ناکامی بزرگ ترزا می؛ «نه» پارلمان بریتانیابه توافق پیشنهادی برگزیت

کدخبر: ۲۶۲۷۷۸
اقتصادنیوز: نمایندگان مجلس عوام انگلیس شامگاه سه‌شنبه پس از یک هفته بحث و بررسی‌های نفس‌گیر به توافقنامه موردنظر «ترزا می» برای خروج از اتحادیه اروپا رأی موافق ندادند.
ناکامی بزرگ ترزا می؛ «نه» پارلمان بریتانیابه توافق پیشنهادی برگزیت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، 432 تن از نمایندگان به این طرح رای مخالف دادند و 202 نماینده دیگر رأی موافق دادند. مخالفت نمایندگان مجلس چنانچه پیش‌بینی می‌شد یک ماه پس‌ازآن صورت می‌گیرد که «ترزا می» به دلیل پیش بینی شکست در پارلمان، این رأی‌گیری را به امید تغییر رأی نمایندگان به تعویق انداخت. 

با توجه به رأی هفته گذشته نمایندگان انگلیس در مخالفت با خروج این کشور بدون دست‌یابی به یک توافق، اینک دولت موظف است تا ظرف مدت سه روز آینده برنامه خود را برای ادامه روند برگزیت ارائه دهد.

هم زمان با برگزاری این رای گیری، صدها تن از مخالفان و موافقان برگزیت در مقابل پارلمان تجمع کرده و از طریق تلویزیونی که در میدان پارلمان تعبیه شده بود، تحولات داخل پارلمان را دنبال می کردند.

بر اساس برنامه اعلام‌شده انگلیس قصد دارد تا 29 مارس سال آینده رسماً از اتحادیه اروپا خارج شود. پیش‌تر گزارش‌هایی درباره احتمال تمدید مهلت قانونی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا منتشرشده بود که بعداً از سوی هر دو طرف تکذیب شد. 

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان امروز اعلام کرد که چنانچه نمایندگان مجلس انگلیس با توافقنامه دولت مخالفت کنند، اتحادیه اروپا آمادگی دارد تا درباره اعمال اصلاحات جزئی در این توافق مذاکره کند. 

این برای اولین در بیش از نیم‌قرن گذشته است که نمایندگان مجلس با اختلاف زیادی طرح دولت را رد می‌کنند. آخرین بار رمزی مک‌دونالد نخست‌وزیر انگلیس در ژوئن 1936 پس از شکست در رأی‌گیری پارلمان، از مقام خود کناره‌گیری کرد و انتخابات سراسری برگزار شد.

اینک که مشروعیت دولت «ترزا می» که طی دو سال گذشته تمام اعتبار خود را پای این توافق‌نامه خرج کرده است اکنون زیر سؤال رفته به نظر می‌رسد که برگزاری انتخابات سراسری دور از انتظار نخواهد بود.

دفتر نخست‌وزیری انگلیس امروز اعلام کرد که «ترزا می» قرار است پس از اعلام نتیجه رأی‌گیری پارلمان، سخنرانی کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید