انتقاد شدید ایران از شورای امنیت

کدخبر: ۲۶۴۶۴۲
اقتصادنیوز: سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با انتقاد از طرح موضوعاتی همچون تغییرات آب و هوایی در شورای امنیت انتقاد کرد و خواستار آن شد که این شورا در وظایف ارگان های دیگر این سازمان دخالت نکند.

به گزارش اقتصادنیوزبه نقل از ایرنا، اسحاق آل حبیب عصر جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع تاثیر تغییرات آب و هوایی بر صلح و امنیت بین المللی افزود: تعداد، دامنه، سرعت و شدت بلایای مربوط به تغییرات آب و هوا، منبع نگرانی عمیق است. 

وی ادامه داد: این بلایا تقریبا در همه جا و در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه رخ می دهد اما تاثیر آنها بر زندگی مردم به طور باور نکردنی، متفاوت است به گونه ای که مرگ و میر مردم در کشورهای فقیر هفت برابر و تعداد مصدومان این بلایا 6 برابر بیشتر از کشورهای ثروتمند بوده است.

سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: این تنها نشان می دهد که تلاش های ما باید با هدف کاهش تعداد تلفات و صدمات در مناطق آسیب دیده انجام شود. ما همچنین باید به شدت برای مقابله با تغییرات اقلیمی بکوشیم که البته، باید براساس اصل مسئولیت مشترک، اما متمایز کشورها و همچنین در دسترس بودن فناوری های مربوطه انجام شود.

آل حبیب با بیان اینکه باید ابزار و نهادهای چندجانبه را ارتقا دهیم، اظهار کرد: با هرگونه تلاش برای تضعیف ابزارهای بین المللی از جمله خارج شدن از پیمان های مربوطه، باید به شدت مخالفت شود. همچنین تاکید می کنیم کشورهای در حال توسعه، به ویژه آنهایی که بیشتر از چنین بلایایی آسیب پذیر هستند، باید از طریق ایجاد ظرفیت توانمند شوند.

وی خاطرنشان کرد: به اشتراک گذاری بهترین شیوه ها، تبادل تجربه، انتقال بدون قید و شرط و غیر تبعیض آمیز منابع مالی و همچنین دانش فنی و فناوری های سازگار با محیط زیست از جمله این اقدامات ظرفیت ساز است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد برداشته شدن موانع ناشی از تغییرات آب و هوایی را در دستیابی به توسعه پایدار کمک کننده دانست و گفت: در منطقه ما، طوفان های شن و گرد و غبار بر توسعه اجتماعی و اقتصادی تاثیرگذار است و نیازی به گفتن نیست که تلاش های ایجاد ظرفیت باید با ترویج همکاری های منطقه ای و بین المللی تکمیل شود.

آل حبیب شورای امنیت را فاقد صلاحیت های قانونی و فنی برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی دانست و تصریح کرد: اگر هدف آن است که به نتیجه ای دست یابیم باید این موارد را در چارچوب کنوانسیون آب و هوایی سازمان ملل، مجمع عمومی، شورای اقتصادی- اجتماعی یا نظایر آن ها مطرح کنیم نه در شورای امنیت.

وی افزود: در تمام نشست های مربوطه از سال 2007 تا کنون، نه در میان اعضای شورای امنیت و نه اعضای سازمان ملل این اتفاق نظر وجود نداشته که جای طرح این مساله در شورای امنیت است بلکه بسیاری از کشورها آن را نمونه ای از تجاوز شورا به قدرت و عملکرد سایر ارگان های سازمان ملل نامیده اند.

سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: در حالی که شورا حتی نمی تواند به طور کامل در مورد درگیری های جدی دخالت کند، اصرار آن بر تحقق مسائلی که تهدید آن بر امنیت و صلح بین الملل اثبات نشده، نامفهوم است.

آل حبیب اضافه کرد: با در نظر گرفتن نگرانی کشورهای کوچک جزیره ای، تاکید می کنیم مشکلات مربوط به آب و هوا را فقط می توان از طریق ایجاد ظرفیت و همچنین کمک های مالی و فنی که فراتر از صلاحیت و قدرت این شورا است، حل کرد. 

وی تصریح کرد: با توجه به این، ما از شورا می خواهیم که تنها به وظیفه اصلی خود برسد و از وعده دادن برای راه حل هایی که در نهایت ضمانتی برای تحقق آن ندارد، اجتناب کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید