یدیعوت آحارونت به نقل از منبع امنیتی اسرائیل:

از تصمیم ترامپ شوکه شدیم

کدخبر: ۲۶۰۴۵۳
اقتصادنیوز؛ یک مقام امنیتی اسرائیلی به روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونت با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: ما دچار شوک شده‌ایم. ترامپ درک درستی از گستره نفوذ نظامی ایران در منطقه ندارد. اما دست‌کم اینکه ترامپ با ادامه عملیات اسراییل در سوریه مخالف نیست، مایه امیدواری است.
از تصمیم ترامپ شوکه شدیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب؛ 

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونت نوشت: یکی از مقامات ارشد امنیتی اسرائیل، اخیرا اظهار کرد که تصمیم ترامپ مبنی بر خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه و باز گذاشتن دست ایران در این کشور، برخلاف تذکرات منابع اطلاعاتی صورت گرفته که نشان می‌دهد او درک درستی از اوضاع واقعی کشور سوریه ندارد.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: این اظهارنظر در پاسخ به تغییر سیاست دولت آمریکا در قبال جنگ سوریه منتشر شد. ترامپ درباره حضور ایران در این کشور جنگ‌زده گفت: «صادقانه می‌گویم، آنها هر کاری بخواهند می‌توانند آنجا بکنند. ایرانی‌ها در حال تصرف کل خاورمیانه بودند اما حالا آنها به دنبال بقا هستند. آنها کشور کاملا متفاوتی شده‌اند». اما منبع اطلاعاتی اسراییلی به ما گفت که «باعث تاسف است که ترامپ توجهی به مدارک گردآوری‌شده توسط منابع امنیتی نمی‌کند». وی ادامه داد: «ما دچار شوک شده‌ایم. ترامپ درک درستی از گستره نفوذ نظامی ایران در منطقه ندارد. اما دست‌کم اینکه ترامپ با ادامه عملیات اسراییل در سوریه مخالف نیست، مایه امیدواری است. این تصمیم ترامپ تاثیری بر رفتار ما ندارد و با تمام قدرت مقابل نفوذ ایران در سوریه می‌ایستیم».

دو هفته پیش شاهد بودیم که علی‌رغم نصایح نهادهای امنیتی و مخالفت متحدان آمریکا که مشغول جنگ با داعش هستند و بدون اطلاع قانونگذاران آمریکایی، ترامپ با اعلام تحقق شکست داعش اعلام کرد قصد دارد دو هزار نظامی آمریکایی در سوریه را از این کشور خارج کند.

ترامپ از ارائه یک جدول زمانی برای خارج کردن نظامیان آمریکایی خودداری کرد اما گفت که این اتفاق در یک بازه زمانی رخ خواهد داد و افزود علی‌رغم دلخوری از فروش نفت توسط کردها به ایران، به حمایت از متحدان کرد آمریکا در منطقه ادامه خواهد داد. او گفت: «من اقدام آنها برای فروش نفت اندکی که دارند به ایران را دوست ندارم و به آنها گفته‌ام چنین نکنند...اصلا از این اتفاق خرسند نیستم». «با این حال تصمیم داریم از کردها محافظت کنیم اما من نمی‌خواهم تا ابد در سوریه بمانیم. آنجا فقط شن است. فقط مرگ است».

اظهارات ستیزه جویانه ترامپ یک روز پس از دیدار نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با وزیر امورخارجه آمریکا، پمپئو در برازیلیا برای مذاکره درباره مسأله ایران و سوریه انجام پذیرفته است. پس از این دیدار یک مقام ارشد در دولت اسراییل به ما اطلاع داد که پمپئو با هفت تقاضا از درخواست‌های هشت‌گانه نتانیاهو در این دیدار موافقت کرد، یعنی تقریبا تمام تقاضاهای ما مورد اجابت آمریکا واقع شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید