ضرر میلیارد دلاری سیاست مهاجرتی ترامپ به آموزش آمریکا

کدخبر: ۲۶۴۳۵۵
اقتصادنیوز: سیاست مهاجرتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با ناامید کردن دانشجویان خارجی از تحصیل در دانشگاه های این کشور، کمک ۳۹ میلیارد دلاری آنها به اقتصاد این کشور را به خطر انداخته است.
ضرر میلیارد دلاری سیاست مهاجرتی ترامپ به آموزش آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بلومبرگ؛ دانشجویان خارجی منبع درآمد مهمی برای دانشگاه های آمریکا بشمار می آیند اما سیاست های سرکوب گرایانه مهاجرتی دولت کنونی آمریکا باعث شده آنها در دانشگاه های کشورهای دیگری ثبت نام کنند. 

ضرر هنگفت دانشجویی در آمریکا

بر اساس آمار موسسه بین المللی آموزش(IIE) که در زمینه تبادل دانشجویی و کمک‌های بین‌المللی، امور خارجی و صلح و امنیت بین‌المللی فعالیت می کند، ثبت نام دانشجویان خارجی در آمریکا در سال دانشگاهی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ میلادی ۶.۶ درصد کاهش یافت. 

«راشل بنکس» مدیر سیاست عمومی آموزگاران بین المللی (NAFSA) گفت: درحالی که تعداد کلی دانشجویان خارجی در آمریکا رشد آرامی داشته، کاهش در ثبت نام در دانشگاه های این کشور بزرگترین چالش از حملات یازده سپتامبر تاکنون است و به نظر می رسد که این کاهش امسال هم همچنان ادامه یابد.

چنین کاهشی به عوامل چندی ازجمله تاخیر در صدور روادید و رد تقاضای آن، فضای «اجتماعی و سیاسی» و هزینه حضور در مراکز آموزشی آمریکا ربط دارد. 

بنکس در این زمینه گفت: سیاست های مهاجرتی سختگیرانه دولت کنونی آمریکا ازجمله جلوگیری از ورود اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان و جدا کردن کودکان از والدین شان در مرزهای آمریکا، باعث شده که دانشجویان احتمالی و والدین شان احساس کنند که در این کشور از آنها استقبال نمی شود. 

بلومبرگ با استناد بر آمار وزارت امورخارجه آمریکا نوشت: تعداد ویزاهای دانشجویی F1 که برای اتباع خارجی علاقمند به تحصیل تمام وقت درمراکز آموزشی آمریکا صادر می شود از حدود ۶۴۴ هزار ویزا در سال مالی ۲۰۱۵ به حدود ۳۹۴ هزار در سال مالی ۲۰۱۷ کاهش یافته است.

«وانسا آندرید» دستیار مدیر مشارکت بین المللی و برنامه توسعه دانشگاه ایالتی کالیفرنیا گفت مسائل امنیتی بزرگترین عامل نگران کننده است. 

بر اساس گزارش مرکز حقوقی فقر جنوبی (سازمان آمریکایی که در زمینه دعوی قضایی حقوق مدنی و منفعت عمومی تخصص دارد)، چنین نگرانی هایی مسائل مختلفی را از قتل عام مسلحانه گرفته تا خشونت ناشی از سفیدپوستان نژادپرست تشکیل می دهند که از زمان روی کار آمدن ترامپ افزایش یافته است. 

آمار موسسه بین المللی آموزش حکایت از آن دارد که ثبت نام دانشجویان خارجی در «نورثریج/Northridge» (واقع در لس آنجلس) در سال دانشگاهی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ میلادی ۱۶ درصد کاهش یافته است. 

انجمن NAFSA در گزارشی تحلیلی عنوان کرد بیش از یک میلیون دانشجوی خارجی در آمریکا در سال دانشگاهی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ میلادی ۳۹ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک و از ۴۵۵ هزار شغل حمایت کرده است. بیشترین منفعت چنین هزینه ای به کالیفرنیا، نیویورک، ماساچوست، تگزاس و پنسیلوانیا رسیده است. 

این انجمن همچنین اعلام کرده آموزش، بزرگترین صادرات خدمات در آمریکا محسوب می شود. 

«دیک استارتز» استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا در این زمینه گفت: آموزش و به ویژه آموزش عالی منبع اصلی صادرات آمریکا بشمار می آید. 

وی افزود: وقتی خدماتی را ارائه می دهیم که باعث می شود خارجی ها به آمریکا پول بفرستند، دقیقا به اندازه فروش سویا و ذغال سنگ تاثیرات اقتصادی دارد.

«جنیفر اوالد» دستیار رئیس راهبرد جهانی دردانشگاه «فیرفیلد» ایالت کانکتیکت گفت: در مناطق کوچکی که جمعیت دانشجویان بین المللی در آن زیاد است، می توان تاثیرات اقتصادی این مساله را فورا احساس کرد. شاید چنین تاثیری در شهر نیویورک احساس نشود اما درشهرهای کوچک محسوس است.

شرکت خدمات مالی آمریکا، مودیز، در دسامبر سال گذشته میلادی گزارش داد سیاستهای مهاجرتی سختگیرانه تر در کاهش ثبت نام دانشجویان خارجی درآمریکا نقش داشته است.

«دانا بوکین» وکیل در امورمهاجرت گفته است دانشگاه ها نگران کاهش درآمد خود به دلیل افت دانشجویان مستعد بین المللی هستند.

بلومبرگ با استناد بر گزارش بنیادملی سیاست آمریکا در سال ۲۰۱۷ هشدار داد: تحصیلات تکمیلی در رشته های مهمی همچون علوم و مهندسی که آمریکا به شکل فزاینده ای از کشورهای دیگر عقب است، نمی تواند بدون کمک دانشجویان خارجی عملکرد خوبی داشته باشد. در تقریبا ۹۰ درصد دانشگاه ها، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در رشته های علوم رایانه و مهندسی برق را خارجی ها تشکیل می دهند.

به گفته مدیر مرکز مطالعات تجارت جهانی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا به اندازه کافی دانشجوی بومی در این رشته ها وجود ندارد و دانشجویان بین المللی باید به طور خودکار گرین کارت دریافت کنند. دانشجویان خارجی این دانشگاه در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ میلادی ۵ درصد کاهش یافته است. تعدادی از دانشگاه های آمریکا از جمله کالج هاورفورد و «نیواسکول» دانشگاه خصوصی نیویورک اکتبر گذشته از دولت ترامپ به دلیل تغییر مقررات مهاجرتی در ماه اگوست شکایت کردند. در این مقررات منع حضور دانشجویان خارجی برای مدت ۳ تا ۱۰ سال در صورت مشخص شدن نقض مقررات ورود شان آسانتر شد. 

ضرر هنگفت دانشجویی در آمریکا

«انجل کابرِرا» رئیس دانشگاه جورج میسون در شهر فیرفکس ایالت ویرجینیا گفت: آمریکا برای چند دهه درگزینش افراد مستعد در سراسر جهان نقش داشته است. این یک مزیت اقتصادی بزرگ است که از دست دادن آن ریسک خطرناکی محسوب می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید