پوتین: چشم‌مان را روی استقرار موشک‌های آمریکا در اروپا نمی‌بندیم

کدخبر: ۲۶۲۸۹۰
اقتصادنیوز: رئیس جمهوری روسیه کشورگشایی ناتو در اروپا را تاریخ گذشته خواند و هشدار داد که این مساله تنها باعث بدتر شدن اوضاع و تنش در منطقه می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آستانه سفرش به صربستان در جریان مصاحبه امروز (چهارشنبه) با دو روزنامه صربستانی گفت: ما مکررا گفته‌ایم که کشورگشایی ناتو در اروپا را یادگاری از دوران جنگ سرد و یک استراتژی سیاسی و نظامی مخرب و نامعلوم می‌دانیم.

وی همچنین ائتلاف ناتو را به تلاش برای تقویت حضورش در منطقه بالکان متهم کرد و ادامه داد: سیاست آمریکا و سایر کشورهای غربی در منطقه بالکان که به دنبال تقویت تسلط‌شان در منطقه هستند، یک عامل جدی بی‌ثبات کننده است. این سیاست تنها باعث اختلاف در قاره اروپا و نقض اصل تقسیم پذیری شده و در نهایت باعث بدفهمی و تنش در اروپا می‌شود به جای آنکه ثبات را بهبود بخشد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت که کشورش می‌خواهد پیمان منع تسلیحات اتمی میان برد را حفظ کند و آماده مذاکره برای آن است.

وی ادامه داد: با وجود آنکه آمریکا گفته می‌خواهد از این پیمان خارج شود، ما آماده گفت‌وگو برای حفظ آن هستیم. ما یکسری پیشنهاد در دسامبر ۲۰۱۸ درباره برگزاری چنین مذاکره‌ای به آمریکا مطرح کردیم. ما آماده گفت‌وگوهای جدی درباره این مساله هستیم. آمریکا به دنبال توقف سیستم توافقات بین‌المللی درباره کنترل تسلیحات یا افزودن بندهایی به آن است که مورد قبول خودش هستند. چنین وضعیتی، زاییده اقدامات یکجانبه آمریکا و چند کشور غربی است که باعث به وجود آمدن جوی از بی‌اعتمادی و تقابل می‌شود. ما از همتایان غربی خود می‌خواهیم تا از تهدید، ارعاب و اقدامات تحریک‌کننده دست بردارند و به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته و در گفت‌وگوهای بین کشورها براساس منشور سازمان ملل شرکت کنند. این تنها راه حفظ صلح است.

ولادیمیر پوتین همچنین گفت که به تمایل صربستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا احترام می‌گذارد و گفت: ما به این تصمیم احترام می‌گذاریم و برخلاف شرکای غربی، بلگراد را مجبور نمی‌کنیم تا بین روسیه و اتحادیه اروپا یکی را انتخاب کند. تصمیم صربستان برای نزدیکتر شدن به اتحادیه اروپا برخلاف همکاری بین بلگراد و مسکو نیست.

وی ادامه داد: ما از نظر تجهیزات نظامی و تسلیحات و قطعات یدکی و نگهداری آنها، به صربستان همچنان کمک می‌کنیم ما آماده توسعه همکاری تکنیکی و نظامی با بلگراد هستیم.

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت که این کشور به دنبال یک رقابت جدید تسلیحاتی نیست و در عین حال ادامه داد: ما طبعا چشم‌هایمان را به روی استقرار سامانه‌های موشکی کروز آمریکا در اروپا که تهدیدی مستقیم علیه امنیت کشورمان هستند، نمی‌بندیم. در صورت لزوم دست به اقدامات تلافی جویانه می‌زنیم. روسیه به عنوان یک کشور حساس و مسؤولیت پذیر، تمایلی به رقابت تسلیحاتی جدید ندارد.

وی نسبت به انجام مذاکرات جدی با آمریکا درباره جدول کاری استراتژیک کامل اعلام آمادگی کرد.

پوتین همچنین گفت که تصمیم کوزوو در تشکیل ارتش جدید یک خطر جدی برای امنیت منطقه است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید