هشدار دموکرات‌ها نسبت به پیامدهای خروج از پیمان INF

کدخبر: ۲۶۶۱۵۰
اقتصادنیوز؛ دو عضو ارشد دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در مطلبی نسبت به عواقب خروج از پیمان INF هشدار دادند.
هشدار دموکرات‌ها نسبت به پیامدهای خروج از پیمان INF

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ الیوت ال. انگل رییس دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مطلبی به همراه آدام اسمیت، رییس دموکرات کمیته نیروهای مسلح این مجلس که از سوی پایگاه شبکه سی ان ان منتشر شد به دولت دونالد ترامپ هشدار دادند که اقدام این دولت در خارج ساختن آمریکا از توافق منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF) با روسیه پاداشی به ولادیمیر پوتین برای افزایش دادن سلاح‌های مخرب‌ و آسیب رسان به ائتلاف ناتو است.

آنها در این مطلب نوشتند: " پیمان آی ان اف که از سوی رونالد ریگان، رئیس جمهور اسبق آمریکا با روسیه امضا شد باعث اعمال محدودیت بر موشک‌های هسته‌ای پرتابی از زمین و موشک‌های متعارف با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر می‌شود. این معاهده با حذف یک دسته‌بندی کامل از موشک‌های قادر به حمل سلاح‌های هسته‌ای که تقریباً همه اروپا را در تیررس خود داشتند به کاستن از رقابت تسلیحاتی در زمان جنگ سرد کمک کرده و همزمان ریسک جنگ هسته‌ای در اروپا را کاهش داد.

اکنون روسیه معاهده آی ان اف را با توسعه و استقرار موشک‌های جدید که قادر به حمله هسته‌ای به اهدافی در اروپا از جمله پایگاه‌های نظامی آمریکا هستند نقض می‌کند. این وضعیت خطرناک نیازمند یک پاسخ مؤثر و قدرتمند است. دولت ترامپ در عوض درست مطابق با خواسته ولادیمیر پوتین عمل کرده است.

خارج ساختن آمریکا از این معاهده علاوه بر آنکه به روسیه آزادی برای ساختن و مستقر کردن تعداد نامحدودی از موشک‌های میان‌برد با قابلیت مجهز شدن به سلاح هسته‌ای را می‌دهد در عین حال به پوتین اجازه می‌دهد که مسئولیتی از این بابت نپذیرفته و آمریکا را هم برای فروپاشی این معاهده و هم برای هر رقابت تسلیحاتی بعد از آن مقصر جلوه دهد. با وجود آنکه ناتو در بیانیه‌ای حمایت خود از تصمیم آمریکا را اعلام کرد اما در عین حال اختلاف‌ها در داخل ائتلاف را که به مرور زمان بدتر خواهند شد، پنهان می‌کند.

برطبق گزارشی که به دست برکینگ دیفنس رسیده آمریکا از سال ۲۰۱۳ به بررسی توسعه موشک‌هایی با برد سلاح‌های آی ان اف در صورت فروپاشی این معاهده پرداخته است. این موشک‌ها نیازمند استقرار در اروپا هستند و مطمئناً برخی همپیمانان ناتو با آن مخالفت خواهند کرد. اختلافات در داخل ناتو تنها باعث پیشبرد اهداف ژئوپلتیکی بلندمدت پوتین خواهد شد و دلیلی وجود ندارد که ما باعث رضایت‌خاطر او یا برتری راهبردی‌اش با این اقدام شویم.

رئیس جمهور ترامپ می‌توانست از این وضعیت صرفاً با شراکت صادقانه با همپیمانان در ناتو از همان ابتدا به منظور افزایش فشارهای مشترک بر روسیه اجتناب کند. برخی هم‌پیمان‌ها پیشنهاد گزینه‌هایی برای رسیدگی به نقض این معاهده و تضمین پایبندی روسیه به آن برای حفظ معاهده را مطرح کرده بودند. همچنین همپیمانان ما مستقیماً به دفتر ما گفتند که دولت ترامپ مذاکرات ناتو پیرامون معاهده آی ان اف را بلوکه کرده و در کل این پروسه اطلاعات ناچیزی را منتقل کرده است. حالا آمریکا در مسیر خروج کامل از معاهده در صورت عدم پایبند شدن روسیه به آن طی یک دوره ۱۸۰ روزه قرار گرفته است.

دونالد ترامپ با خارج کردن ما از معاهده آی ان اف فرصت را برای بهترین استفاده از قدرتمندترین ائتلاف جهان و فرستادن پیامی قدرتمند به پوتین همراه با تبعات واقعی از دست داد. دولت ترامپ در نتیجه این تصمیم باعث کاهش اعتبار آمریکا نزد هم‌پیمانان اروپایی ما که اکنون با دورنمای نشانه‌روی موشک‌های هسته‌ای روسیه به هدف خود روبه‌رو هستند، شد.

این اقدام همچنین نشان داد که دولت ترامپ ممکن است از نقض دیگر توافق‌های کنترل تسلیحات هسته‌ای به ویژه معاهده استارت جدید مربوط به سال ۲۰۱۱ استقبال کند. این احتمالاً باعث راه‌افتادن یک رقابت تسلیحاتی عنان گسیخته می‌شود که امنیت آمریکا را تهدید کرده و منجر به افزایش فراوان بودجه سلاح‌های هسته‌ای خواهد شد."

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید