نطق محمود صادقی در مجلس درباره کاسبان فتنه/ برخی تلاش می‌کنند انتخابات را مهندسی کنند

کدخبر: ۲۵۹۸۶۱
اقتصادنیوز: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که کسانی که خود را در جذب آرای مردم ناکام می بینند دیگران را با برچسب‌های فتنه متهم می‌کنند گفت: کسانی که با این القاب و برچسب‌ها کاسبی می‌کنند بدانند به منافع ملی کشور آسیب می زنند.

به‌ گزارش اقتصادنیوز به نقل از ‌ایسنا، محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت مسیح (ع)، گفت: در آستانه ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هستیم و لازم است یک ارزیابی داشته باشیم و ببینیم در اثر اجرای سیاست‌های ۴۰ ساله چه تغییراتی در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی انجام شده است.

وی افزود: این ارزیابی باید با اتکا به شاخصه‌های کارشناسی، علمی و به دور از شعارزدگی و حب و بغض باشد. بر اساس شاخص‌های متداول برای ارزیابی یک حکمرانی خوب مواردی مانند عدالت، حاکمیت قانون، مشمول گرایی، مشارکت مردم، شفافیت  و اجماع مورد نظر است. بررسی شاخصه‌های مختلف طی چهار دهه گذشته در حوزه رفاه، نشانگر آن است که بهبود نسبی در این حوزه های وجود داشته است، سلامت، آموزش و پژوهش پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. شاخصه امید به زندگی از حدود ۵۵ سال در سال ۵۴ به ۷۵ سال در سال ۹۷ تغییر کرده است. نرخ باسوادی هم افزایش چشمگیری داشته است.

این نماینده مردم تهران  در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در حوزه رفاه اجتماعی هم در شاخص توزیع درآمد در بین درآمدها شاهد رشد چشمگیری نبوده‌ایم. این‌ در حالی است که تلاش زیادی برای فقرزدایی شده است، ولی در طی ۵۰ سالی که گذشت شاخصه ضریب جینی در این حوزه ثابت بوده است و در طی این ۵۰ سال این ضریب در مرز چهار دهم بوده است. این امر نشانگر این است که شاهد یک نابرابری از لحاظ اقتصادی و شاهد فاصله بین فقر و غنی در کشور بوده ایم. اگر چه در این چهار دهه در برخی از موارد بهبودهایی حاصل شده است  ولی شاهد تغییرات معناداری در این حوزه نبوده‌ایم. این شاخص به این معناست که سهم هزینه‌های ۱۰ درصد جمعیت ثروتمند، چهار برابر ۱۰ درصد جمعیت فقیر بوده است.

صادقی با اعتقاد به این که «توزیع نامناسب منابع و فقدان روش مشخص و عملی برای هدفمندسازی حمایت و یارانه ها و همچنین نبود برنامه راهبردی برای فقرزدایی و کاهش عملکرد مطلوب اقتصادی از عوامل این نابرابری است،  ولی شاخصه های رفاهی هم در این کنار از رشد خوبی برخوردار بوده است،  ولی ما شاهد کاستی‌هایی در حوزه عدالت اجتماعی بوده ایم» به آمار طلاق، اعتیاد، کودکان طلاق، زندانیان در دو دهه اخیر اشاره و با ابراز نگرانی نسبت به این آمار  ادامه  داد: در سایر حوزه‌ها نیز تلاش های چشمگیری شده است. برای مثال توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای، آب ، برق و گاز و حمل و نقل رشد چشمگیری را شاهد بوده ایم، اما آسیب این زمینه این بوده است که توسعه بر مبنای توسعه پایدار صورت نگرفته است و این موضوع بدون توجه به آمایش سرزمینی انجام شده است.

وی هم‌چنین معتقد است: اکنون شاهد عدم تعادل در حوزه‌های زیست محیطی، آب و کشاورزی هستیم که این موضوع موجب بحران‌های خطرناکی و همچنین موجب برخی ناآرامی‌های بین استانی شده است و تجلی آن را روز تقدیم لایحه بودجه، هنگام صف آرایی نمایندگان خوزستان و از سوی دیگر صف آرایی نمایندگان چهارمحال‌بختیاری شاهد بوده ایم.  این رفتار نمایندگان تجلی آن نابرابری در سطح استانی است. استان‌های غیر برخوردار نگران این هستند که منابع خدادادی آنها به صورت ناعادلانه تقسیم شود. خوزستان، لرستان و سیستان‌وبلوچستان در وضعیت نابرابری قرار دارند و این موضوع باید علاجی داشته باشد. در حوزه شاخص مشارکت هم در طی ۴۰ سال گذشته شاهد شاخص خوبی بودیم. حدود ۶۰ درصد از مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و ما هر ساله شاهد برگزاری یک انتخابات بوده ایم،  ولی به دلیل برخی موارد مانند تنگ نظری‌ها، اعمال سلیقه‌های شخصی و جناحی و نقض بی طرفی از سوی متولیان انتخابات گاه شاهد تبدیل عرضه انتخابات به عرضه منازعات سیاسی بی حاصل بوده ایم.

این نماینده مجلس بیان کرد:‌ برخی جناح‌های سیاسی تلاش می‌کنند با استفاده از ابزار قدرت و نظارت خود انتخابات را مهندسی کنند و کسانی که خود را از جذب آرای مردم ناکام می بینند، با برچسب‌هایی مانند فتنه دیگران را متهم می‌کنند. متاسفانه هنوز بیش از یک سال به انتخابات ۹۸ باقی‌ مانده است،  ولی از تریبون‌های سازمان صدا و سیما، نماز جمعه‌ این گونه نمایان می‌شود که ما شاهد یک فتنه به نام "فتنه ۹۸" هستیم. معلوم نیست در این یک سال باقی‌ مانده معنای این فتنه چیست؟ کسانی که با این القاب و برچسب‌ها کاسبی می‌کنند بدانند به منافع ملی کشور آسیب وارد می‌کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید