جنگ رئیس‌جمهور و پلیس فدرال کلید خورد؛ ترامپ عامل روس‌هاست؟

کدخبر: ۲۶۲۱۱۲
اقتصادنیوز؛ روز گذشته نیویورک‌تایمز گزارش داد که با اخراج جیمز کومی از ریاست اف‌بی‌آی، مدیران سازمان تحقیقات فدرال آمریکا تحقیقاتی را به جریان انداخت تا مشخص شود آیا رئیس‌جمهوری آمریکا برای روسیه کار می‌کند یا خیر. اقدامی که با واکنش تند کاخ سفید مواجه شد.
جنگ رئیس‌جمهور و پلیس فدرال کلید خورد؛ ترامپ عامل روس‌هاست؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ اخراج جیمز کومی از ریاست اف‌بی‌آی چنان نگرانی به وجود آورد که مقام‌ها شروع به تحقیقات کردند تا مشخص شود آیا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تهدیدی برای امنیت ملی است یا به‌صورت محرمانه دستورکارهای ضدآمریکایی به نفع مقام‌های روسی اجرا می‌کند. کاخ سفید و اف‌بی‌آی به درخواست نشریه هیل در ارتباط با این گزارش پاسخی ندادند.

ا گذشت ساعاتی بعد از انتشار این خبر، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر خود در واکنش به این خبر نوشت: «متوجه شدم که نیویورک تایمزِ ورشکسته (گزارش داده) که بعد از اینکه من جیمز کومیِ دروغگو و نابکار را اخراج کردم، رهبران فاسد سابق اف‌بی‌آی که تقریبا همه‌شان به دلایل خیلی بدی، اخراج یا مجبور به ترک این سازمان شدند، بدون وجود هرگونه دلیل و مدرکی درباره من تحقیقاتی را آغاز کرده بودند».

ترامپ افزود: «موضوع خنده‌دار درباره کومی این است که بعد از تحقیقات معیوب و نافرجام درباره هیلاری (کلینتونِ) حقه‌باز، هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها می‌خواستند که او اخراج شود».

وی افزود: «اف‌بی‌آی به خاطر رهبری ضعیف کومی و نحوه مدیریت او بر (پرونده) درهم و برهم کلینتون، در یک وضعیت آشوب کامل قرار داشت. روز برکناری جیمز کومی، یک روز بزرگ برای آمریکا بود چرا که یک او مامور حقه‌باز بود».

ترامپ در چهارمین توئیت خود درباره گزارش نیویورک تایمز، بازپرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا را هم نواخت و نوشت: «(جیمز کومی) کاملا تحت حفاظت بهترین دوستش رابرت مولر و ۱۳ تن از دموکرات‌های عصبانی قرار داشته است و آنها ماشین‌های درز اخبار و اطلاعات محرمانه هستند و هیچ نفعی در پرداختن به تبانی واقعی صورت گرفته توسط هیلاری کلینتون حقه‌باز، کارزار انتخاباتی او و کمیته ملی دموکرات ندارند».

ترامپ در توئیت پنجم خود هم نوشت: «من در قبال روسیه، بسیار‌ سر‌سخت‌تر از اوباما، بوش یا کلینتون بوده‌ام و شاید (در قبال روسیه) از همه روسای جمهور آمریکا سرسخت‌تر بوده‌ام. البته من اغلب گفته‌ام که راه آمدن با روسیه، کار خوبی است و کار بدی نیست. واقعا انتظار دارم که یک بار دیگر، ما روابط خوبی با روسیه داشته باشیم».

 

اخراج کومی در سال ۲۰۱۷ نقطه کانونی تحقیقات بازرس رابرت مولر در شورای ویژه است تا روشن شود آیا ترامپ تلاشی برای مانع‌تراشی در این پرونده که مناسبات میان کمپین ترامپ و مداخله روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را بررسی می‌کند، کرده است یا خیر. 

سارا هاکبی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای که برای ان‌بی‌سی نیوز ارسال کرد، این گزارش را مضحک دانست. او نوشت: جیمز کومی اخراج شد، چون او یک مزدور دو حزبی روسیاه است. برخلاف باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که اجازه داد روسیه و دیگر متخاصمان خارجی اطراف آمریکا باشند، موضع رئیس‌جمهوری ترامپ علیه روسیه سرسختانه است.

ترامپ و متحدانش داستان‌سرایی متفاوتی از دلایل اخراج کومی دارند و همین تلاش بازرسان برای روشن کردن حقیقت را دشوار می‌کند. اخراج کومی توجیهی برای گشایش تحقیقات جدید بود؛ اما عوامل اف‌بی‌آی نگران مناسبات رئیس‌جمهوری آمریکا با روسیه بوده‌اند. پس از آنکه رابرت مولر به‌عنوان بازرس تعیین شد این تحقیقات را به‌دست گرفت.

 رودی جولیانی، وکیل رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به گزارش تایمز نوشت: این حقیقت به یک سال و نیم قبل بازمی‌گردد و چیز جدیدی از آن بیرون نیامده است که نشان‌دهنده نقض امنیت ملی باشد؛ به این معنا که آنها چیزی پیدا نکردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید