تحریک ترامپ به درگیری در خاورمیانه/ توان دفاعی ایران و عدم همراهی اروپا مانع آمریکا می‌شود

کدخبر: ۲۶۵۱۴۵
اقتصادنیوز: لوب معتقد است که ترامپ ممکن است این ضعف داخلی را با اقدام خارجی جبران کند تا توجهات را بار دیگر به خود جلب نماید و محتمل ترین اقدام پر سر و صدای خارجی هم نوعی درگیری با ایران است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، با بحرانی تر شدن اوضاع داخلی در آمریکا و تعطیلی دولت برای چندمین هفته برخی تحلیلگران بار دیگر متوجه سیاست خارجی ترامپ و روش به هم زدن میز توسط او شده اند.

 جیم لوب روزنامه نگار مشهور آمریکایی و مسئول دفتر واشنگتن روزنامه اینتر پرس IPS از سال ۱۹۸۹ تا کنون است. او یکی از منتقدان سرسخت ترامپ در زمینه سیاست خارجی است و در این زمینه مقالات بسیاری را نگاشته است.

او در صفحه مخصوص خود یعنی لوبلاگ تحلیلی را از وضعیت سیاست خارجی آمریکا ارائه داده است. او معتقد است مشکلاتی که ترامپ در داخل با آن مواجه است  هر لحظه  درگیری با ایران را محتمل تر می‌کند.

آمار و شواهد نشان می‌دهد که محبوبیت ترامپ بعد از قضیه ساخت دیوار در مرز مکزیک و تعطیلی دولت به علت مخالفت دموکراتها برای تامین بودجه این امر به شدت پایین آمده است.

لوب معتقد است که ترامپ ممکن است این ضعف داخلی را با اقدام خارجی جبران کند تا توجهات را بار دیگر به خود جلب نماید و محتمل ترین اقدام پر سر و صدای خارجی هم نوعی درگیری با ایران است. نباید فراموش کرد که اقدام خارجی ترامپ می تواند تا حدی هم بحران داخلی را حل کند و هم دست ترامپ را در زمینه اقدام عملی بازتر می‌کند.

 

ترامپ در دل طرفداران صهیونیسم

لوب معتقد است تیم خارجی ترامپ به شدت در تحریک او در این زمینه موثر اند. بولتون مدتها است بر طبل جنگ با ایران می‌کوبد. برخی خبرهای درز کرده از پنتاگون نشان می‌دهد که بولتون به دنبال بهانه ای برای آغاز جنگ با ایران است، حتی اگر نیروهای ایرانی مستقیما درگیر نباشند. به گفته سردبیران سرمقاله نیویورک تایمز، مقامات پنتاگون از این می‌ترسند که اقدامات بولتون، افزایش خطر برخورد با ایران  را بیشتر ‌کند.

علاوه بر این، مایک پومپئو(وزیر امور خارجه آمریکا) توجه ویژه‌ای به اخبار ایران دارد و یکی از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای ایران بوده است.  پومپئو بارها ضمن مخالفت شدید با برجام، طرحهای مختلفی در ضدیت با ایران به کنگره ارائه داده‌است که یکی از این طرح‌ها، ممنوعیت خرید اورانیوم از ایران بود..

مایک پومپئو همچنین از طرفداران سرسخت تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است. او در جلسه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا به تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ دربارهٔ گسترش تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: "مفتخرم که در کنار نمایندگانی از هر دو جناح در مقابل تخاصم ایران ایستاده‌ام. گسترش تحریم‌های تسلیحاتی ایران نقش مهمی در حفظ امنیت آمریکایی‌ها دارد".

لوب معتقد است به غیر از این دو، افرادی در اطراف ترامپ هستند که نفوذ بساری در او دارند و اینها ضدیت شدیدی با ایران دارند و ترامپ به جای گوش دادن و تبعیت از جمع کابینه اش دل به این اشخاص سپرده است. این حلقه نفوذ شامل برخی از اعضای خانواده ترامپ مثل کوشنر(داماد ترامپ) و برخی دوستانش مثل شون هنیتی می‌شود. قابل اشاره است که  اینها روابط تجاری و بازرگانی بسیاری با اسرائیل دارند و به همین دلیل، ضدیت آنها با ایران بسیار زیاد است.

همچنین وکیل ترامپ یعنی رودی گولیانی از مدافعین سرسخت مجاهدین خلق(گروهک منافقین) است. او در اجتماعات منافقین حاضر شده است و بارها گفته که هدف ما نابودی ایران است.

علاوه بر اینها، شلدون ادلسون(مولتی میلیاردر یهودی آمریکایی) هم است که بزرگترین تامین کننده مالی حزب جمهوری خواه است. او رابطه خوبی با ترامپ دارد و ترامپ به شدت تحت تاثیر او است. شلدون یک صهیونیست ضد ایران است که بارها گفته است آمریکا باید یک بمب اتم وسط تهران بیندازد.

 

گرداب ترامپ، بن‌سلمان و نتانیاهو

لوب در ادامه به شرایط سیاسی منطقه خاورمیانه و متحدین آمریکا اشاره می‌کند و معتقد است شرایط سیاسی متحدین آمریکا در خاورمیانه هم خیلی باثبات نیست. دو متحد اصلی ترامپ یعنی نتانیاهو و بن سلمان (مانند خود او) به شدت در داخل کشورهایشان دچار مشکل هستند.

 ماجرای خاشقچی در داخل عربستان به شدت اوضاع بن سلمان را به هم ریخته است و او هنوز نتوانسته از ضربات سیاسی این اقدام بگریزد. همچنین نتانیاهو درگیر اتهامات فساد اقتصادی خود و همسرش است. اتهامی که ممکن است به زودی باعث شکست او و حزبش در انتخابات پیش رو در ماه آوریل شود.

این دو اقدام ممکن است این دو کشور را مجاب کند که با ترامپ همراه شده و برای گریز از بحران داخلی دست به دامن بحران خارجی شوند تا از این طریق با ایجادی جوی ملتهب فعلا انتقادات نسبت به خود را کمتر نمایند.

علاوه بر این دولتهای متخاصم، گروههای تروریستی معاند ایران هم به شدت در حال تحریک آمریکا و متحدانش هستند.  مجاهدین خلق مدتها است سعی در تحریک مقامات آمریکا برای آغاز جنگ در خاورمیانه دارند. علاوه بر این گروه، القاعده و داعش هم که مدتی است در عراق و سوریه دچار ضعف شده اند بدشان نمی‌آید که بحرانی در ایران شکل بگیرد تا دوباره بتوانند در منطقه آتش افروزی کنند و به عراق و سوریه بازگردند.

 

توان دفاعی ایران و عدم همراهی اروپا مانع آمریکا می‌شود

با این حال، نباید فراموش کرد که این تنها تحلیل جیم لوب است و برخی کارشناسان دیگر نظری دیگر در این رابطه دارند.  شرایط نظامی آمریکا در حال حاضر در خاورمیانه بسیار بد است. همانطور که ترامپ چند بار گفته است ایران در خاورمیانه دست بالا را دارد و هر اقدامی را که می‌خواهد انجام می‌دهد. متحدین آمریکا به شدت در حالت دفاعی و ضعف قرار دارند. گروههای تروریستی در سوریه تقریبا شکست خورده اند، عربستان بن سلمان درگیر مشکلات داخلی است و نتانیاهو هم حزب لیکود را در مقابل خود می‌بیند.

در همین حال، پیشرفتهای نظامی ایران و آزمایشهای جدید تسلیحاتی اش بسیاری از قدرتها را ترسانده است. همچنین، اروپا و شورای امنیت بدون شک در مقابل ترامپ ایستاده و اگر هم ترامپ قصد جنگ افروزی در خاک خاورمیانه را داشته باشد، تنها خواهد بود و به جز عربستان  و رژیم صهیونیستی هیچ کشوری در کنار او نخواهد ایستاد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید