توسعه آنتنی محرمانه در چین با مساحت ۵ برابر شهر تهران! +عکس

کدخبر: ۲۵۹۸۸۸
اقتصاد نیوز:چین پروژه محرمانه ساخت آنتنی غول پیکر با مساحت نصف استان البرز را تمام کرده است. فرایند ساخت این آنتن رادیویی ظاهرا ۱۳ سال طول کشیده و امکان ارتباط از راه دور با زیردریایی های نظامی را میسر می کند.

به گزارش اقتصاد نیوز؛ آنتن مذکور امواج رادیویی با فرکانس بی نهایت پایین (ELF) را به زیردریایی‌هایی می رساند که صدها متر زیر سطح اقیانوس قرار دارند.

چین از مدت ها قبل پیگیر فناوری ELF بوده و حالا با توسعه آنتن مذکور در مساحتی بالغ بر ۳۷۰۰ کیلومتر مربع آن را به اوج رسانده است. این پروژه که WEM نام دارد، از دو خط منبع تغذیه ولتاژ بالا تشکیل شده که از یک شبکه فولادی حدود ۶۰ در ۱۰۰ کیلومتر عبور می کنند.

فرکانس بی نهایت پایین

 هر کدام از این خطوط تامین از طریق دو نیروگاه یا ژنراتور و یک حفره زمینی ایجاد شده که زمین را باردار می کنند. این فرایند تشعشعات الکترومغناطیسی را تولید می کند که قادر به هزاران کیلومتر مسافت از طریق هوا یا پوسته زمین هستند.

علی رغم علاقه چینی ها به فرکانس بی نهایت پایین سازمان بهداشت جهانی (WHO) از احتمال سرطان زا بودن آن به خاطر اثرگذاری بر اعصاب و تحریک انتقال سیناپسی خبر داده است. علاوه بر این برخی به تغییر سلول های رتینا به واسطه تولید فلاش های نوری اشاره کرده اند.

مقامات چینی به مکان دقیق این آنتن اشاره نکرده اند اما برخی از توسعه آن در «هواجونگ» واقع در مناطق مرکزی این کشور می گویند.

ساخت آنتن

یکی از محققانی که از طرف موسسه زمین شناسی چین در این پروژه حضور داشته، طی مصاحبه ای تاکید کرده که در صورت وقوع جنگ این آنتن کاربردهای نظامی بسیاری خواهد داشت.

البته کاربردهای این آنتن شامل موارد دیگری نظیر ارسال سیگنال های با طول موج بلند برای شناسایی مواد معدنی، ذخایر نفتی و حتی پیش نشانگرهای زلزله نیز می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید