان عراق پنج بار دروازه حریفان را باز کرد.

اسون گوران اریکسون (فیلیپین)

قرار بود سرمربی تیم ملی عراق شود. شاید این اتفاق آن‌ها را به مدعی جدی قهرمانی هم تبدیل می‌کرد. اما پس از توافق‌ها ابتدایی، گفته شد که اسون گوران اریکسون به دنبال تهدید شدن دخترش به قتل، از سرمربیگری تیم ملی عراق پشیمان شده است.

اسون گوران اریکسون اما همچنان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ است. او همراه تیم ملی فیلیپین به امارات سفر می‌کند. بعید است سرمربی سوئدی شانسی برای موفقیت در کنار کره جنوبی، چین و قرقیزستان داشته باشد، ولی در هر حال او یکی از مربیان صاحب سبک دهه ۱۹۹۰ میلادی است. مردی که لاتزیو را قهرمان ایتالیا کرد، اما در مکزیک و ساحل عاج ناکام بود.

احمد خلیل (امارات)

در نگاه اول به تیم امارات نگاه‌ها متوجه سرمربی این تیم می‌شود. آلبرتو زاکرونی، سرمربی ایتالیایی تیم ملی امارات که از سال ۱۹۸۳ تا امروز کمتر از ۵ سال از سرمربیگری دور مانده است. شاید مصدومیت عمرعبدالرحمان هم بدترین اتفاق برای فوتبالی بود که آرام آرام طی دو دهه اخیر به پرورش دادن ستاره‌‌های تکنیکی روی آورده است. اما همچنان در تیم ملی امارات می‌توان احمد خلیل، مهاجم باشگاه الشباب را ستاره احتمالی این کشور در جام ملت‌‌های ۲۰۱۹ دانست.

خلیل پس از مصدومیتی شش ماهه دوباره بازگشته و زاکرونی در کنفرانس خبری‌اش از میزان آمادگی او راضی بود. او احتمالا در جام ملت‌های آسیا به باشگاه صدتایی‌ها خواهد پیوست. در ۹۷ بازی ملی، ۵۱ گل زده و جالب اینجاست که با وجود قد نه چندان بلندش (۱۷۸ سانتی‌متر) استاد استفاده از توپ‌های هوایی و ضربات سر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید