ادیانی به ظریف: الاغ برجامی که تحویل دادند چموش است و لگد می‌زند

کدخبر: ۲۶۵۲۰۷
اقتصادنیوز: نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با مقایسه توافقنامه برجام با قرارداد ترکمانچای گفت: این الاغ برجامی که تحویل ما دادند چموش است و لگد می‌زند. نه بار می‌برد و نه سواری می‌دهد. این غایب هدف ملت و دولت‌های متعدد ما نبود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سید علی ادیانی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس و در جریان طرح سوال خود از وزیر خارجه در مورد علت عدم اجرای کامل شرایط نه‌گانه‌ رهبری و مصوبه‌ مجلس در خصوص برجام گفت: قرار بود قطار برجام از ریل این شرایط نه‌گانه عبور کند. اگر صورت مساله به همین شکلی باشد که آقای ظریف گفت، پس خیلی گل و بلبل است.

وی افزود: سوال من سوال ملت ایران و نمایندگان است. این موضوع اسفند سال گذشته مطرح شد؛ آقای ظریف برخی از مطالب را گفت و ما به توافق رسیدیم که ایشان مستندات را ظرف دو هفته برای بررسی تحویل دهد دو هفته گذشت و حتی یک برگ در اختیار من قرار نگرفت. من هم به کمیسیون گفتم توافق انجام نشده لذا موضوع در صحن مطرح شود.

وی ادامه داد: ملت بزرگ ایران می‌دانند توافق نامه‌ برجام تنها توافق‌نامه تاریخ ایران با کشورهای بیگانه است که در آن ایران تعهداتش را نقد انجام داده و تعهدات طرف مقابل را نسیه قبول کرده است. در کجای تاریخ حتی ترکمانچای چنین چیزی بوده که ما نقد کاری را بکنیم و نسیه را بپذیریم.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که آیا دولت و وزارت خارجه به شرط اول نامه رهبری عمل کردند؟ گفت: سند اخذ تضامین کافی برابر فرمان آقا کجاست؟ اگر این کار را نکردید استمرار برجام در نظام اعتقادی مشروعیت ندارد. ز یرا تخلف از فرمان ایشان است. اگر تضمین گرفتید ارائه کنید. آقا روی اعلام کتبی رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها تاکید داشتند. آیا این اتفاق افتاد؟ سندش کجاست؟

ادیانی اضافه کرد: موضوع دیگر این بود که در سراسر دوره ۸ ساله وضع تحریم توسط هر کس نقض برجام است. این مصوبه مجلس بود. ما نمی‌توانیم به همین راحتی از مساله ملی ما که بر شئوناتمان اثر گذار بوده رد شویم. یقیناً مجلس چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. آیا دولت به شرط دوم رهبری و مصوبه‌ مجلس عمل کرد؟.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس همچنین گفت: آیا نماینده ملت محرم است یا نه؟ اتفاقاً جلسه باید غیر علنی بود. من از طرف ملت سوال کردم. آیا شما به مجلس و نماینده اعتماد ندارید؟ تمام بحث‌ها برای این است که ما توانستیم آمریکا را منزوی کنیم. آمریکا را شما منزوی نکردید جمهوری اسلامی منزوی کرد؛ آمریکا را خون شهدا منزوی کرد نه برجام، اگر برجام آمریکا را منزوی کرد پس عربده کشی ترامپ برای چیست؟.

ادیانی همچنین گفت: اینجا خانه ملت است و ۸۰ میلیون ایرانی بعد از ۵ سال دارند از قصه‌ برجام می‌شنوند. شما به حکم مجلس مکلف بودید از برجام کنار بروید. مگر این که بگویید مجلس قانون را غیر کارشناسی نوشته است. دوره خطبه خوانی تمام شده، اینجا وقت پاسخگویی است. حرفهای شما به درد زمان انتخابات می‌خورد.

وی یاد آور شد: شما گفتید ما گزارش را دادیم مجلس تصمیم می‌گیرد. مجلس شما را مکلف کرد. چه کسانی بودند که گفتند تضمین «کری» کافی است و امضای «کری» تضمین است. اگر اعتماد نکردید پس چه کردید؟ آقا فرمودند: اساس مذاکره و برجام رفع تحریم‌های اقتصادی است. شما محبت کنید پاسخ بدهید. در بند ۹ مصوبه مجلس دولت موظف است منابع مالی آزاد شده را در چارچوب قانون ثبت کند. مجموعه باورمندان به برجام گفتند ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ملی تزریق می‌شود. آیا این اتفاق افتاد؟ قرار بود سبد اقتصاد ملی و سفره مردم رونق یابد. گفتید اشتغال، رونق تولید، حل مساله آب و محیط زیست و عزت ملی و آبرو دار پاسپورت ملی محقق می‌شود. آیا این کار انجام شد. گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان و تورم ۵۰ درصدی کی اتفاق افتاد؟.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس همچنین گفت: ظرف ۲۴ ساعت و کمتر از ۲۴ ساعت به ازای دهن کجی و عربده کشی اروپا که به آن دل باختیم و امید داریم و برون رفت ترامپ از برجام گفته بودید که ترامپ نخواهد توانست از برجام خارج شود. آورده اقتصادی برجام چه شد؟ تعهدی که گرفتید کجاست؟ این را به من نشان دهید. من نماینده مردم هستم. آن را به کمیسیون امنیت ارائه کنید.

وی افزود: ‌در ادبیات دینی و فرهنگ غنی ملی‌مان یاد گرفتیم جایی که اشتباه کردیم صادقانه و مومنانه و متواضعانه بگوییم که اشتباه کردیم. آقا در نامه به رئیس جمهور از لغو تحریم‌های اقتصادی و مالی گفتند ما چه کار به دعوای اروپا و آمریکا داریم؟ قرار بود لغو تحریم کامل و بدون برگشت اتفاق بیفتد.

این نماینده مجلس با اشاره به مثلی در زبان مازندرانی اظهار کرد: ‌الاغ برجام را تحویل ما دادند که چموش است و لگد می‌زنند. سند را به نام ما زدند ولی نه بار می‌برد و نه سواری می‌دهد. این غایت هدف ملت و دولت‌های متعدد نبود.

ادیانی درپایان با بیان این که برخی از اقدامات هوشمندانه وزارت خارجه و زحمات صادقانه ظریف در مسیر برجام نادیده گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: اما ما خروجی را می‌بینیم برجام از ۲۰ ، نمره ۱۰ گرفت. واقعیت‌های اقتصادی و روابط بین‌المللی و مسائل مالی و بانکی ما حل نشد از این مساله به راحتی عبور نکنید و محکم بایستید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید