انتقال‌های شکست خورده فوتبالیست های ایرانی به لیگ های خارجی

کدخبر: ۲۶۵۸۳۸
اقتصاد نیوز: معادله‌های بازگشت امید نورافکن به استقلال، سرانجام به نتیجه رسید و این فوتبالیست جوان دوباره پیراهن باشگاه سابق‌اش را بر تن کرد. او که یک سال قبل با شرط‌های خاص حاضر به تمدید قرارداد با استقلال شد و در همین تابستان بدون مذاکره با باشگاه به فوتبال بلژیک رفت، پس از سپری کردن چند ماه ناامیدکننده در اروپا دوباره به ایران برگشت.
انتقال‌های شکست خورده فوتبالیست های ایرانی به لیگ های خارجی

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از همشهری ورزشی، حضور در اروپا، پای بسیاری از فوتبالیست‌های ایرانی را به تیم ملی باز کرد اما در مورد نورافکن ماجرا کاملا برعکس بود. او که در لباس استقلال به تیم کی‌روش دعوت می‌شد، بعد از نیمکت‌نشینی و سکونشینی در شارلروا دیگر اعتماد سرمربی پرتغالی تیم ملی را به دست نیاورد. او حالا برای چند ماه به صورت قرضی به استقلال برگشته تا هم با فوتبال بازی کردن آشتی کند و هم به سمت چپ خط دفاعی آبی‌ها سر و سامان بدهد. امید حالا در فهرست لژیونرهایی قرار دارد که خارج از ایران دوام نیاوردند و خیلی زود به لیگ برتر برگشتند. هر چند که هدف مهم او برای آینده، حضور دوباره در فوتبال اروپا خواهد بود.

علی کریمی

در 22 سالگی مورد توجه باشگاه دیناموزاگرب قرار گرفت و از سپاهان به این تیم ملحق شد. کریمی نتوانست نظر مثبت سرمربی تیم‌اش را جلب کند و برای مدتی با تیم دوم باشگاه تمرین کرد و سپس تا پایان فصل به لوکوموتیوا قرض داده شد. او در این باشگاه نیز درخشان نشان نداد و بعد از سپری کردن تنها یک فصل در اروپا، دوباره به سپاهان برگشت. کریمی این روزها در خط میانی استقلال به میدان می‌رود. در کیفیت فنی این ستاره تردیدی وجود ندارد اما شاید مصدومیت‌های زیاد، او را از هدف بازگشت به فوتبال اروپا دور کنند.

احسان حاج‌صفی

از همان روزی که به عنوان یک پدیده کم سن و سال در آکادمی سپاهان چهره شد و به تیم اصلی باشگاه رسید، همه می‌دانستند او بالاخره یک روز در فوتبال اروپا دیده خواهد شد. او پس از نزدیک به یک دهه عضویت در تیم بزرگسالان سپاهان و البته سپری کردن دوران سربازی در تراکتورسازی، با پیشنهاد باشگاه اف.اس.وی فرانکفورت روبه‌رو شد تا در بوندس‌لیگا 2 بازی کند. نه فرانکفورت تیمی بود که راهی سطح اول فوتبال آلمان شود و نه احسان بهترین بازی‌هایش برای این تیم را به نمایش گذاشت. او بعد از پشت سر گذاشتن تنها یک فصل، دوباره به ایران برگشت و پیراهن سپاهان را پوشید. احسان البته مدتی بعد به فوتبال یونان منتقل شد اما در این لیگ نیز تنها یک فصل دوام آورد تا ثابت کند که برای فوتبال بازی کردن بیرون از ایران ساخته نشده است!

رحیم زهیوی

رحیم که یکی از سه ضلع مثلث رویایی خط حمله استقلال خوزستان در لیگ برتر پانزدهم بود و سهم بزرگی در قهرمانی غیرمنتظره این باشگاه داشت، قبل از شروع لیگ برتر هفدهم از فوتبال ایران جدا شد و به باشگاه الشحانیه در لیگ فوتبال قطر رفت. مصدومیت، خیلی زود این ستاره را از ترکیب الشحانیه خارج کرد. او در نهایت پس از تنها 8مسابقه، در فهرست خروج تیم قطری قرار گرفت و در نیم‌فصل دوم همان فصل، به فوتبال ایران برگشت تا برای فولاد خوزستان به میدان برود. در 30 سالگی، این آخرین فرصت لژیونرشدن رحیم بود که خیلی زود به پایان رسید.

سیدجلال حسینی

همه دوران فوتبال سیدجلال به جز یک سال، در ایران سپری شده است. او پس از پایان لیگ برتر سیزدهم، پرسپولیس را ترک کرد و تصمیم گرفت برای باشگاه العربی قطر توپ بزند. عمر بازی حسینی در فوتبال قطر طولانی نشد و این مدافع در پایان فصل برای بازگشت به پرسپولیس اعلام آمادگی کرد اما برانکو ایوانکوویچ در آن مقطع، این انتقال را نپذیرفت و سیدجلال برای یک فصل به نفت تهران رفت. او سرانجام در شروع لیگ برتر شانزدهم، دوباره در ترکیب پرسپولیس قرار گرفت.

 سوشا مکانی

گلری که در پرسپولیس بارها هواداران باشگاه را تا مرز سکته پیش برده بود، در یک انتقال غیرمنتظره به فوتبال نروژ رفت تا برای میوندالن بازی کند. او امیدوار بود میوندالن به سطح اول فوتبال نروژ راه پیدا کند اما این اتفاق هیچ‌وقت رخ نداد و سوشا که مدتی نیز به صورت قرضی برای یک باشگاه دیگر به میدان رفته بود، پس از یک فصل به ایران برگشت و برای نفت توپ زد. عملکرد او در آبادان آنقدر ضعیف‌ بود که به جز میوندالن، مشتری دیگری سر راه سوشا قرار نداشت. مکانی دوباره ایران را ترک کرد و به فوتبال نروژ برگشت.

محمد نوری

در لیگ چهاردهم مورد اعتماد برانکو قرار داشت و بازوبند کاپیتانی این تیم را بر بازو می‌بست اما در پایان فصل تصمیم گرفت به قطر برود و برای باشگاه تازه وارد مسیمیر بازی کند. تیم نوری راهی دسته پایین‌تر فوتبال قطر شد و خود او بعد از یک سال به ایران برگشت و در ترکیب تراکتورسازی به میدان رفت. پرسپولیس دیگر مشتری این هافبک میانی نبود.

رامین رضاییان

کوتاه‌ترین دوران حضور در یک باشگاه خارجی، احتمالا به رامین رضاییان و مهدی طارمی اختصاص دارد؛ ستاره‌هایی که ناگهان سر از ترکیه درآوردند و در یک روند حیرت‌آور، پس از مدتی کوتاه بدون انجام بازی رسمی برای ریزه‌اسپور، به فوتبال ایران برگشتند. هر دو بازیکن، حالا در فوتبال قطر به میدان می‌روند.

حسین کعبی

در جام ملت‌های 2004 در اوج قرار داشت و در جام جهانی 2006 نیز یکی از مهره‌های ثابت تیم ملی بود. حسین مدتی بعد از جام جهانی به باشگاه لسترسیتی پیوست اما تنها 3 مسابقه برای این تیم که آن روزها در دسته دوم فوتبال انگلیس حضور داشت، انجام داد. او که سابقه یک فصل حضور در فوتبال امارات را نیز داشت، تنها یک نیم‌فصل در جزیره مقاومت کرد و دوباره به پرسپولیس برگشت.

مهدی شیری

مهدی شیری یکی از عجیب‌ترین تجربه‌های امضای قرارداد با یک باشگاه خارجی را پشت سر گذاشت. او 10 سال قبل با النصر قرارداد بست اما به خاطر روابط سیاسی دو کشور، فدراسیون فوتبال عربستان حاضر به ثبت این قرارداد نشد و پس از 2 هفته بلاتکلیفی، سرانجام شیری قراردادش را با باشگاه عربی فسخ کرد و به فوتبال ایران برگشت. او پس از این ماجرای عجیب، به عضویت پرسپولیس درآمد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید