نیکلاس مادورو:

ترامپ دستور قتل من را صادر کرده است

کدخبر: ۲۶۵۶۸۹
اقتصادنیوز؛ نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفت: تردیدی نیست که ترامپ دستور قتل من را صادر کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ «نیکلاس مادورو» رئیس‌ جمهوری ونزوئلا امروز چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: هیچ شکی نیست که ترامپ دستور قتل من را صادر کرده و به دولت کلمبیا و مافیای این کشور گفته است که من را بکُشند.

رایزنی نفتی مادورو با عربستان

رئیس‌ جمهوری قانونی و منتخب ونزوئلا در این خصوص تصریح کرد: اگر روزی اتفاقی برای من روی دهد، دونالد ترامپ و «ایوان دوکه» رئیس‌جمهوری کلمبیا مسئول آن خواهند بود.

وی ادامه داد: امروز با توطئه مواجه هستیم و هر روز نیز آن ها را شکست خواهیم داد. گروهی از نظامیان جداشده از ارتش مزدورانی برای تفرقه افکنی میان نیروهای ارتش شده اند.

امپریالیست‌ها تا 2025 صبر کنند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ «نیکلاس مادورو» ضمن رد برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری گفت: انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا به طور قانونی 10 ماه پیش برگزار شد و من به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم انتخاب شدم.

اگر امپریالیست ها خواستار انتخابات جدید هستند، عجله نکنند و تا سال 2025 میلادی صبر کنند اما انتخابات پارلمانی پیش از موعد می تواند برگزار شود و مانعی بر برگزاری آن نیست.

رئیس جمهوری ونزوئلا با این حال برای مذاکره با مخالفان دولت بار دیگر اعلام آمادگی کرد. مادورو تصریح کرد که آماده است با مشارکت میانجی گران بین المللی رو در روی مخالفان بنیشیند و با آنها گفت وگو کند.

این در حالیست که «خوان گوایدو» رهبر مخالفان دولت ونزوئلا که از سوی غرب حمایت می شود، هرگونه گفت و گو و مذاکره با دولت مادورو را رد کرده است.

خوان گوایدو

در حالی که مادورو بر تلاش خود برای ثبات اقتصادی در کشور سخن می گوید، فشارهای بین المللی به دولت ونزوئلا به خصوص اعلام موضع صریح واشنگتن برای کنار رفتن دولت مادورو از قدرت، گمانه زنی ها در خصوص احتمال مداخله نظامی در این کشور را افزایش داده است.

با این وجود، کشورهای آمریکای لاتین که اغلب آنها مخالف دولت مادورو هستند اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه با مداخله نظامی در ونزوئلا موافق نیستند.

گروه منطقه ای «لیما» در آمریکای لاتین نیز بطور ضمنی اعلام کرده است که با هرگونه مداخله نظامی در ونزوئلا برای سرنگون کردن دولت نیکلاس مادورو مخالف است.

لیما متشکل از چهارده کشور آمریکایی لاتین به اضافه کانادا ماه اوت 2017 برای مشارکت در یافتن راه حلی صلح آمیز برای بحران داخلی در ونزوئلا تشکیل شد.

موضع گروه لیما در مخالفت با هرگونه مداخله نظامی در ونزوئلا در حالی مطرح می شود که واشنگتن اعلام کرده است که همه گزینه ها برای برکناری دولت مادورو روی میز است.

به گزارش ایرنا، ونزوئلا از 23 ژانویه گذشته (سوم بهمن ماه) صحنه ناآرامی است. ماجرا از آن جا آغاز شد که «خوان گوایدو» رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی، سوگند ریاست جمهوری خورد و خود را به عنوان رئیس جمهوری دولت موقت این کشور معرفی کرد.

پس از آن، آمریکا در یک اقدام سراسر مداخله جویانه، گوایدو را به رسمیت شناخت و ریاست جمهوری نیکلاس مادورو را غیرقانونی اعلام کرد.

برخی از کشورهای آمریکای جنوبی مانند آرژانتین، برزیل و کلمبیا و نیز برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان به تبعیت از واشنگتن، گوایدو را به رسمیت شناختند و خواستار برگزاری انتخابات شفاف و بیطرف در ونزوئلا شدند.

این درحالی است که کشورهایی چون ایران، روسیه، بولیوی، کوبا، نیکاراگوئه، السالوادور و ترکیه همچنان با حمایت کامل از مادورو، اقدام گوایدو را کودتا علیه دولت قانونی ونزوئلا خواندند.

در آخرین تحولات ونزوئلا، دیوان عالی این کشور، گوایدو را ممنوع الخروج و انسداد حساب های بانکی او را صادر کرده است.

این اقدام پس از درخواست دادستان کل ونزوئلا (وابسته به مادورو) از دیوان عالی این کشور برای ممنوعیت خروج گوایدو از کشور و بسته شدن حساب های بانکی اش انجام می گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید