اگر ایران و آمریکا درگیر شوند، میدان نبرد این دو، کجا خواهد بود؟

کدخبر: ۲۶۳۵۸۸
اقتصادنیوز: المانیتور نوشت: مطالعات یک اندیشکده نشان می‌دهد که در صورت بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا، عراق قربانی این خصومت‌ورزی خواهد بود. گروه بین‌المللی بحران که پیرامون نحوه پیشگیری از جنگ به پژوهش می‌پردازد، درباره وضعیت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های بزرگ به نظرسنجی از مقامات رسمی کشورهای جهان از جمله ایران پرداخت.

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ با خارج کردن آمریکا از برجام، با هدف منزوی کردن ایران اقدام به وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کرده است اما اروپایی‌ها هنوز از این توافق حمایت می‌کنند. مطالعه گروه بین‌المللی بحران نشان می‌دهد ایران که خود را در جایگاه اخلاقی مناسب و قادر به تحمل فشارها تا پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و انتخابات بعدی می‌بیند، به احتمال زیاد همچنان به برجام پایبند خواهد ماند. اما از طرف دیگر مولفان این مطالعه معتقدند که اگر صادرات نفت ایران به کمتر از هفتصد هزار بشکه در روز برسد که عواقبی مانند تورم افسارگسیخته را به دنبال خواهد داشت، ممکن است تهران محاسبات خود را تغییر دهد. این گزارش می‌گوید که اگر ایران بخواهد دست به اقدامات تلافی‌جویانه علیه آمریکا بزند، بهترین گزینه برای تهران استفاده از گروه‌های نیابتی خود در سرتاسر خاورمیانه خواهد بود؛ اقدامی که به اندازه کافی تنش‌آفرین نیست تا واکنش شدید اروپاییان را برانگیزد.

در این گزارش از زبان تحلیلگر ایرانی نقل‌قول شده است که محتمل‌ترین مکان نیز عراق خواهد بود؛ کشوری که شبه‌نظامیان شیعه در آن روابط نزدیکی با تهران دارند. او گفته است: «عراق منطقه‌ای است که در آن از تجربه و توانمندی کافی برخورداریم تا ضربه‌ای خفیف‌تر از آنچه موجب واکنش شدید آمریکا بشود، به آنها بزنیم».

او افزوده که ایران دارای نفوذ بسیار زیادی در لبنان و سوریه است اما این دو کشور موقعیت شکننده‌ای دارند و ممکن است این اقدام موجب تضعیف موقعیت ایران در آنها شود. او معتقد است ایران از امکانات کافی در افغانستان برخوردار نیست و افزایش حمایت از حوثی ها در یمن نیز بیشتر از آنکه به آمریکا ضربه بزند، به زیان سعودی‌ها خواهد بود.

روزنامه وال استریت ژورنال روز یکشنبه گزارش داد که مشاور تندروی امنیت ملی ترامپ، جان بولتون پس از حمله خمپاره‌ای به سفارت آمریکا در بغداد، از ارتش این کشور خواسته که گزینه‌های نظامی برای حمله به ایران را در اختیار کاخ سفید بگذارد. البته کسی در این حملات آسیب ندید و متعاقب اعتراضات عمومی در بصره نسبت به اوضاع اقتصادی، به کنسولگری ایران در این شهر نیز حمله شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید