ایجاد جنجال با برافراشتن پرچم کردستان عراق در کرکوک

کدخبر: ۲۶۱۴۹۴
اقتصادنیوز: برافراشته شدن پرچم دولت محلی اقلیم کردستان عراق برای نخستین بار پس از استقرار نیروهای فدرال در این استان از یک سال پیش تاکنون، واکنش ها و اعتراضات بسیاری را برانگیخت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اتحادیه میهنی کردستان عراق یکی از دو حزب عمده کرد عراقی، روز گذشته در اقدامی که برای نخستین بار از زمان شکست همه پرسی جدایی طلبانه در اقلیم کردستان عراق صورت می گیرد، پرچم این منطقه را بر فراز مقر خود در کرکوک نصب کرد. 
این اقدام با واکنش های بسیاری از سوی برخی احزاب و بویژه قومیت های غیر کرد استان کرکوک از جمله ترکمن ها روبرو شد. 
مسعود بارزانی سال گذشته با برگزاری یکجانبه همه پرسی جدایی طلبانه در کردستان عراق، استان کرکوک را نیز جزیی از آن دانست اما چندی بعد دولت فدرال با استقرار نیروهای نظامی، پیشمرگه ها را خلع ید کرد و نیروهایش را در این استان مستقر کرد. 
در همان زمان، بغداد برافراشتن پرچم اقلیم کردستان عراق را در این استان ممنوع اعلام کرد. 
اکنون با نصب این پرچم بر فراز مقر اتحادیه میهنی و حمایت حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی از این اقدام، بار دیگر اختلافات اربیل - بغداد و نیز احزاب کرد با سایر قومیت های کرکوک بر سر نفوذ و مدیریت در این استان روند تازه ای به خود گرفته است. 
'راکان الجبوری' سرپرست استانداری کرکوک روز چهارشنبه در بیانیه ای با غیرقانونی خواندن اقدام اتحادیه میهنی، خواستار مداخله فوری نیروهای امنیتی و نظامی برای جلوگیری از این گونه اقدامات شد. 
وی خواستار پایین آوردن این پرچم از سوی اتحادیه میهنی شد و گفت که انجام اقدامی که بر خلاف قانون اساسی، رای دادگاه عالی فدرال و دستور دولت فدرال است، موجب بروز شکاف و اختلاف میان قومیت های مختلف (عربی - کردی و ترکمن) در این استان خواهد شد و ثبات و امنیت آن را به خطر خواهد انداخت. 
به نظر می رسد با توجه به اهمیت راهبردی استان نفت خیر کرکوک و نقش بی بدلیلی که بازپس گیری آن توسط بغداد در شکست همه پرسی جدایی طلبانه داشت، تنش های سیاسی و گاه امنیتی کم و بیش مداوم یک سال گذشته در این منطقه، بار دیگر در روزهای پیش رو افزایش یابد. 
این درحالی است که بدلیل اختلاف میان احزاب سیاسی، تشکیل دولت محلی جدید اقلیم کردستان عراق در اربیل و نیز تکمیل کابینه عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت عراق (انتخاب وزیران کشور، دفاع و دادگستری) در بغداد، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید