دستور ملک عبدالله برای عفو عمومی

کدخبر: ۲۶۶۶۴۱
اقتصادنیوز: «عبدالله دوم» شاه اردن عفو عمومی در این کشور اعلام کرد که با این حکم، هزاران زندانی در این کشور آزاد می شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بیانیه دوشنبه شب دیوان سلطنتی اردن آمده است: عزم پادشاه که روز دوشنبه اعلام شد، بر تصویب قانون عفو عمومی سال 2019 مشروط به تأیید این قانون توسط مجلس عوام و نمایندگان استوار است.

مجلس نمایندگان و عوام اردن پس از سلسه نشست های طولانی، پیشتر جزییات قانون و بندهای عفو عمومی را تصویب کردند.

این قانون شامل جرایم توهین، افترا، تحقیر، جرایم مبتنی بر تخلف مالیات بر درآمد، مالیات عمومی بر فروش و دیگر جرایم مربوط به مواد مخدر می شود.

عفو عمومی همچنین پرونده محکومانی را در برخواهد گرفت که به پرداخت اصل مبلغ دیه یا جزای نقدی مانند جرایم قتل و کلاهبرداری متهم شده و در زندان هستند.

البته عفو عمومی شامل جرایم مربوط به تهدید امنیت، جاسوسی، سرقت های جنایی، اختلاس، جعل و تزویر، جرایم اقتصادی، تجاوز به عنف و عملیات ربایش نمی شود.

عبدالله دوم پیشتر اعلام کرد: عفو عمومی باید حاکمیت قانون را محترم بشمارد؛ به گونه ای که به امنیت ملی، امنیت جامعه و حقوق هموطنان آسیبی نرساند و به افرادی که دچار خطا شده اند، فرصتی برای اصلاح رفتار و کردارشان داده شود.

«بسام التلهونی» وزیر دادگستری اردن پیشتر اعلام کرد؛ نزدیک به هشت هزار نفر مشمول قانون عفو عمومی خواهند شد.

سرتیپ «ایمن العوایشه» مدیر مراکز اصلاح و بازپروری اردن (زندان ها) ژانویه (دی/ بهمن) در گفت وگو با روزنامه الغد این کشور گفته بود: گنجایش زندان های اردن 12 هزار نفر است اما اکنون، حدود 19 هزار و 200 نفر در 16 مرکز اصلاح و بازپروری نگهداری می شوند.

آخرین فرمان عفو عمومی اردن به سال 2011 همزمان با پدیده موسوم به بهار عربی و اعتراضات مردمی این کشور برمی گردد که خواستار اصلاحات سیاسی، اقتصادی و مبارزه با فساد شده بودند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید