پرداخت ۳.۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۸ از طریق بیت‌کوین

کدخبر: ۲۶۴۴۹۵
​اقتصاد نیوز:با وجود قابلیت‌های متعدد بیت‌‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، آیا این ارزها بهتر از طلا نیستند؟
پرداخت ۳.۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۸ از طریق بیت‌کوین

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از زومیت، در طول سال ۲۰۱۸ بیش ۳.۲ تریلیون دلار بیت‌کوین در شبکه عمومی بلاکچین پردازش شد. حجم بالای دادوستد نشانگر روش موثر پرداخت بین‌المللی ارزهای دیجیتال نسبت به روش‌های موجود است.

آیا بیت‌کوین از طلا کارآمدتر است؟

اغلب بیت‌کوین را با طلا به عنوان ذخیره ارزش و کالایی مبادله‌ای مقایسه می‌کنند. هر دو دارایی از عملکرد بازار مالی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند و به عنوان جایگزینی مناسب برای سیستم‌های پرداخت بین‌المللی موجود درنظر گرفته می‌شوند.

اما به نظر می‌رسد که بیت‌کوین نسخه کارآمدتری از طلا است، چراکه قابلیت بیت‌کوین برای این‌که به عنوان عوض مبادله در نظر گرفته شود، بیشتر از طلاست. همچنین قابلیت دادوستد بیت‌کوین در پرداخت‌های بین‌­المللی به مراتب بیشتر است.

در ماه نوامبر ۲۰۱۸، باینانس (Binance) بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال درجهان،‌ ۶۰۰ میلیون دلار را تنها با کارمزد ۷ دلار ارسال کرد و بیش از ۱۰۷ هزار بیت‌کوین در عرض کمتر از یک ساعت پردازش شد.

اکنون تصور کنید که بخواهیم این مبلغ را در قالب طلا منتقل کنیم، به ناچار نیازمند ارائه‌دهندگان خدمات مختلف و تایید مقامات مالی هستیم. در نتیجه درگیر فرایند طولانی مربوط به تشکیل پرونده و مسائلی مختلف بسیاری خواهیم شد.

میزان کارآمدی بیت‌کوین در دادوستدهای بین المللی در سطح کوچک و بزرگ باعث می‌شود تا میزان استفاده از این ارز در طول سال گذشته به ۳.۲ تریلیون دلار برسد. به طور متوسط میزان دادوستد با بیت‌کوین در طول هر سال ۲.۹۱ درصد رشد دارد.

محققان موسسه‌ی Satoshi Capital Research نوشتند که با مقایسه‌ی عملکرد شبکه بیت‌کوین در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال‌های گذشته:

  • حجم کل دادوستد: ۲.۲ تریلیون دلار
  • مجموع حجم تراکنش‌های لایه اول: ۳.۲ تریلیون دلار
  • مجموع حجم تغییرات تراکنش‌ها بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸: ٪۸.۲۳-
  • مجموع تغییرات سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به زاری هرروز در سال: ٪۲.۹۱+

البته حجم ۳.۲ تریلیون دلاری شامل حجم دادوستد خارج از نظارت (over-the-counter) که گفته می‌شود حجمی بیشتر از بازار دارد، نمی‌شود.

کسانی که هنوز متقاعد نشده‌اند

هو فان استینس (Huw van Steenis) مشاور ارشد بانک مرکزی انگلستان در مصاحبه با بلومبرگ گفته است که ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین در آزمون‌های اساسی خدمات مالی شکست می­خورند.

استینس با تاکید بر آینده فینتک می‌گوید:من در مورد ارزهای دیجیتال نگران نیستم، آن‌ها در آزمون‌های ابتدایی خدمات مالی شکست می‌خورند. نمی‌توان ارزهای رمزپایه را به عنوان عوض تبادل در نظر گرفت، آن‌ها کند هستند.

با این حال، این ادعا که پردازش تراکنش‌های رمز ارزها کندتر از سرویس‌های مالی سنتی است، نادرست است.

سیستم‌های پرداخت مانند سوئیفت برای پرداخت‌های بین‌المللی حداقل نیازمند سه تا پنج روز کاری هستند اما تراکنش‌های بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده به طور معمول کمتر از یک ساعت پردازش می‌شود.

پیش‌تر و هنگام استعفای مدیرعامل سوئیفت، گاتفرید لیبرندت (Gottfried Leibbrandt) مشخص شد که شبکه سوئیفت متکی به سیستمی بوده که حدود ۴۱ سال پیش ساخته شده است، این شبکه در بخش‌های متعددی آسیب‌پذیر بوده و در روند پرداخت‌های بین‌المللی ناکارآمدی بسیاری وجود داشته است.

لیبرندت می‌­گوید:امروزه سوئیفت در شکل کاملا متفاوتی نسبت به هفت سال پیش است. زمان آن رسیده تا فصل جدیدی را آغاز کنیم. من فکر می‌کنم که اکنون بهترین زمان است.

با توجه به کنترل سرمایه در بسیاری از مناطق که موجب توقف جریان نقل‌وانتقال طلا و محدودیت‌­های سنگین شده است، بیت‌کوین در بلندمدت می‌تواند برای طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران به عنوان یک ابزار مبادله کارآمد تبدیل شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید