نشست شورای روسیه-ناتو بی‌نتیجه پایان یافت

کدخبر: ۲۶۴۷۰۰
اقتصادنیوز: نشست روز جمعه شورای روسیه-ناتو که با حضور معاونین وزرای خارجه روسیه و آمریکا برگزار شد هم نتوانست پیمان موشکی را نجات دهد، البته مسکو تاکید کرده که برغم تهدید واشنگتن درباره خروج از این توافقنامه، به تلاش برای حفظ آن ادامه می‌دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، خبرگزاری نووستی نوشت، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیهدر پایان نشست شورای روسیه-ناتو در بروکسل، اعلام کرد که مسکو به تلاش برای حفظ پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط ادامه خواهد داد، حتی اگر واشنگتن از تاریخ دوم فوریه (13 بهمن ماه) مشارکت خود در این توافقنامه را قطع کند.

ریابکوف در جریان نشست بروکسل نیز از مسئولیت سنگین کشورهای عضو ناتو درباره سرنوشت پیمان موشکی صحبت کرد و گفت: «مواضع ما در این باره هیچ تغییری نکرده است. برغم مذاکرات بسیار سخت در جریان شورای روسیه-ناتو، ما همچنان امیدواریم که عقل سلیم بر اعضای ناتو حاکم شود. به عقیده من همبستگی در چارچوب ناتو که امروز به طور کامل شاهد آن بودیم، مسلما در آینده از بین خواهد رفت. ولی مسئولیت سرنوشت این سند مهم دوجانبه و اوضاع امنیتی جهان، به خصوص در قاره اروپا، به طور کامل برعهده کشورهای عضو ناتو است. ما در نشست بروکسل این مسئله را به طور کامل تشریح کردیم.»

این دیپلمات روس از کشورهای عضو ناتو خواست که در کار مشترک برای نجات پیمان موشکی مشارکت کنند. وی همچنین یادآور شد که مسکو به تلاش خود برای از بین بردن ادعاهای مربوط به ویژگی‌های موشک‌های کروز جدید ساخته شده در روسیه ادامه خواهد داد.

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو نیز امروز در تحلیلی در این باره نوشت: روز جمعه در مقر ناتو در بروکسل دور دیگری از نشست شورای روسیه-ناتو با حضور "سرگئی ریابکوف" تشکیل شد که در مرکز مباحثات آن اوضاع پیرامون پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط که طرف آمریکایی قصد دارد از آن خارج شود، قرار داشت که بدون هیچ نتیجه مثبتی پایان یافت. طرفین تنها به طور مرسوم به تبادل اتهامات علیه یکدیگر پرداختند. بدین ترتیب آخرین شانس برای نجات پیمان موشکی در حالی که تنها یک هفته به اجرای ضرب‌الاجل 60 روزه آمریکا برای خروج از این توافقنامه دوجانبه باقیمانده، از دست رفت.

البته "آندریا تامپسون" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی به معاون وزیر خارجه روسیه پیشنهاد کرد که در حاشیه نشست پنج قدرت هسته‌ای جهان که قرار است در تاریخ 30 ژانویه (10 بهمن ماه) در پکن برگزار شود، باردیگر با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

بیشتر بخوانید

کشورهای عضو ناتو تسلیم درخواست آمریکا برای افزایش بودجه نظامی می شوند

ریابکوف: آمریکا فقط به‌دنبال بهانه برای خروج از پیمان موشکی است

ناتو خود را برای خروج آمریکا از پیمان موشکی آماده می‌کند

یک مقام آگاه در ساختارهای سیاسی اتحادیه اروپا به این روزنامه یادآور شد، احتمال استقرار موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط آمریکایی در خاک کشورهای عضو ناتو پس از خروج واشنگتن از پیمان موشکی بسیار کم است. به گفته وی، مقامات آمریکایی تاکنون چنین درخواستی را مطرح نکرده و خود کشورهای اتحادیه اروپا نیز دیدگاه منفی نسبت به این مسئله دارند. تاکنون تنها دو کشور لهستان و رومانی درباره استقرار موشک‌های آمریکایی در خاک خود ابراز تمایل کرده‌اند.

لازم به یادآوری است که بر اساس پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط که در دسامبر سال 1987 بین رهبران وقت اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا امضاء شد، موشک‌های دارای برد کوتاه از 500تا هزار کیلومتر و دارای برد متوسط از هزار تا پنج هزار کیلومتر که در روی زمین مستقر شوند، باید نابود شوند.

پیش از این، "مایک پامپئو" وزیر خارجه آمریکا ضرب الاجل 60 روزه‌ای برای روسیه تعیین کرد که اگر مسکو طی آن به درخواست‌های واشنگتن پاسخ مثبت ندهد، واشنگتن دیگر به تعهدات خویش در چارچوب این توافقنامه پایبند نخواهد بود. مقامات بلندپایه نظامی و سیاسی روسیه بارها اعلام کرده‌اند که قصد ندارند به این تهدید آمریکا واکنش نشان دهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید