آسوشیدپرس با انتشار تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد؛

افشای «برنامه موشکی مخفیانه» در عربستان سعودی

کدخبر: ۲۶۵۱۲۶
اقتصادنیوز؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از منطقه‌ای واقع در مرکز عربستان سعودی می‌نویسد کارشناسان بر این باورند که تصاویر به‌دست آمده «به‌طور قطع» مربوط به یک پروژه موشکی در این کشور است. در تصاویر مورد استناد آسوشیتدپرس یک پایگاه نظامی در عمق خاک عربستان دیده می‌شود که گویا در آن موشک‌های بالستیک آزمایش و «احتمالا» تولید می‌شوند.
افشای «برنامه موشکی مخفیانه» در عربستان سعودی

به گزارش اقتصادنیوز؛ یکی از کارشناسانی که تصاویر ماهواره‌ای به‌دست آمده از سایت موشکی عربستان را بررسی کرده برنامه موشکی حکومت سعودی را «نگران‌کننده» خوانده و گفته است: «جاه‌طلبی‌های موشکی دولت ریاض را نباید دست‌کم گرفت.»

این تصاویر از منطقه‌ای در نزدیکی شهر الدوادمی واقع در ۲۳۰ کیلومتری غرب ریاض دو روز پیش در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد، اما نخستین بار هفته‌نامه نظامی «جینز دیفنس» در سال ۲۰۱۳ آن را افشا کرده بود

این هفته‌نامه در آن زمان نوشته بود که دو سکوی پرتاب موشکی در این پایگاه که عربستان آنها را از چین خریده است، به سوی ایران و اسرائیل نشانه‌گیری شده‌اند. تصاویری که در ماه نوامبر گذشته از ماهواره به‌دست آمده نشان می‌دهد که تاسیسات موجود در این سایت برای ساخت موشک به حد کافی گنجایش دارد. همچنین در گوشه‌ای از سایت یک سکوی آزمایش برای موتور راکت و یک موشک آزمایش شده خوابیده در کنار آن نیز به وضوح دیده می‌شود. به باور کارشناسان، برای کشورهایی که می‌خواهند موشک تولید کنند، انجام چنین آزمایش‌هایی یک امر حیاتی است. 

مایکل المن، عضو ارشد بخش دفاع ضدموشکی در موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی واشنگتن نیزضمن بررسی تصاویر ماهواره‌ای، وجود این پایگاه در عربستان را تایید کرده است.اکنون پرسش اینجاست که آیا عربستان فناوری تولید موشک را دارد یا نه. لویس به آسوشیتدپرس گفته است که طرح سکوی مشاهده شده در عربستان بسیار شبیه مدل چینی است که البته کمی از آن کوچک‌تر است. 

هوا چون‌یینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به پرسش آسوشیتدپرس در این زمینه گفته است: «من تاکنون هرگز چنین چیزی نشنیده‌ام که چین در ساخت موشک به عربستان کمک کرده باشد.

 موسسه پژوهشی آمریکایی استراتفور با انتقاد از برنامه موشکی عربستان می‌گوید درحالی‌که آمریکا و متحدان غربی‌اش به‌دنبال محدود کردن برنامه موشکی ایران هستند، فعالیت موشکی عربستان تنها وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند. در واقع چنانچه عربستان سعودی به مرحله آزمایش موشکی برسد، آمریکا تحت فشار قرار خواهد گرفت که همان تحریم‌های ایران را علیه دولت پادشاهی سعودی نیز به کار گیرد.

هنوز مقام‌های سعودی و سفارت عربستان در واشنگتن به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید