واکنش لاریجانی به ماجرای ۶۳ حساب بانکی قوه قضاییه

کدخبر: ۲۶۰۰۱۲
اقتصادنیوز: معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: احزاب باید محل تربیت نیروهای فرهیخته و آماده کردن آنها برای مشارکت در امر حکومت باشند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، محمدجواد لاریجانی با حضور در برنامه "بدون توقف" که سه‌شنبه شب از شبکه سه سیما پخش شد، به سئوالات مجری و مهمانان این برنامه درخصوص دستاوردهای جمهوری اسلامی در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی پاسخ گفت.

عمده ترین بخش سخنان لاریجانی به شرح زیر است:

-رویکرد قوه قضاییه در مورد اعدام‌ها، مواد مخدر، زندانیان و مبارزه با فساد اقتصادی  را شاهد هستیم.

-مسئولیت قوه قضاییه این است که تخلف قانونی صورت نگیرد. به طور مثال کسانی که ناهنجاری فکری یا سکولاریسم ضد دین را تبلیغ کنند براساس قانون باید با آنها برخورد شود. همچنین کسانی که توهین‌های شخصی فراوانی کنند که قانون آن را مشخص کرده به طور مثال کسانی که در فضای مجازی آبروی مردم را می‌برند، این موارد آزادی بیان نیست که با آن مبارزه می‌شود.

-تریبون‌ها دست قوه قضاییه نیست بلکه قوه قضاییه نظارت می‌کند که چه کسی تخلف می‌کند و با هر کسی که تخلف کرد برخورد می‌کند.

-آزادی بیان دستاورد بزرگ انقلاب ما است و باید از آن پاسداری کنیم. امروز یکی از افتخارات ما این است که اگر مسئولی خطایی کرد می‌توانیم با او صحبت کنیم. یکی از موانع آزادی سوءاستفاده‌ها است که ذیل عنوان‌ آزادی بیان نباید بتوانند علیه قانون، ناموس مردم و امنیت کشور کار کنند.

-امروزه شاهد هستیم که به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید این امکان را ایجاد کرده که در پوشش آزادی بیان امنیت تک‌ تک شهروندانمان را به خطر بیاندازیم، بنابراین قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر به دنبال راهکارهایی است که آزادی بیان را با ممانعت از مواردی که آن را تهدید می‌کنند، حفظ کند که بهترین ملاک آن هم قانونی است.

-مسئولین باید بتدریج تحمل خود را بالا ببرند.نباید فحش بدهند و تهمت بد بزنند که این مساله رایج شده است. البته شخصا آدم پوست کلفتی هستم و هر چه به من فحش بدهند، معتقدم باید خدا را شکر کرد که این آزادی ایجاد شده است.

- به طور مثال در رسانه‌ها و جاهای دیگر مطرح کردند که ریاست قوه قضاییه 63 حساب دارد که میلیاردها تومان پول داخل آن است، حساب و کتابی ندارد و همگی نیز به نام خودش است. واقعیت این است که از  زمان آقای یزدی بحث حقوق بشر قوه قضاییه با همکاری آقای ظریف و مرحوم رجایی خراسانی و امثال آنها آن را راه انداختیم. این بودجه وجود داشت و کاملا حسابرسی و شورای سیاست پولی دارد. حال یک دفعه رییس قوه قضاییه مورد آماج سوءاستفاده مالی قرار گرفت.

-هزینه تبلیغات و کمپین برای انتخابات مجلس حساب و کتابی ندارد و این نظر وجود دارد که با پول می‌توانند توجهات را جلب کنند که این موضوع بد است. در نقاط کوچک اگر کسی بخواهد نماینده شود حداقل بالای یک میلیارد هزینه کند.

-تربیت نسل سیاسی در دستور کار نبوده است. احزاب مانند دکان‌هایی هستند که نزدیک انتخابات کرکره را بالا می‌کشند و بعد از آن هم کرکره را پایین می‌کشند. با نگاهی به احزاب شاهدیم که ریش سفیدانی در آن هستند که در این ۴۰ سال تعزیه گردان بوده‌اند. احزاب باید محل تربیت نیروهای فرهیخته و آماده کردن آنها برای مشارکت در امر حکومت باشند.

-باید شیوه رای گرفتن و رای دادن عوض شود که این موضوع اشکال بزرگی است. سیستم مراجعه به آرای ما باید هر سال پیشرفت کند. باید راجع به اینکه هزینه تبلیغات از کجا تامین می‌شود بحث کنیم. مجلس باید به این موضوع که هزینه و نحوه تبلیغات ساماندهی شود، تن بدهد. باید نسلی تربیت کنیم که در مجلس مدنی رفتار کند.

-در دوره چهارم مجلس که نماینده بودم متوجه شدم که قیام و قعود ما ضابطه ندارد و به آقای ناطق نوری پیشنهاد کردم که جایی برای بررسی لوایح نیاز داریم که مرکز پژوهش‌ها تاسیس شد و گزارش تهیه می‌کردیم که کسی آنها را نمی‌خواند. بنابراین خلاصه نویسی کردیم که تعداد بیشتری آنها را مطالعه کردند و در ادامه گزارش‌ها را به صورت خلاصه‌تر و یک برگی تهیه کردیم که وضع کمی بهتر شد. در نهایت در مجلس اعلام کردم که خسته شدم و مثل اینکه باید این گزارش‌ها را به صورت قرص جوشان تهیه کنیم که شما بخورید.

-مهم است که وقتی می‌خواهیم تصمیمی بگیریم بدانیم که می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم. به طور مثال ادبیات قوانین سقوط کرده و از فرهیختگی افتاده است در حالی که ادبیات قانونی باید بسیار دقیق و بدون ابهام باشد که این موضوع نیازمند فرهیختگی و زحمت است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید