تاثیر هوای سرد بر فشار خون

کدخبر: ۲۶۶۶۸۰
اقتصادنیوز: اصلی‌ترین علت فشارخون بالا، غذاست. مصرف غذاهایی که سدیم زیاد دارند می‌توانند فشارخون را بالا ببرند. سایر عادات ناسالم سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل هم می‌توانند فشارخون را بالا ببرند؛ اما فشارخون بالا یک علت دیگر هم می‌تواند داشته باشد که اغلب نادیده گرفته می‌شود: هوای سرد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سلامت نیوز ، فشارخون مشکل شایعی است که تقریباً 50 درصد افراد با آن درگیرند. بیشتر مشکلات فشارخون، مربوط به بالا بودن آن است. فشارخون بالا می‌تواند موجب مشکلات جدی از بیماری قلبی و نارسایی کلیوی گرفته تا آسیب به عروق و چشم‌ها شود. اصلی‌ترین علت فشارخون بالا، غذاست. مصرف غذاهایی که سدیم زیاد دارند می‌توانند فشارخون را بالا ببرند. سایر عادات سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل هم می‌توانند فشارخون را بالا ببرند. اما فشارخون بالا یک علت دیگر هم می‌تواند داشته باشد که اغلب نادیده گرفته می‌شود: هوای سرد!

نه تنها تغییر دما بر فشارخون اثر می‌گذارد بلکه میزان سرعت تغییر دما نیز بر آن مؤثر است. هر چه تغییرات دما سریع‌تر باشد، ریسک بالا رفتن فشارخون بیشتر خواهد بود

زمستان نه تنها ذهن را تحریک می‌کند بلکه روی بدن هم اثر می‌گذارد، مخصوصاً روی فشارخون. تحقیقات نشان می‌دهد پایین بودن دمای هوا نه تنها می‌تواند فشار خونتان را بالا ببرد، بلکه می‌تواند مشکل را برای افرادی که دچار فشارخون بالا هستند بدتر هم بکند و منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شود. حتی افرادی که فشارخونشان نرمال است هم ممکن است در فصل زمستان مشکل پرفشاری خون پیدا کنند.

نه تنها تغییر دما بر فشارخون اثر می‌گذارد بلکه میزان سرعت تغییر دما نیز بر آن مؤثر است. هر چه تغییرات دما سریع‌تر باشد، ریسک بالا رفتن فشارخون بیشتر خواهد بود. اگر هوا ناگهان سرد شود، رگ‌های ما تنگ می‌شوند. رگ‌های تنگ و باریک یعنی اینکه به فشار بیشتری برای حرکت دادن خون نیاز است. در نتیجه فشار وارد بر قلب و رگ‌ها بیشتر می‌شود و آسیب جدی به بدن وارد می‌کند. از این رو باید طی ماه‌های زمستان فشارخون را کنترل کنید.

در ادامه چند نکته برای اطمینان از این که فشار خونتان در محدوده‌ی طبیعی باقی بماند، ذکر شده است:

فشارخونتان را مرتباً چک کنید: البته باید فشارخون نرمالتان را بدانید تا بهتر بتوانید در صورت بروز مشکل، آن را تشخیص دهید.

مصرف نمک را کنترل کنید: مخصوصاً اگر بیماری فشارخون دارید مصرف نمک را به حداقل برسانید. رژیم غذایی‌تان باید مغذی و طبیعی باشد تا فشارخونتان را پایین بیاورد، ضمناً از مصرف چربی‌های و شیرینی‌ها نیز پرهیز کنید و میوه و سبزی بیشتری مصرف کنید.

توصیه‌های زمستانی برای بیماران قلبی

بدن خود را با پوشیدن لباس‌های بیشتر و ضخیم‌تر گرم نگه دارید: این کار رگ‌ها و عروق را در حالت طبیعی و راحت‌تری نگه می‌دارد. روسری، کلاه، دستکش و ... به شما کمک می‌کنند تا از سرمای زیاد دور باشید.

سیگار نکشید: اگر سیگاری هستید حداقل در روزهای سرد سال سیگار نکشید.

فعالیت فیزیکی کنترل شده داشته باشید: ادامه دادن به ورزش و فعالیت طی روزهای فصل زمستان اهمیت دارد زیرا کمکتان می‌کند وزن ایده آلتان را حفظ کنید و قلبتان را سالم نگه دارید؛ اما صبح زود برای ورزش بیرون نروید و صبر کنید هوا کمی گرم‌تر و آفتابی شود.


سلامت نیوز: هوای سرد فشارخونتان را بالا می‌برد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید