فشار آمریکا بر آلمان برای اقدام علیه ایران

کدخبر: ۲۶۴۰۳۷
اقتصادنیوز؛ روزنامه «وال استریت ژورنال» روز گذشته (دوشنبه) در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی اذعان کرد که، آلمان بدنبال اتهامات آمریکا، فعالیت یک شرکت هواپیمایی ایران در آلمان را لغو کرد.
فشار آمریکا بر آلمان برای اقدام علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ واشنگتن در تلاش برای قانع کردن اروپا درباره سیاست خصومت آمیز خود، فشار قابل ملاحظه ای را بر کشورهای این قاره از جمله آلمان وارد کرده و تازه ترین اقدام آمریکا حمایت از یک تصمیم ضدایرانی برلین و فشار بر شرکت های آلمانی برای توقف مشارکت در یک پروژه گازی با روسیه است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال تصدیق کرد که اقدام برلین در راستای لغو مجوز پرواز‌های ماهان‌ایر، بخشی از تلاش های چند ماه گذشته آمریکا برای فشار بر دولت آلمان بوده است. 

«ریچارد ای گرنل» سفیر آمریکا در آلمان گفت، واشنگتن بطور کامل از تصمیم آلمان حمایت می کند و از دیگر کشورها می خواهد اقدام مشابهی را اتخاذ کنند. 

این روزنامه نوشت: دولت آلمان تحت فشارهای آمریکا اقدامات دیگری را بکار بسته که از جمله جلوگیری از انتقال وجه از یک بانک ایرانی در هامبورگ، تعیین سوبسید برای یک پایانه پایانه گازی درشمال این کشور به منظور دریافت واردات گازی آمریکا و پذیرش بازگشت یک مظنون همدست نازی هاست که از دهه 1950 در آمریکا بسر می برد. 

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی و آلمانی افزود: این اقدامات به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اتخاذ شده است.

همچنین در ماه های اخیر جزییات اتهام دستگیری فردی برای جاسوسی برای ایران مطرح شد. یک نشریه آلمانی مدعی شده بود که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) جاسوس ایران در ارتش آلمان را لو داده است.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه هرگونه ارتباط ادعای مطرح شده توسط برخی رسانه های آلمانی مبنی بر دستگیری یک تبعه افغان - آلمانی به اتهام جاسوسی برای ایران اظهار کرد: از شنیدن این خبر در بحبوحه اتهام زنی های امنیتی ناروا و طراحی شده توسط آنانی که بدنبال تخریب روابط ایران و اروپا در این مقطع مهم و حساس هستند، تعجب نمی کنیم.

فشار بر آلمان بخشی از تلاش های دولت ترامپ بر کشورهای اروپایی برای بکار بستن اقداماتی علیه ایران است. 

خبرگزاری رویترز در گزارشی در همین زمینه نوشت: کشورهای اروپایی تحت فشار آمریکا برای اعمال دوباره تحریم های ایران هستند. آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین بدنبال خروج آمریکا از این توافق در صدد حفظ آن هستند.

این گزارش افزود: کشورهای اروپایی که روابط اقتصادی گسترده تری با ایران دارند و از تهدید ناشی از تحریم ایران و خروج از وافق آگاه هستند، جلوگیری از تاثیر تحریم های واشنگتن را دنبال می کنند.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز به تازگی در یادداشتی نوشت: به رغم فشارهای آمریکا، اتحادیه اروپا بدنبال آن است تا در میان اعضای خود در مورد حفظ توافق هسته ای، اتحاد ایجاد کند.

این گزارش افزود: آلمان، فرانسه و انگلستان در تلاش هستند تا حمایت اتحادیه اروپا را از یک رویکرد دوگانه در مورد ایران جلب کنند.

هفته نامه نیوزویک نیز به ایجاد سازوکار مالی اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا اشاره کرد و نوشت: با ایجاد «سازوکار ویژه مالی» (SPV) بین ایران و دیگر امضا کنندگان توافق هسته ای در نوامبر گذشته از شرکت های چینی، روسی و اروپایی برای تداوم روابط تجاری با ایران محافظت شد.

تارنمای پولیتیکو به تازگی از آغاز بکار رسمی این سازوکار در ژانویه سال جدید میلادی و همزمان با سومین سالگرد توافق هسته ای خبر داد و نوشت: فرانسه و آلمان رهبری این سازوکار را بصورت مشترک برعهده خواهند داشت

«الی گرانمایه» تحلیلگر اندیشکده شورای روابط خارجی به تازگی در مقاله ای حفظ توافق را دارای اهمیت امنیتی و ژئوپلتیک برای اروپا دانست و گفت، اهمیت این توافق در گسترش امنیت جهانی بود که طرف ها را بسوی انعقاد این توافق ترغیب کرد.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان پیشتر بر موفقیت دیپلماسی چندجانبه در تجربه توافق هسته ای با ایران تاکید کرده بود و «زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه پیشین آلمان لغو برجام را عامل بی اعتبار شدن دیگر مذاکرات هسته ای از جمله کره شمالی ارزیابی کرده است.

خبرگزاری رویترز به تازگی در گزارشی از رونق صادرات آلمان به ایران خبر داد و نوشت: صادرات آلمان به ایران در ماه اکتبر (11 مهر تا 10 آبان 97) به رغم تحریم های آمریکا رشدی 85 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته داشته است..

این رسانه انگلیسی افزود: این رشد حاکی از تمایل شرکت های کوچک و متوسط آلمانی برای تداوم تجارت با ایران با وجود خطر تحریم های آمریکا است.

فشارهای آمریکا بر آلمان فقط به روابط و سیاست های این کشور در قبال ایران محدود نمی شود. 

خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش داد: سفیر آمریکا در آلمان به شرکت های این کشور درباره هر گونه مشارکت در پروژه ساخت خط لوله 'نورد استریم 2'، هشدار داده است. 

این مقام آمریکایی روز یکشنبه گفت: مشارکت شرکت های آلمانی در این پروژه که روسیه هدایت آن را برعهده دارد آنها را با تحریم مواجه خواهد کرد.

سفارت آمریکا در برلین اعلام کرده که ریچارد گرنل سفیر آمریکا این موضوع را در نامه ای که برای چند شرکت آلمانی فرستاده تشریح کرده است.

روابط آلمان و روسیه از زمان الحاق کریمه به خاک روسیه در سال 2014 تحت فشار بوده است اما دو کشور در پروژه 'نورد استریم 2' منافع مشترکی دارند. 

شرکت روسی گازپروم در اجرای این پروژه با مشارکت شرکت های غربی نقش دارد. 

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان هفته پیش گفت که هر گونه تحریم آمریکا علیه پروژه 'نورد استریم 2' در حل اختلافات اشتباه خواهد بود و مسائل مربوط به سیاست انرژی اروپا باید در اروپا انجام گیرد و آمریکا نباید نقشی در آن داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید